Asgari Ücret Ne Kadar Artırılmalı?

Yılsonu yaklaşırken 2025 yılında asgari ücretin ne kadar artırılması gereği tartışması da gündemin ön sırasına çıktı. Bu tartışma asgari ücretle sınırlı değil kuşkusuz, çünkü bütün ücretler aynı şekilde ayarlanmak zorunda.

Asgari ücretin geçmiş enflasyon kadar artırılmasının dezenflasyon mücadelesine zarar vereceğini öne süren güçlü bir grup var. Bu grubun içinde IMF, Dünya Bankası, yabancı bankalar, yabancı fonlar, bir bölüm iş insanı ve hükümet yapılacak ücret artışlarının 2025 yılında beklenen enflasyondan fazla olmaması gerektiğini öne sürüyor. Ücretlerde geçmiş enflasyona göre artış yapılırsa eline fazla ücret geçenlerin bu farkı talebe dönüştüreceği ve bu talep artışının enflasyonu yeniden yükselteceği düşüncesi öne sürdükleri görüşün temelini oluşturuyor.   

Bu görüşün karşısındaki grup ise emeği temsil edenler, bazı akademisyenler, bazı iktisatçılar ve emeği açlığa mahkûm ederlerse bunun önünde sonunda sermayeyi de vuracağının bilincinde olan az sayıda iş insanından oluşuyor. Bu görüşte olanların asgari ücret artışının oranı konusundaki görüşleri farklı olabiliyor. Bazıları geçmiş enflasyon kadar zam verilmesini savunurken bazıları geçmiş enflasyona yakın ama onun altında, bazıları da geçmiş enflasyonun üzerinde artış yapılmasını savunuyor. Daha küçük bir grup da her ay enflasyon kadar ücret artışı yapılmasını (eşel mobil sistemi) öneriyor. Asgari ücretin artırılmasını savunanların bir bölümü, site ve apartman aidatlarının artışlarından yakınma çelişkisine düşmekten kurtulamıyor. Çünkü o aidatları belirleyen unsurların başında oralarda görev yapan kapıcı, güvenlik görevlisi gibi çalışanların ücretleri geliyor.

Ben, ikinci grubun ilk alt grubunda yer alanlar gibi düşünüyorum. Yani asgari ücretin ve emekliler dâhil bütün ücretlerin geçmiş enflasyon kadar artırılmasının doğru olduğunu öne sürenlerle aynı düşünceyi savunuyorum. Bu görüşümün dayanaklarını sayısal olarak açıklamaya çalışayım.

Asgari ücret 2024 başında bütün yıl uygulanmak üzere 17.002 lira (net) olarak belirlenmişti. 2024 yılında yıllık ortalama enflasyon oranının yüzde 50 dolayında olacağı düşünülürse asgari ücretin 2024 yılı süresince yitirdiği satın alma gücünü yeniden yakalayabilmesi için 2025 başında en az bu oranda zam yapılması gerekir. Ki bu da asgari ücretin (17.002 x 1,50 =) 25.503 lira olarak belirlenmesi demektir. Asgari ücreti 2025 yılında kamu kesiminin beklediği enflasyon oranına göre artırmayı planlayanların düşüncesi mevcut asgari ücrete yüzde 25 zam yapmak şeklinde ortaya çıkıyor. Bu görüşün kabul görmesi halinde asgari ücretin satın alma gücü 2024 yılı başındaki asgari ücretin satın alma gücünün çok gerisine düşmüş olacaktır.

Bu hesaplamaları TÜİK’in açıkladığı enflasyon oranlarını temel alarak yaptık. Oysa insanlar bu oranlara pek inanmıyor. Merkez Bankası’nın her ay yaptığı Sektörel Enflasyon Beklentileri Anketine göre 2025 Eylül ayında enflasyonun hangi oranda beklendiği sorusuna verilen yanıtlar OVP’de öngörülenden çok farklı beklentilere işaret ediyor. 2025 yılsonu için Banka’nın kendi seçtiği piyasa katılımcıları yüzde 27,5, reel sektör temsilcileri yüzde 51, hane halklarının temsilcileri yüzde 71,56 oranında enflasyon oranı beklediklerini açıklıyor. Bu beklentilerle 2025 enflasyon oranının kamu kesiminin beklediği gibi yüzde 25 oranında çıkması mümkün değil. Çünkü hepimiz biliyoruz ki “beklentiler büyük ölçüde gerçekleşmeyi belirler.”

