Herkesin Kaybedeceği Oyun

Satranç ya da tavla gibi iki kişilik oyunlarda bir kazanan varsa mutlaka bir de kaybeden vardır. Poker gibi ikiden çok kişinin oynadığı oyunlarda kazanan sayısı artmaz, kaybeden sayısı artar. Futbol, basketbol, voleybol gibi oyunlarda çok kişi kazanmış gibi görünse de gerçekte bir takım kazanır bir takım kaybeder. Herkesin kaybettiği bir oyun yoktur. Ancak bilgisayara karşı oynanıp da kaybedilen oyunlarda oyuncular kaybeder ve bilgisayar kazanmış olur.

Ekonomide, farklı sonuçlar söz konusu olabilir. Örneğin fiyatlarda indirim yapan bir satıcı indirim sonrası çok daha fazla mal satarak her bir maldan daha az ama toplamda daha büyük kazanç elde ederken tüketiciler de zihinlerinde oluşan fiyattan daha ucuza aldıkları için kazançlı çıkabilirler (tüketici rantı.) Böylece herkes kazanmış olur. Ya da fiyatlarını astronomik bir şekilde artıran bir satıcı, sattığı maldan çok kazansa da toplam satışları düşeceği için eskiye göre daha az toplam kazanç elde eder. Bu malları alan tüketiciler de eskiye göre çok daha fazla para ödeyecekleri için onlar da kaybeder. Bu durumda herkes kaybetmiş olur. Soğuk savaş, ABD ve Sovyetler Birliği’nin nükleer güce sahip olmaları nedeniyle iki tarafı da gerçek bir savaşa girmekten alıkoyan bir ortamdı. Taraflardan birisi nükleer güç kullansa öteki de kullanacak ve yalnız ikisi değil bütün dünya kaybedecekti. İki tarafın da kazançlı çıkmasını sağlayan şey tuhaf biçimde nükleer güç sahipliğiydi ve iki taraf da bu gücün kullanılmasının dünyanın sonunu getireceğinin bilincindeydi.

Ticaret savaşları taraflardan birisinin ya da iki tarafın birden ithalatı engelleme gücünü kullanmasına dayanıyor. Bu engellemenin en nazik şekli kur savaşları yoluyla en sert biçimi de gümrük vergileri ve kotalar yoluyla yapılanıdır. Kur savaşları bir süredir yürütülüyordu. Şimdi Trump’ın başlattığı gümrük vergilerine dayalı ticaret savaşları dönemine girmiş bulunuyoruz. Bu savaş, yalnızca ABD ve Çin arasında olsa kazanan bir ülke kaybeden bir ülke olacak ya da ikisi de kaybedecekti. Ne var ki Trump'ın aldığı ithalat kısıtlayıcı önlemler yalnızca Çin'e değil bütün dünyaya karşı oldu. Şimdilik misilleme yapan yalnızca Çin, ama başta AB olmak üzere diğer ülkelerin bazıları da misilleme yapmaya hazırlanıyor.

Üretimin, dünyanın her yerinden çeşitli bileşenlerin bir araya getirilerek yapıldığı bir dünyada ticaret savaşlarının kazananı olmaz. ABD markaları içinde dünyaca en tanınmış markalardan birisi olan Iphone’u örnek olarak alalım. Iphone’da yer alan parçaları üreten çok sayıda ülkede çok sayıda şirket var. ABD’li Apple şirketi, Iphone’un tasarımını, yazılımını ve bazı parçalarını üretiyor, gerisini aralarında Almanya, Güney Kore, Çin, Japonya, İsviçre, Tayvan’ın da yer aldığı başka ülkelerdeki şirketlere yaptırıyor. Bu kadar farklı ülkede farklı şirketlerin ürettiği parçalar Çin, Tayland, Malezya, Çek Cumhuriyeti, Güney Kore, Singapur, Filipinler gibi ülkelerdeki Iphone üretim birimlerinde bir araya getirilerek telefonlar üretiliyor. En büyük üretim Çin’de yapılıyor. Bu kadar farklı yerde üretim ve montaj yapılmasının ekonomik nedeni o parçaların en ucuza oralarda yapılabilmesi.

Böylesine küreselleşmiş bir üretim yapısı varken gümrük vergilerini artırdığınızda ürünün fiyatı da artacak demektir. Trump’ın gümrük vergileri getirerek yapmak istediği şey dünyanın her tarafına dağılmış bulunan bu üretimi ABD’de toplamak. Gümrük tarifeleri bu ürünlerin çok daha pahalıya mal olmasına yol açacak, böylece parçaları üreten ülkelerin düşük ücret avantajı kaybolacak ve bunları ABD’de üretmek ekonomik hale gelecek. Parçalar ABD’de üretilir hale gelince ABD hem daha fazla istihdam yaratacak hem de daha fazla katma değer içeride kalmış olacak. Oysa böyle bir şey gerçekleşirse Iphone, tüm parçaları ABD’de daha pahalıya üretilen ve dolayısıyla daha pahalıya üretilen ve satılan bir ürün olacak. Çünkü ABD, gerek işçilik ücretleri gerekse üretim girdilerinin fiyatları açısından Uzakdoğu ülkeleriyle karşılaştırılamayacak kadar pahalı bir ülke. Trump’ın bu hayali gerçekleşirse Iphone çok daha pahalıya üretilir hale geleceği için satış fiyatı da katlanacak. Bu kez daha düşük fiyatlı rakip cep telefonları piyasayı ele geçirecek ve Iphone’un satışları düşecek. Rakip cep telefonları da talep arttıkça kalitelerini ve fiyatlarını yükseltecekler. Iphone gibi pek çok örnek verebiliriz. Yalnızca ABD’nin üretimi değil başka ülkelerin çeşitli mallar üretiminde de benzer durumlar olduğu için onlar da gümrük vergilerinden olumsuz etkilenerek fiyatlarını artıracaklar. Sonuçta mal piyasalarında geçerli fiyat dengeleri çok daha yüksek düzeylere taşınacak üretici de tüketici de kaybedecek.

Daha yüksek refah için küreselleşme sloganıyla çıkılan yolda tam tersi bir aşamaya gelmiş durumdayız.

Yorumlar

  1. Hocam Türkiye neden vergi tabanını genişletemiyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsanlar toplanan vergilerin doğru yere harcanmadığı kanısında olduğu için vergi vermek istemiyor.

      Sil
    2. Doğru yere harcandığına inanırlarsa vergi verir mi Anadolu insanı? Fazla iyimser olduğunuzu düşünüyorum Hocam.

      Sil
    3. Mahfi Hocam merhaba,

      Yazılarınızı PDF olarak alabileceğimiz bir alan var mı ?

      Sil
    4. İnsanların toplanan vergilerin nereye harcandığıyla ilgilendiğini düşünmüyorum hocam. Bizde oturmayan bir vergi bilinci var. Vergi kaçıranlara/vergiden kaçınanlara gözaçık, vergi verenlere ise enayi gözüyle bakılıyor bizim ülkede. Ayrıca vergi mevzuatımız da toplumun anlayacağı bir düzende değil. KDV kanunu ve Gelir Vergisi Kanununu okusa anlamaz kimse. Vergi mevzuatını biraz basitleştirmemiz, düzeni değiştirmemiz ve vergi oranlarını biraz düşünmemiz lazım. En basitinden bu düzenle ve mevzuatla sahte belge düzenleyenlerin ve kullananların yıllardır kökünü kurutamıyoruz

      Sil
    5. Ben bu ülkede yıllardır vergımı ödüyorum karşıdaki ödemiyor bana halsizlik değilmi gelelım bu paranın değer kayıbına faize yatırırsan kurtulursun peki öbür tarafta faız haram diye camılerde hocalar peki devlet vatandaşının parasını nasil alım gücünü korumak Devlet'e zor mu

      Sil
  2. Hocam ticaret savaşlarında Çin de geri adım atmayacak ve parasını devalüe edecek gibi. Bizde de 2027 gibi yapılabilecek bir erken seçimde paranın değeri yeniden düşürülür mü? (Yani Nas 2.0 olabilir mi?)

    YanıtlaSil
  3. Sizce; Çin, kapitalist ekonomik sistemine göre hareket ediyor mu, kendi şirketleriyle devlet olarak ortaklığı yok mu, veyahut devlet olarak büyük oranda sübvanse etmiyor mu kendi şirketlerini?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu dediklerinizi yapıyor ama zaten kapitalist olduğunu iddia etmiyor.