Konuya bir de açlık sınırı ve yaşam maliyeti açısından bakalım. Ocak 2024’de TÜRK-İŞ’in her ay açıkladığı açlık sınırı 15.048, tek başına yaşayan bir kişinin yaşam maliyeti 19.630 lira idi. O tarihte 17.002 liralık asgari ücret açlık, sınırının üzerinde, tek kişinin yaşam maliyetinin altındaydı. Ağustos ayında açlık sınırı 19.271 lira, tek başına yaşayan bir kişinin yaşam maliyeti 24.962 lira olarak tespit edildi. Buna göre asgari ücret hem açlık sınırının hem de tek kişinin yaşam maliyetinin altına düşmüş bulunuyor. Bu durumun yılsonuna kadar daha da bozulacağını düşünürsek asgari ücretin satın alma gücünü ne kadar yitirmiş olduğunu görebiliriz.

Merkez Bankası anketindeki tahminleri veya TÜRK-İŞ’in tespitlerini dikkate alırsak asgari ücrete yüzde 50’nin altında yapılacak zammın 2025 için beklenen enflasyonun bile yarısında kalacağını görmüş oluruz.

Enflasyonun çözümü ücretlilerin satın alma gücünü düşürmek, kiraları dondurmak, fiyatlara müdahale etmek gibi yollardan geçmiyor. Eğer öyle olsaydı Arjantin, elli yıldır denediği bu yöntemlerle başarılı olabilirdi. Enflasyonu düşürme konusunda faizi artırmanın yanında üç önemli adıma daha ihtiyacı var: (1) Kamu kesimindeki inanılmaz israfı düşürmek, (2) Kayıt dışı ekonominin üzerine gitmek, hukuku üstün kılmak, vergi adaletini sağlamak gibi yapısal reformları yapmak. (3) Teşvikleri ve devlet desteklerini doğru kullanarak üretimin artırılmasını sağlamak. Bunları yapmadan ücretleri düşürmek, kiraları dondurmak, fiyatları zabıta aracılığıyla denetlemek gibi yöntemler ertelenmiş enflasyon yaratıyor ve bu müdahaleler sonsuza kadar sürdürülemeyeceği için terk edildiği anda bu unsurların yay gibi yukarı fırlamasına ve enflasyonu daha kötü etkilemesine yol açıyor. Bunu kiralara ve özel okul ücretlerine uygulanan baskılamaların kaldırılması sonrasında gördük.

Yorumlar

  1. Murat DAĞLIOĞLU26 Ekim 2024 14:24

    Yazınız için teşekkür ederim, elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazınıza yüzde yüz katılıyorum hocam, kaleminize sağlık, Ülkemizde hükümetler, vergileri üretim odaklı harcamıyor, rant, israf ve şatafat için harcadığı için enflasyonu kalıcı olarak düşürmek zordur...

      Sil
    2. Hocam tüm işlemlerde paranın kalkma tarafındayım Devlet dahil her bireye dijital cüzdan oluşturulmalı geçen hafta 20 TL olan salatalık nasıl bu hafta 80 TL oluyor oluyorsa bunun vergisini ona göre vermeli hangi esnaf kuyumcu müteahit ne kadar vergi veriyor adam 1000 adet çay satıyor fişi odalar 300 adet kesiyor adam 100 altın al sat yapıyor ne gösteriyor müteahit ev satıyor 5 milyona 2 milyon gösteriyor

      Sil
  2. "Asgari ücret savunuculuğu / karşıtlığı" polemiğine bulaşmadan soruyorum Mahfi bey:

    Eğer asgari ücret yükseltilirse; bu yükselişi patronların "maliyetlerimizi çok arttırdı, artık dayanamıyoruz" gerekçesini göstererek işçi çıkarımını hızlandıracağını, böylelikle işsizliğin hızla artacağını söyleyenler de var.

    Boş bir korku mu?

    Gerçekliği var mı?

    Nasıl yorumlamak gerekir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Boş bir korku mu dolu bir korku mu bilemem ama bildiğim bir şey var: İnsanları yoksulluk sınırının altında ücretlerle çalıştırıp kâr elde etmek insanlığa aykırı bir durumdur. Kâr etme düzenini emeği sömürme üzerine kuran patron varsa bu işi bıraksın.

      Sil
    2. "Kâr etme düzenini emeği sömürme üzerine kuran patron varsa bu işi bıraksın."

      Öyleyse bütün dünyanın kapanması lâzım!

      Mahfi hoca, bu gerçeğe yeni uyandı galiba! 74 yıldır uyuyormuş demek ki...