      Sil
  4. Muhammet Köle8 Nisan 2025 19:43

    Peki hocam Biden yönetiminin ilk Trump döneminde uygulanan gümrük vergilerinin devam ettirmiş olmasını nasıl yorumluyorsunuz? Yanlışı iki farklı parti yönetiminin de kullanmış olması gerçeği durumun ABD için olumlu sonuçlar doğuracağına inanmaları olabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çin parasını değersiz tutuyor o nedenle oba karşı gümrük vergisi uygulamak mantıklı olabilir ama bütün dünyaya uygulandığında hiçbir mantığı kalmıyor.

      Sil
    2. Bizde paramızı değerli tutuyoruz hani hangisi doğru

      Sil
  5. Teşekkürler. Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
  6. Her ülkenin büyüme hırsı ve insanların sürekli artan tüketme iştahı bu sayede belki biraz dizginlenir. Daha az, daha bilinçli tüketir ve çevreye, doğaya faydası olur belki. Belki de gerçekten her şerde bir hayr vardır. Değerlendirmeniz için teşekkürler, kaleminize sağlık.

    YanıtlaSil
  7. Sınırlardan mallar geçmezse asker geçer diye bir söz okumuştum.

    YanıtlaSil
  8. Son önermeye katılmıyorum, rakip satışları arttıkça, ölçek ekonomisi gereği maliyetleri düşer kârı artar artan kârı argeye harcar, maliyet ve kalite daha artar. Buradan serbest piayasaya kapanan amerika zararli cikar, ikili serbest ticaret anlasmalari ile ihracatini artiran çin şirketlerk kazancli cikar. Tüketiciler etkilenmez.

    YanıtlaSil
  9. İşin özeti "aklı selim olmak" rafa kaldırıldı.
    Oyun şöyle kuruldu:
    - Bir bana bir sana,
    - iki bana bir sana,
    - üç bana bir sana,
    oyun sonu:
    - hep bana hiç sana...!
    sonuç:
    - ne bana ne sana.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elinize sağlık Mahfi hocam..

      Sil
    2. 150 milyon çinli amerikaya taşınsın

      Sil
    3. Kriz kahini, bu oyunda ilk pes edenin trump olacağını söylüyor. Çoğu analizci Fed faiz konusunda sabit kalacağını, Trump'ın orta-uzun vadede bu oyuna dayanamayacak diyor. "Zor oyunu bozar" diyorlar.

      Ama...
      Sanırım Trump bir ekonomik kriz yaratıp sonrasında uzlaşma ile krizi avantaja çevirmeye çalışıyor. Bakın ilk tarifeden sonra uzlaşma arayışı söylentileri bile piyasaya olumlu etki etti. Sonrasında çin e karşı tarifeye %50 ek koydu.
      "Aklı selim olmak rafa kalktı" yorumumu (adsız 8 nisan 21.36) geri alıyorum. Denklemin matematik kısmında uzlaşma değişkeni var.
      Sanırım Abd bu işten çok karlı çıkacak. Burda da "daha zor, zoru kaldırıp atar" mantığı var.

      Sil
  10. Wei qi ve Satranç

    “Çin’in en uzun süreli oyunu wei qi(aşağı yukarı “vey çi” şeklinde telaffuz edilir ve Batı’da daha yaygın olarak Japonca adı “go” ile tanınır.)’dir.”Taşları kuşatma oyunu” olarak çevrilebilecek olan Wei qi,stratejik bir kuşatma kavramını ifade eder.

    Satranç için “kesin sonuca giden muharebe” dersek, wei qi için “sürüncemeli bir harekât” diyebiliriz.Satranç oyuncusu mutlak zaferi amaçlar.Wei qi oyuncusu nispi avantaj sağlamanın peşindedir.Satrançta oyuncu her zaman için rakibinin gücünü görme imkânına sahiptir;bütün taşlar her zaman ortadadır.

    Wei qi oyuncusu,oyun tahtasındaki taşların yanı sıra rakibinin kullanacağı diğer taşları da değerlendirmek zorundadır.Satranç, “ağırlık merkezi” ve “sonuca giden hamle” kavramlarını öğretir;oyun genellikle oyun tahtasının merkezi için mücadele olarak başlar. Wei qi,”stratejik kuşatma sanatını” öğretir.Usta bir satranç oyuncusu bir dizi “göğüs göğüse” çarpışmayla rakibinin taşlarını saf dışı bırakmayı amaçlarken,yetenekli bir wei qi oyuncusu RAKİBİNİN TAŞLARININ STRATEJİK GÜCÜNÜ AŞAMA AŞAMA AZALTIR.Satranç,tek bir şey düşünmeye yöneltir;wei qi stratejik esneklik üretir.”
    (Dünden Bugüne Yeni Çin,H.Kissinger kitabından alınmıştır.)