      Sil
    3. Bilimsel analizler yaparken; 'merhamet', 'vicdan', 'insaf' ve benzeri duyguları önplânda tutmak doğru mudur?

      Siz; 'iktisatçı'sınız, 'biliminsanı'sınız.

      Ama asgari ücret konusunda duygularınızı önplânda tutarak; 'biliminsanı nötrlüğü & objektifliği' hüviyetinizle çeliştiğinizin farkında mısınız Mahfi bey?

      Sil
    4. Vay be! Mahfi Hoca da solcu çıktı. Aynı sürprizi Ege Cansen de yapar mı acaba? Asla yapmaz bence. O damardan kapitalist.

      Sil
    5. Bugün Çağdaş markete gittim. 19.95 TL'ye nar vardı. Semt pazarında en ucuz nar 25 idi. Genelde nar 60 tl pazarda. Her geçen gün ucuzlaması gereken mandalinanın fiyatı tersine artıyordu. İyisi 60 tl. Kuruyemişçi fiyatlarını görünce içime su serpildi. Torbayı doldurayım dedim, satıcıya mahçup oldum, meğer etiketler yarım kilo fiyatıymış. Utanarak geri bıraktım poşeti. Bu rejimde enflasyon asla düşmez, düşemez.

      Sil
    6. 1. ben solcu ya da sağcı değilim. Hiçbir gruba, bölüme dahil değilim. Bütün yaşamım boyunca doğrudan yana olmaya çabaladım. Burada yaptığım analiz ücretliye kaybettiği satın alma gücünü geri vermekle ilgili. Bu solculuksa solcuyum. Ama bence bu solculuk değil, bu gerçekçilik.
      2. Buradaki analiz tamamen bir satın alma gücü analizidir. Gerçeklere dayalıdır ki o da bilim demek zaten. İşin içine vicdanın da girmesi bilimi zayıflatmaz. Kaldı ki burada ön planda tutulan satın alma gücünün eski düzeyine getirilmesidir.

      Sil
    7. Bu kadar yalın bir konuda bile sözü kendinden büyük cümlelerle "garip" anlamlar çıkarıp yıllardır kamu yararına bir iş yapan insanı manasız şekilde eleştiriyorsunuz. Bilmediğiniz etik alanıyla gerçekliği kendi entel dünyanıza sığdırmaya çalışıyorsunuz. İşinizi nasıl yapacağınızı söylemek yerine yapış biçiminizi sevdiğim için teşekkürü borç bilirim hocam.

      Sil
    8. Hocam görüşleriniz çok doğru ama kaleme almadığınız çok etkili bir nokta var oda baskılanan döviz! %50 zam yapılması Dövizin serbest bırakılması gerektirir aksi durumda sanayi çarkları duracaktır, işçilik maliyeti döviz bazında bu kadar yüksek olan bir ülkede tüm fabrikalar kapatılır yerli firmalar bile ucuz ülkelere gider .%25 lik zam dövizin 2025 yılındada baskılanacağını bize söylüyor politika da bu değil mi?

      Sil
  3. Hocam her zamanki gibi gerçekleri doğru bir şekilde dile getirmişsiniz.En acınası durumda şu; bu kadar ekonomik ve Finansal anlamda problem varken,geçici yöntemlerle enflasyonu ertelemek adına kalıcı yöntemlerden uzakta duruş sergilemek bir yana sanki bu temel bir sorun değilmiş gibi sürekli gündem de değiştiriliyor.Ülkede iyi giden hiç birsey yok artık usandık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.
      Bir ülkede yönetim bilim dışına çıkmışsa hiçbir şey doğru gitmez.

      Sil
  4. Herkes hakettiği hayatı yaşar ve her topluluk hakedildiği şekilde yönetilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğrudur ama kötülüğü hak ettiğimizi düşünerek başkaldırmazsak hep aynı kötülüğü yaşamaya devam ederiz.

      Sil
    2. Herkes hakettiği hayatı yaşar ve her topluluk hakedildiği şekilde yönetilir kelimesi doğru değil
      1-AKP 3Y ile ile geldi yolsuzluk yoksulluk yasaklar bu partiye oy verenler ilk yıllarda bunları düşünerek oy verdiler ve küresel düzeyde dolar bolluğu sayesinde ülkemizde işler sorunsuz girdi yasaklar ile uğraşan AKP istediklerini yapdı muhalefet hiç yokdu
      2-Dolar sıkılaşması başlayınca takke düşdü kel göründü AKP nin yoksulluk ve yolsuzluk için hiç bir şey yapmadığı tam tersine yolsuzluk ve yoksulluğun aşırı arttığını gördük fkat son seçimlerde CHP ye karşı AKP ve MHP nin yapdığı algı kararsız seçmenin AKP yi seçmesine neden oldu
      3-evet AKP seçmeni istediği hayatı yaşıyor ama muhalefet olanlar haketmedikleri hayatı yaşıyorlar

      Sil
  5. Birkan Sahinler26 Ekim 2024 15:17

    Hocam merhaba, orta sınıfın kaybolduğu bir süreçte ücret artışı talebi temel gida dışında arttırması gerçekçi midir? Bir de faiz bu kadar yüksek iken faizde yatırımı olanlar döviz bazında talebi arttirmaz mı? Niçin enflasyon hem çalışan ücretleri üzerinden okunuyor? Siz zaten ne yapılması gerektiği ile ilgili açıklama yapmışsınız ancak ücretler baskılansin diye iletişim hep maaşlar üzerinden yapiliyor. Bir işletmenin çalışan maliyeti toplam giderlerde %10-15 bandında.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çünkü en sessiz olanlar ücretliler. 1970'li yıllarda sendikalar güçlüyken böyle olmuyordu. Küreselleşmeyle birlikte sermaye birbirine kenetlendi ama emekçiler bunu başaramadı hatta tam tersine dağıldılar, güçlerini kaybettiler. 1970'ler grevlerin, hak arayışlarının yıllarıydı. Neoliberalizm bu işi yok etti.

      Sil
    2. Eee çünkü sermaye, o ücretlilerin lider kadrolarını ya öldürdü, ya işkenceye tabi tuttu, ya terörist dedi! Ücretli napsın? 80 darbesini TÜSİAD nasıl da destekledi ama ????

      Sil
    3. Birkan Sahinler31 Ekim 2024 14:52

      Hocam ama sermaye temsilcileri de olmasa aç kalacağız. Bir denge bulunması lazım .Liberalizmden başka çare yok.

      Sil
  6. Emeğinize sağlık... Keşke oylarımızla bizi yönetip daha iyi gelecekte yaşamak için seçtiklerimiz (iktidar ve muhalefet) okuyup feyz olsa...

    YanıtlaSil
  7. Dünyada uygulanan şehircilik imar sistemi bence patladı şehirlerde eskiden zenginler yaşardı taşradan gelenler şehir dışı imarsız alanlarda özellikle hazine ve kamu alanlarında gecekondu mafia sistemi ile bir gecede bir kulube yapıp ev sahibi olurlar sonradan bir oda kulubeler mantar gibi bir anda çoğalınca bunlara belediye oy kaygısı ve gecekondu mafiasından korkusu nedeniyle müdahale edemez ve bu imarsız yapılar zamanla ayni bir mantar gibi genişler yükselir ve zamanlada bu sistemi kuranların etkisi ile hepsi imar affıyla imarlı yapılar olurdu zamanla arsa rantıyla bu yapı sahipleri devlet eliyle zenginleşmiş kişiler oldular sonra depremlerde yıkılan yapılardan çoğunun bu imarsız hatalı yapılmış yapılar olduğu ve hala bu yapıların deprem yönetmeliğine aykırı oldukları tehlike arz etdikleri olduğu biliniyor bu sebeplerle tahminim gecekondulaşma sistemini durdurmak istiyorlar artık hazinenin kamunun elindeki araziler devamlı satılıyor çok konutlu kira zenginleri ve çok arsalı arsa zenginleri var ve köy kırsal alanı bitti heryer mahalle belediye kontrolünde normal saf iyiniyetli vatandaşa imarsız yapı yapdırmamaya çalışıyorlar tabiki ayrıcalıklı olanlar her şeyi yapabilir demokratik ülkeyiz kanunlar var ama yapan yapanın yanına kar kalan bir ülkeyiz
    ülkemizde 41% evi olmayan kiracı var ve kira çok ucuz rahatça ödüyorum diyen yokdur herhalde bu insanların gelir adaleti bozulmuş bu ülkede konuta ihtiyaçları var ve 22 yıllık iktidar bu eve ihtiyacı olan toplumun içinde zor durumda olanlar için hiçbirşey yapmadı.Barınma sorunu en önemli sorundur sınırda suriyeliler için briket evler yapıldı topluma sorulsa ayni evlerde otururmusunuz diye barınma ihtiyacı olan herkes tabiki oturur ama öyle bir yönetim iktidar ortada göremiyorum bakıyorum bakıyorum öyle bir yönetim göremiyorum gördüğüm tek şey lale devri gibi saltanat yaşayanları görüyorum bir daha bakıyorum sadece lale devrini hortlatmış yaşayan bir gurup görüyorum keşke görmez olaydım.Bu sürdürülebilir bir durum değil.