    YanıtlaSil
  11. hocam küreselleşme dediğimiz şey şirketlerin kapitalist düzende güçsüz olan ülkeyi bir nevi parasıyla sömüresi.Modern kölecilik diyebilirim.Fakat zamanla bu toplumlar doğru yatırımlarla byd örneği gibi piyasayı fiyat- kalite anlamında ele geçiriyor.Iphone da da aynısı olacak.Çoğu abd firmasının ürettiği ürünlerde de.Çünkü firmalar ve tüketiciler max kar marjını hedeflerler.Sonuçta dünya artık açık ticaretten biraz içe dönük ticarete (doğrudan yatırımlar yapan ve kendi yerli ürünleriyle özellikle iç pazarlarında ) doğru gidiyor diyebilir miyiz ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buradan dönüş çok acı ve maliyetli olacak.

      Sil
  12. Hocam çin parasını devalüe edip 1.5 milyarlık nüfusun tepkisini göze alabilir mi sizce bu ne kadar mantıklı ve siz bu görevde olsanız tavsiye edeceğiniz şey ne olurdu? Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çin, otokratik bir ülke o nedenle her şeyi göze alabilir. Benim tavsiyemi de dinlemezler zaten.

      Sil
  13. Tolga Varlıker8 Nisan 2025 22:48

    Sanırım en büyük sıkıntı şu olacak; Amerika’nın bu tutumu diğer ülkelerin birbirleriyle olan (Amerika hariç) gümrük vergilerini de kafalarına göre değiştirmelerine sebep olacak. Yani Dünya Ticaret Örgütü’nü kimsenin takmadığı, tutarsız ve üsturupsuz yeni Dünya düzeni mi geliyor acaba ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle görünüyor. İşin ilginci AB ile Çin işbirliğine gidecek gibi.

      Sil
  14. Bu isin yakin ya da orta vadede dengeye gelebilecegini dusunuyor musunuz Mahfi Bey? Trump secim vaatlerinde vergi mukelleflerinin gelir vergisi yukumluluklerini azaltacagini, buradan dogacak acigi da tariff duzenlemeleriyle kapatacagindan bahsetmisti. Once tariff duzenlemeyi secmis oldu. Gelir vergisini azaltmak, enflasyona katki saglamakla beraber resesyon riskini azaltir mi sizce?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yakın dönemde çözülebileceğini düşünmüyorum. ABD resesyona gidiyor.

      Sil
  15. Mahfi hocam,
    Bir Pirus zaferi de Trump için mi tazılacak?

    Nisan 17, 2017
    - Pirus Zaferi:
    https://www.mahfiegilmez.com/2017/04/referandum-sonras-icin-bir-degerlendirme.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pirus her şeyini kaybetse de savaşı kazınmıştı. ABD'nin savaşı kazanacak gibi bir görünümü yok.

      Sil
  16. Mahfi Bey, sanki Amerika daha çok zarar görecek gibi. iPhone Amerika dışı ülkeler için yine Çin'de üretime devam eder. Amerikalılar pahalıya alır, diğer ülkeler daha ucuza. Belki Amerika satışları için Amerika'ya bir fabrika kurulur ama yine de pahalı olacaktır. Üstüne üstlük, dediğiniz gibi markalar piyasayi rakiplerine kaptırcak, özellikle Çin'e.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet hatta bence en büyük zararı ABD görecek.

      Sil
  17. Hocam öncelikle bu güzel anlatım için teşekkürler. Amerika da bu işin tüm boyutları en ince ayrıntısına kadar düşünülmüştür ben öyle Trump gibi bir manyağa bu kararın bırakılacağını düşünmüyorum. Çin de burda kendi markalarını oluşturarak olabilecekleri zamanında öngörmüş. Sonuç olarak bizim gibi ülkeler Çin'in tekeline geçecekler diyebilirmiyiz ve bu bizim için daha iyi olabilir mi?