    YanıtlaSil
  8. Hocam asgari ücrete bir sonuç gözüyle bakmak lazım. Asgari ücret sayısal olarak daha düşük olmasına rağmen alım gücü daha yüksek olabilirdi. Zincir tek yerinden bir günde kopmadı. Zaman içinde farklı yerlerinden koptu. Şu an elimizde karmaşık bir sorun var. Bakılan yere göre gördüğümüz değişiyor.

    Teşekkürler


    YanıtlaSil
  9. Hocam ne şiş yansın ne kebap.

    YanıtlaSil
  10. Bölgesel olarak saatlik asgari ucret uygulamasina gecmemiz gerekmiyor mu artik Mahfi bey. Dusuk katma deger yaratan islerde calisanlarda ayni maasi aliyor suanki modelde. Bolgesel kalkinmaninda onune geciyor. Ayrica gunumuz avrupasinda NEET orani en yuksek ulkeyiz hatirladigim kadariyla. Ciddi anlamda simarik terbiyesiz gencler yetistirildi son 20 yilda. Sadece 1 yil calisip ev araba yazlik almayi bekleyen yiginlar var. Ulkede hukuk adalet yok ama toplumda var mi? Ev sahibinin evine cokerek mulkiyet hakkini katlettiler. Alturizm ve kollektivizm mahvetti bu ulkeyi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O kadar çok şey yapmamız gerekiyor ki hangi birine değineceğimizi şaşırdık.

      Sil
  11. Murat Bozdoğan26 Ekim 2024 16:29

    Enflasyonun düşürülmesi için bir sıkıntı çekilmesi gerektiği konusunda herkes mutabık. Sorun herkesin enflasyonun düşmesini istemesi ama kendisinin sıkıntıya düşmemesini istemesi. Hedeflenen enflasyona göre maaş artışını ben şahsım adına kabul ediyorum, ancak iki yerden maaş alan beyzadeler birinden vazgeçecek, bürokratlar lüks marka makam aracını yerli modelle değiştirecek, devletin tepesi özel uçak sevdasından vazgeçecek, İş adamları nasıl vergiden kaçınırım hesapları yapmayacak, piyasada arzı kıt mal ve hizmet üretenler nasılsa mecburlar deyip fahiş kar etmeyecek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Enflasyonun düşürülmesi için toplumca sıkıntı çekilecekse buna en yukarıdan başlanması lazım ki rol model oluşsun. Asgari ücreti enflasyonun altında artırıp makam otoları, korumalar, sekreterler, uçaklar kullanan, konvoylar yapan bir yönetim varsa enflasyon düşmez, düşer görünür yine fırlar.

      Sil
  12. Sayın hocam, kaleminize sağlık.
    Ortaçağ kölelik sisteminden emek ücret köleleğine geçeli çok uzun zaman oldu, ne var ki bu dönem gibi bir dönemi hatırlamıyorum. Biz ki ülke olarak çok daha yüksek enflasyonu yaşamış bir ülkeyiz ama bu kadar barınma, yaşama sıkıntısı çekmedik.
    Yeni dünya düzenini bu şekilde biz insanlara kabul ettirecekler diye düşünüyorum.
    Yeni Dünya sanırım gerçekten sosyal kredi, nakitsiz toplum vb. unsurlardan oluşacak.
    Geleceğe dair kaygılarım gittikçe artıyor.

    YanıtlaSil
  13. Ya hoca kısaca demiş ki köle aramayan insanlara köle muamelesi yapmayın en azından işsizlikte olsa herkes hak ettiğini alsın. Hala yok patronlar kızmaz mı v.s beter olsun o patronlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin geçim derdiniz yok demek ki sayın Adsız (26 Ekim 2024 18:06) !!!

      İşten atılma korkusuyla hayatta kalmaya çalışan milyonlar var bütün ülkede !!!

      Sil
    2. Asgari ücret az arttırılsa bile 2025 ilk çeyreği sonunda işsizlik zaten patlayacak. Çünkü carry trade yapamayan, sadece kendi işinden para kazanmaya çalışan, sizin beter olsunlar dediğiniz patronlar nakavt olacaklar. Tüm sermayesini mesleğine yatırdığı için şu anda finansal yollardan getiri elde edemeyen patronlar şu anda bile zaten can çekişiyorlar. Çünkü uzun süren sabit kur nedeniyle ihracat pazarları kapandıkça kapanıyor. Çünkü asgari ücret arttırılmasa bile enflasyondan dolayı ürün maliyetleri sürekli artıyor ama ihracat satış fiyatları sürekli aynı kalıyor. Yine kurların baskılanması sebebiyle cazip hale gelen ithalat nedeniyle ithal ürünlerle rekabetleri sürekli zorlaşıyor ve böylece iç piyasalarda da nefes almakta zorlanıyorlar.

      Şimdiden iflaslar ve konkordatolar inanılmaz arttı. Önümüzdeki dönemde kurlar yine sabit kalıp, ücretler arttığında bu patronların nakavttan kurtulmaları imkansız. Çünkü ithalatla iyice baş edemez hale gelecekler. Eğer bunu görüp kurları yavaşca serbest bırakmak zorunda kalırlarsa, bu defa carry trade'çiler "Kurlar artık artıyor" deyip az veya çok geri çekilmeye başlayacaklar. Ve böylece kurları tutmak şimdiki kadar kolay olmayacak. Kurları tutamazlarsa enflasyon yine zıplayacak.

      Sil
  14. Sayın Eğilmez, sizin daha önceleri belirttiğiniz üzere her kesimin, enflasyon değeri yaşadığı kesime göre değişiyor. Enflasyonu düşürme çalışmalarında hangi kesimin enflasyon değerinin ne kadar düşürülmesi çabası yapılmalıdır? Benim düşüncem; %20 lik en alt grubun bir üstü olan %40 lık grubun (GİNİ katsayısına göre hesaplanması) ele alınarak enflasyon çalışması yapılmasıdır. En alt %20 lik kesim, "çaresiz kesim" yerine %40 lık "düzeltilebilecek kesim" enflasyonu üzerinde çalışılarak, bu kesimin Gelir Dağılımındaki yerinin %10 - %15 oranında arttırılması gerçekleştirilmelidir. Bence bu kesimin en büyük sorunu Konut ve Gıda harcamalarıdır. Bu kesimin konut alabilmesi için; İpotekli konutların (Bilhassa Bankaların elindeki ipotekli konutların en fazla 6 ay içinde satılması), Şahısların elindeki 3 adetten fazla konutlarında en fazla 1 yıl içinde satılması gerçekleştirilmelidir. Buna göre Bankaların elindeki ipotekli konutların ve Şahısların elindeki 3 den fazla konutların adedi belirlenmelidir. Gıda enflasyonu için ise nakliye masraflarının yarıya yakın azaltılabilmesi için, nakliye yakıt fiyatlarının buna göre Hükümet tarafından desteklenmesi uygun alacaktır diye düşünüyorum. hatalı mıyım acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili kardeşim bu toplumda üst yönetimin sayısız makam otosu, koruması, 3 - 4 yerden ücret alan danışmanı, uçakları, konvoyları vb. varken ne yapsanız boştur.

      Sil
  15. Hocam selamlar. Ben 2 hafta önce yazmış olduğunuz aşağıdaki yazınızın altına asgari ücretle ilgili görüşlerimi detaylı olarak dile getirmeye çalışmıştım.
    https://www.mahfiegilmez.com/2024/10/kitaplar-ve-yorumlar-2024-4.html
    Ben de sizin gibi emeğin asla bir sömürü unsuru olmaması gerektiğini düşünenlerdenim. Asgari ücret konusunda ise yazınızda belirtmiş olduğunuz (eşel mobil sistemini) yani asgari ücrete her ay enflasyon kadar zam yapılması gerektiğini savunuyorum. Çünkü Türkiye enflasyonist bir ülke. Dünyada senelik ortalama enflasyon %5, gelişmiş ülkelerde %2.2 iken, Türkiye'de enflasyon %50'dir. Eğer Türkiye'de senelik enflasyon gelişmiş ülkeler seviyesinde olsaydı minimal fiyat dalgalanmalarından kimse etkilenmez ve bu durumda maaşlara senede bir kere zam yapılabilirdi. Fakat enflasyon %50 seviyesinde olunca, insanlar Ocak ayından Aralık ayına kadar satın alma güçlerini kaybetmekte ve fakirleşmektedirler. Bu durumda insanlar Ocak ayında tamamını aldıkları bir ürünün, Aralık ayında 2/3'ünü alabilecek ve %33 oranında da fakirleşmiş olacaklardır. Emeğin sömürülmemesi ve sadece asgari ücretlinin değil, maaşlı çalışan diğer kesimin de enflasyon altında ezilmemesi için emek korunmalı ve maaşlara da her ay enflasyon oranında zam yapılmalıdır. Aksi halde zaten tek kişinin yaşam maliyetinin bile altında verilen maaşlarla sömürülen halk, enflasyonla birlikte sömürü üstüne sömürüye maruz kalacak ve altta kalanın canı çıksın düşüncesiyle kölelik sistemine devam edilmiş olacaktır. Eğer maaşlara her ay enflasyon oranında zam yapılmayacaksa ve sadece senede bir kere zam yapılacaksa, bu durumda enflasyonun %50 olduğu bir ülkede, insanların Ocak ayından Aralık ayına kadar yüksek enflasyondan etkilenmemeleri için maaşlara %50 değil, %125 oranında zam yapılması gerekir.