    YanıtlaSil
  18. Güzel bir değerlendirme olmuş hocam yalnız Amerika kendi içinde bu maliyetlerde üretimi Çin koşullarında üretemez.Çin üretim ölçek ve maliyette şuan rakipsiz.Birvde hammadde ulaşım avantajı çok kuvvetli.Biz de Çin le rekabet eden bir firmayız.

    YanıtlaSil
  19. İyi ki varsınız hocam. Bilginize sağlık 👏

    YanıtlaSil
  20. Yurtdışından ham madde getir, ürünleri montajla, yüksek maliyetli üret yani Amerika küçük Türkiye olmak istiyor

    YanıtlaSil
  21. Çok açık ve hemen hemen her okuyanın ablayacağı sadelikte olmuş hocam teşekkürler.

    Ben de şunu çıkardım;
    Filler tepişiyor olan yine çimlere olacak.

    YanıtlaSil
  22. Hocam Trump ve ekibi bunlari mutlaka biliyor. O zaman bu matematigin disinda baska bir formulleri olmali, oyle degil mi?

    YanıtlaSil
  23. Trump zaten küreselleşme karşıtı değil mi?

    YanıtlaSil
  24. Hocam analinizi okudum, ancak pek katılamayacağım. Size bir tane kurgu senaryo bir tanede olması muhtemel şeyi açıklayım. Kurgusal senaryo => ABD: "Bizim kuracağımız fabrikalarımızda aylık 1000 dolara 10 yıllık kesintisiz çalışma karşılığında Amerika vatandaşlığı vereceğim" ilanında bulunsa, Çin'den - Hindistan'dan - Endonezya'dan - Güney Amerika - Afrika - hatta Türkiye vs en az 500 milyon kişi bu teklife başvurur, ABD nin gücünü anlamanız için bu kurgusal senaryoyu verdim. Gelelim gerçekçi duruma, Amerika'da CEO'dan tutun en alt seviyedeki vasıfsız çalışana kadar her alanda 5 milyon civarında Hintli var. Yani Hindistan ile gerek ABD'de yaşayan hintliler üzerinden gerekse direkt devletsel üst kademe görüşmeleri ile bu ucuz iş gücünü çok rahat Hindistan'a kaydırır, hatta belki Çin'den bile daha ucuza çalışabilirler, yani buradan ABD'de yıllaaaar önce kendisine rakip gördüğü Rusya'nın zayıflaması için Çin'i kullanıp onu büyüttüyse, şuan kendisine rakip olan Çin içinse Hindistan ile iyi ilişkileri zaten var ABD'nin, böylece çok rahat Çin'i küresel güç olma yolundan çıkarır. Yani ABD'nin, Hindistan'ın güçlendiği Çin'in zayıfladığı bir dönem çok rahat bir şekilde öngörülüyor, ki zaten yıllardır gelecekteki ekonomik büyüklük sıralamalarında Hindistan nüfus avantajıyla beraber 2050-2075 gibi dünyanın en büyük ekonomisi hale geliyor, bu sıralama birbirinden bağımsız birçok ekonomik değerlendirme yapan kuruluşlarda böyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hindistan hiç bir kuruluşun değerlendirmesine göre 2050-2075 yılları arasında dünyanın en büyük ekonomisi haline gelmiyor.

      Sil
    2. Genelde bu alanla yakından ilgisi olmayanlar böyle tepkiler veriyor. Sırf senin için hızlı bir tarama yaptım, insan bilmeyebilir maksat bilgisizliği azaltmak başka derdim yok. Buyur bazı tahminler:

      1)
      Centre for Economics and Business Research (CEBR)
      Tahmin: Hindistan, 2081 yılında ABD’yi geçerek dünyanın en büyük ekonomisi olacak.

      Kaynak: cebr.com

      2)
      Fathom Consulting
      Tahmin: Hindistan, 2100 yılına kadar Çin'in hemen ardından 2. sıraya yükselecek, ABD 3. sıraya düşecek.

      Not: Hindistan’ın Çin’i ileride geçme potansiyelinden de bahsediliyor.

      Kaynak: fathom-consulting.com

      3)
      Goldman Sachs

      Tahmin: Hindistan, 2075 yılına kadar ABD’yi geçerek 2. büyük ekonomi olacak; uzun vadede liderlik ihtimali de var.