    Devletin aslında asgari ücret konusunda belirlemesi gereken zam değil, şudur: İnsanlar çocuk yapsınlar mı yoksa bir müddet nüfus artışı olmasın ve insanlar çocuk yapmasınlar mı? Eğer devlet insanların evlenip (nüfus azalmasın diye anne ve babanın kendi sayılarınca) en az 2 çocuk yapmalarını istiyorsa bu durumda yoksulluk sınırını baz almalıdır. Sağlıklı çocuk yetiştirebilmek için anne ve babanın toplam maaşı yoksulluk sınırının altına düşmemelidir. Çünkü yoksulluk sınırı, 4 kişilik bir ailenin yeterli hayat standardında yaşayabilmek için gerekli olan minimum gelir miktarıdır. Buna göre asgari ücret yoksulluk sınırının yarısı kadar olmalı ve her ay yoksulluk sınırı arttığında asgari ücret de bu rakamın yarısı kadar olacak şekilde güncellenmelidir. Böylece ülkede sağlıklı çocuklar yetişebilecektir.

    Yok eğer devlet bir süre evlenmeyin ve çocuk yapmayın diyorsa o zaman asgari ücret için tek kişilik yaşam maliyetini baz almalıdır. Buna göre asgari ücret tek kişilik yaşam maliyeti kadar olur ve bu maliyet her ay arttığında asgari ücret de aynı ölçüde arttırılır. Böylece asgari ücret senenin hiç bir ayında tek kişilik yaşam maliyetinin altına düşmemiş olur. Kısacası devletin aslında asgari ücret konusunda belirlemesi gereken zam oranı değil, bu iki karardan biri olmalıdır. İnsanlar çocuk yapsınlar mı yoksa yapmasınlar mı? Eğer senelik zamma odaklanacaklarsa bu durumda senelik zam %125 olmalıdır.

    Asgari ücret konusuna değindiğiniz için size teşekkür ederim hocam. Umarım yetkililer insafa gelirler ve emeğin daha fazla sömürülmesine müsade etmezler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim ama fazla da umutlu olmayın, hükümet asgari ücreti yüzde 25 - 30 oranında artırmakla yetinecektir büyük ihtimalle.

      Sil
  16. Hocam enflasyonun önümüzdeki aylarda ve yılda düşüşü beklentisi sizce sadece baz etkisi kaynaklı mı
    Yoksa doğrular yavaş yavaş yapılmaya mı başlandı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yapılan tek doğru faiz artırımıydı. başka hiçbir şey yok ortada.

      Sil
  17. Asgari ücret artmamalı. Onun yerine emekli maaşı asgari ücreti aşacak şekilde artmalı. Sgk böyle bir yükü kaldıramaz denilsede. Emekliye verilecek yüksek zam, ekonomiye direk akacak paradır. Emekli maaşıyla evladına torununa destek çıkacaktır. Böylelikle çalışan kesim zam almayıp üretim maliyetini arttıramayacak dolayısıyla ürün ve hizmetlerde zam yaşanmayacaktır. Ama emekli anne babanın desteğiyle bütçeleri rahatlayacaktır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu görüşü buraya laf olsun diye yazdığınızı düşünüyorum.

      Sil
    2. Ekonomide yeni gerçekliğin "mantık aramamak" olduğunu sanıyordum. Bu görüşün faizin sebep sayıldığından daha kötü etki yaratacağını sanmıyorum.