      Kaynak: goldmansachs.com

      4)
      Standard Chartered Bank

      Tahmin: Hindistan, 2030 sonrasında hızlı büyümesini sürdürürse, yüzyıl sonuna doğru lider olabilir.

      Kaynak: sc.com

      5)
      United Nations (Birleşmiş Milletler) – Ekonomik/Demografik Projeksiyonlar

      Tahmin: Hindistan’ın nüfus yapısı ve genç iş gücü sayesinde yüzyıl sonuna doğru en büyük ekonomi haline gelebileceği öngörülüyor.

      Kaynak: un.org

      Sil
  25. Hocam Dünya nereye gidiyor, Türkiye nereye gidiyor ?

    YanıtlaSil
  26. Değerli hocam elinize sağlık. Yabancı kaynaklı bir yazı okudum. Özellikle tarifelerin, ABD konut piyasasına ithalat girdileri nedeniyle fiyat baskısı oluşturacağı konusunda görüşler var. Ortalama ev maliyetlerini 9.500 usd arttıracağı yorumları mevcut. Türkiye için de inşaat maliyetlerinde benzer bir artış ve buna istinaden fiyatlarda bir artış ya da kriz söz konusu olur mu? Yoksa yüksek faiz, uluslararası finansal riskler ve belirsizlikler nedeniyle fiyatlarda orta vadede durağanlaşma ya da talep azalması söz konusu olabilir mi? Saygılarımla

    YanıtlaSil
  27. Merhaba Mahfi bey dediğiniz gibi bu işin bir kazananı olmayacak benim tahminim ABD bu işin içinden çıkamayacak çünkü çevre ülkeler merkez ülkelere aşırı bağlı ancak merkez ülkelerde çevre ülkeler olmadan ayakta kalamaz bu büyük ülkelerin birbirine misilleme yapması kalıcı hasarlar bırakacak peki dünyanın en büyük gücü bunu hangi anlamda değerlendirirsiniz bilemem dünyanın dönmesini sağlayan bir sisteme bu kadar kolay müdahale etmesi normalmi bizim ülkemizde gayet normal çünkü kendimize zarar veriyoruz sadece ama ABD de sadece başkanın bu kararları alabilmesi normal değil sizin düşünceniz nedir insan aklının alamayacağı şeyleri planlıyorlar gibi

    YanıtlaSil
  28. Hocam ekonomi arkaplanım yok ama güncel haberleri okuduğumda aklıma şirketlerin hükümetler üzerinde oluşturduğu baskı geliyor. Acaba küresel devleri zayıflatma amacı da olabilir mi bu tarifelerin?

    YanıtlaSil
  29. Hocam Feslinin dediği gibi abd kendi pimini çekti yakında 5-6 parcaya bölünür ve abd tarih olur.. ama ne halt olucaklarsa olsunlar zararı hepimize ve çin büyümeye devam eder.. bunların yatacak yerleri yok…

    YanıtlaSil
  30. Değerli yazınız için teşekkürler!

    YanıtlaSil
  31. Hocam, öncelikle elinize sağlık. Her gün sayenizde bakış açımızı geliştirme imkanı buluyoruz, bilgilerinizden faydalanıyoruz. Benim kafamı karıştıran kısmı ek vergilerin hangi ürünler/sektörler için uygulandığı noktasında. Yani sadece yüksek teknoloji ürünlerine dair bir uygulamaysa, Türkiye'den de sadece o ürünler için mi %10luk gümrük vergisi olacağı anlamına geliyor, yoksa tüm ürünler üzerinden bir gümrük vergi uygulaması mı olacak?

    YanıtlaSil
  32. Merhaba Hocam, katkılarınız ve değerli varlığınız için çok müteşekkirim. Sağlığınız ve üretkenliğiniz daim olsun...
    Hocam, Trump'ın kendi başına bu kadar belirleyici olması mümkün mü? Böylesi birinin koskoca A.B.D.'yi tek başına sürüklemesini aklım almıyor. Böyle olmasını Trump tek başına mı belirliyor yoksa Trump paravan, aslında bu A.B.D. elitlerinin, kurucu düzeninin bir hamlesi mi? Foreign Affairs'ten takip ettiğim kadarıyla elitler de şaşkın... Ne dersiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağ olun.
      Genellikle bu tür insanlar yanlarına hep kendisi gibi düşünen insanları topladığı için bu mümkün.

      Sil
  33. Apple CEOsu Cook Çin’de üretim sebebinin ucuz işçilik değil Çin’de kalifiye eleman bulunması olduğunu izah ediyor. ABD de üretimin sadece daha pahalıya mal olması değil hatta imkansız hale gelebileceğine işaret ediyor. https://youtu.be/L9f5SQQKr5o?feature=shared AC

    YanıtlaSil
  34. Hocam parayı para piyasası fonlarına park etmiştim. Geceleri pekte rahat uyuyamıyorum. Döviz cinsi yatırımlara dönme zamanı gelmişmidir sizce ? sanki heran nas 2.0 gelecek gibi duruyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bu konularda tavsiye vermiyorum. Kusura bakmayın.

      Sil
  35. Iphone üretimi Abd'ye taşımayıp aynı şekilde devam etmeyi de düşünemez mi? Katma değerli ürünlerin tüketiminden vergisini alan Abd kendi vatandaşları daha pahalıya ürün almış olmaz mı ?
    Velev ki ABD'li başka bir üretici iPhone'dan daha ucuza ABD'de üretim yaparsa Bu sefer de iPhone üretimi ABD'ye kaydırır. Olamaz mı ?

    YanıtlaSil
  36. IPhone den ornek vermissiniz. Sonuc olarak ne kadar pahali olursa olsun tr deki vergiler biraz indirilirse fiyat suankine gore uygun olacak gibi gozukuyor. Buradan da su sinuca varabiliriz, dunyayi korkutan ticaretini sarsan bir karar bizim yasadigimiz durumdsn daha iyi gibi..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizce bütçesi yüzde 4 açık veren bir ekonomi gümrük vergilerini indirebilir mi?

      Sil
    2. Bence hayir. Evetse feda gerekir🤩

      Sil
    3. Iphone inanilmaz deger kaybetyi tesla hissesi alinmasi gerek. Trump reisin kankasi elon telefon cikartip internet benden derse iphone gg

      Sil
  37. Teşekkürler Mahfi Bey 🌻

    YanıtlaSil
  38. Herkes Iphone'una iyi baksın hocam

    YanıtlaSil
  39. Mahfi hocam, diyelim ki eninde sonunda ABD başta iPhone olmak üzere çoğunlukla Asya Pasifik ülkelerinde ürettiği ürünleri ABD de daha maliyetli olarak üretmeye başladı. Bu ürünleri diğer ülkelere, mesela Çin 'e, ihraç etmeye kalktığında, ithalatçı ülkelerdeki gümrük vergileri nedeni ile bu ürünler diğer ülkelerde çok pahalı hale gelmeyecek mi? Sonuç olarak ABD nin ihracatı azalmaz mı?
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  40. Mahfi bey kaleminize ve yüreğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  41. İnsanlar toplanan vergilerin doğru yere harcayacağı kişiyi nereden bulur var mı böyle tanıdık ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geçmişte vardı yine vardır da ortaya çıkmıyorlar.

      Sil
  42. Hocam , Trump da biz de "krizi avantaja çevirmeye çalışıyoruz" görüşü yorumlar içinde sürekli gündeme geliyor. Bu işin sonu nereye varacak ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kriz kimseye yarayacak bir kriz değil. Trump da biz de yanılıyoruz.

      Sil
  43. Mahfi Hocam, Bu gümrük vergisi düzenlemelerin sonucunda abd’ye üretim geri dönecek, istihdam artacak, ancak artan maliyetlerden dolayı abd dünya’da pazar kaybedecek, peki bunu Abd göremiyor mu? neden böyle bir düzenlemenin kendileri açısından avantajlı olduğunu düşünüyorlar?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen insanlar takıntılarının esiri olurlar. Bunu Türkiye'den iyi biliriz biz. Trump ve çevresi de aynen böyle bir takıntıya esir düşmüş durumda.

      Sil
  44. Hocam belki bu soru safça bir soru; Trump vergilerden sonra günde 2 milyar dolar kazanıyoruz demiş, peki bu parayı kimden kazanıyor?. İthal mallara ödenen fazla vergiyi neticede Amerikan halkı vermiyor mu?. Bu durumda kendi halkından almış olmuyor mu bu parayı?. Kazanç bunun neresinde?

    YanıtlaSil
  45. Hocam biz gümrük birliğinden çıkmalıyız dersek Trump gibi mi davranmış oluruz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır o hamle sadece bizi etkiler, Trum'ın hamlesi bütün dünyayı etkiliyor.

      Sil
  46. Yakın zamanda yapılan çin-japonya-güney kore ticaret işbirliği gibi değişik anlaşmalar gelebilir mi Mahfi bey. Rusya-avrupa gibi.

    YanıtlaSil
  47. Sayın Mahfi Hocam, sanırım ‘ Porti Adam Trump”(K.S) sizin yazınızı okudu ve oyunu ABD ve Çin arasına döndürdü. Yazı için kaleminize sağlık. Saygılarımla
    Ö. Aydoğan

    YanıtlaSil
  48. Hocam AI konusuna hiç değinmemişsiniz. Amerika'da AI' ın bizim bildiğimizden fazla geliştiğini düşünüyorum. Bu sayede Amerika'da üretim maliyetleri de beklenenden hızlı düşecek. Hemen değil ama 3 yıl içerisinde Amerika'nın üretimi kendisine çekme senaryosu olumlu olacak bence.

    YanıtlaSil
  49. Hocam ,
    Bu vergi savaşları görece Türkiye için iyi de olabilir gibi.
    çünkü biz zaten teknoloji ve katma değerli ürün üretiminde geri kalmıştık. Şimdi dünya bu konuda yavaşlayacak gibi , biz hızlanabilirsek belki avantaj sağlayabiliriz.

    YanıtlaSil
  50. Merhaba Hocam, Devletlerin topladığı gümrük vergileri sosyal politikalar ile ihtiyaç sahibi geniş halk kitlelerine intikal ettiği takdirde bir nevi servet transferi gerçekleşmez iim?

    YanıtlaSil
  51. Mahfi hocam, ABD'nin diğer müttefiki olan veya "gücünün yettiği" ülkelere, ABD'yi takip ederek Çin'e karşı gümrük vergilerini arttırma baskısı olabilir mi sizce?
    Trump'ın önümüzdeki ay yapacağı ortadoğu gezisinde ülkemize de uğraması ve bizi de Çin menşeili ürünlere ithalat vergi oranlarını arttırmaya "ikna etmesi" mümkün mü sizce?

    YanıtlaSil
  52. Dünya savaşları küreselleşme petrol vs aklınıza gelecek ne varsa küresel her olay Abd küresel bir dev haline getirdi ne olsa Amerika'ya yaradı vahşi bi kapitalizmle küresel bir güç oldu.Şimdi işler tersine dönüyor artık 100 yıllık arge ile üretilen ürünler 3-5 yıllık arge ile 10da bir bütçe ile diğer ülkeler tarafından üretilir hale gelince ABD'nin Doları dışında pekte dikte edeceği bir enstrümanı kalmadı.Abd devleti yine çok zeki İngiltere gibi aman ben sanayimi dışarıya taşıyayım Fİnans-Hizmet sektörünün ekmeğini yerim demeden çözüm arayışına hemen girdi.Çini zayıflatsa çok değil 20 seneye karşısına Hindistan,Vietnam vs ülkeler yerini alarak devam edecek,Abd bütçe açığını düzeltmek için biraz Akp gibi düşünecek herhalde bu gidişle yokmu şöyle bir bedavadan para toplayacak Bedelli Askerlik,Tokiden ev,Kupon arsa,Yapılandırma iki al ver yap 5 sene kazan işte(Trump reis Altın card satıyormuş 5 milyon dolara-ek bilgi 1 milyon dolara greencard sahibi olunabiliyor :) ))))

    YanıtlaSil
  53. Oyunun iki tarafi var. Birisi kazanır diğeri kaybeder. Ama esasinda kazanan da pirus zaferi kazanır. Çünkü gerçek ve her daim kazanan sadece oyunu kurgulayan güçtür. Yani satranç tahtasinin sahibi her daim kazanandir. Müesses nizamın kurucuları yani küresel efendiler tek kazanandir. Gerisi hikayedir. Trump da miadını doldurmuş nizami bitirmesi icin görevlendirilmiş günah kecisidir.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kapitalizm

Faizin Doğuşu ve Yasaklanışı

Osmanlı'dan Devraldığımız Borçlar