      Emekli maaşının düşüklüğü işsizliğe neden oluyor. İşsizlik bu kadar fazlayken üstüne her asgari ücret artışıyla asgari ücretten daha fazla artan enflasyon (açıklanan değil, gerçek-hissedilen) asgari ücretlinin alım gücünü zaten yere düşürüyor. 3 ay geçmeden asgari ücrete tekrar zam isteniyor. Döngü nerde kırılacak?
      Emekli maaşı yetmeyenler tekrar sigortasız işlerle (kayıtdışı, vergisiz, primsiz) sistemde yer alıyor. Depo önüne gece bekçisi olarak emekli insan mı almak mı yoksa asgari ücretli sgk primli genç çalışan mı? Emekli maaşı yetrli olsa o insan neden bekçiliğe gelsin? O genç neden işsiz kalsın.

      Sil
  18. asgari ücretli enflasyon oranının altında arttırılması konuşulacak konu değil ülkeyi bu duruma getirenler inşaat sektörü ve yönetimlerdir iktidarın devletin ve kamunun artık lüx masraflarını bırakıp normal leşmesi lazım enflasyonu asıl arttıran yönetiminlerin savurganlığı ve popülizmidir

    YanıtlaSil
  19. Hocam, Büro Emekçileri Sendikası Araştırma Merkezi (BES-AR)'a göre Ekim 2024 itibariyle açlık sınırı 28 bin 358 tl, yoksulluk sınırı 77 bin 751 tl, bekar bir çalışanın yaşama maliyeti ise 35 bin 100 tl'dir.

    Hangi veriye inanacağız hocam?

    Eğer kira ve gıda fiyatlarını dikkate alırsak, bu rakamlar Türkiye ortalaması için sanki daha gerçekçi gibi durmaktadır. Aslında bu verilerin Türkiye ortalamasıyla birlikte şehir şehir de açıklanması lazım. Çünkü mesela İstanbul'daki kira ortalaması 24 bin 860 lira iken, Burdur'daki kira ortalaması 9 bin 892 liradır. Dolayısıyla İstanbul'u baz aldığımızda tek kişilik yaşam maliyetinin 35 bin 100 liradan da daha fazla olması gerektiği aşikardır.

    TÜİK'in gerçeği yansıtmayan verilerinden sonra toplumda istatistiklere karşı derin bir güvensizlik oluştu. Dolayısıyla da insanlar hangi veriye inanacaklarına şaşırmış vaziyetteler. Aslında hesaplama yapılırken, hesaplamada kullanılan maddeler şeffaf bir şekilde ve tüm ayrıntılarıyla ortaya konulsa hiç bir kuşkuya yer kalmayacak, hem güven tazelenecek hem de gerçek verilere ulaşabileceğiz. Fakat maalesef gerçekler gizlenmekte, koca bir halka yalan söylenmekte ve halk kandırılmaktadır. TCMB'nin de TÜİK'in de tamamen bağımsız ve tarafsız olması, herhangi bir siyasi iradenin bir organıymış gibi hareket etmemesi sadece bilimin ışığında hareket etmesi gerekmektedir. Tüm bilimsel argümanlar ortaya tarafsız ve şeffaf bir şekilde konulmalıdır. Dolayısıyla ortada aslında bir sistem sorunu var hocam. Sistemsizlik güvensizliği, güvensizlik de (herkesin kafası karışmış şekilde) ortaya kaosu çıkartıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu da ayrı bir sorun. Biz burada asgari ücrete TÜİK enflasyonu kadar artışı savunuyoruz ona bile itiraz geliyor. Oysa gerçek enflasyon TÜİK enflasyonunun oldukça üzerinde.

      Sil
  20. Keşke ülkeyi akademisyenler yönetseydi, o zaman en azından işin teorik kısmında hata yapılmamış olunur, kavramlar birbirine karışmazdı. Biz ise daha teoride hata yapıyoruz ki pratikte nasıl sağlıklı bir sonuç alalım? Mümkün değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Akademisyenler arasında da öyleleri var ki bırakın ülke yönetmeyi kendini yönetmekten aciz.

      Sil
  21. Hocam, Peki tüm konular ve şartlar değerlendirildiğinde, bana göre en az %50 yapılması mantıklı görünürken, dolar bazındaki asgari ücretin yüksek olması, bizim yavaşlayan dünya ekonomisinde zaten rekabet gücünü yitirmekte olan ihracatımızı daha da baltalamaz mı ?? Döviz kuru daha ne kadar savunulacak ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dolar bazında ücret yüksek değil, dolar kuru düşük. Aylık 100 bin lira ücret alan bir üst düzey çalışan düşünün. Kur 35 TL iken bu kişinin ücreti 2.857 dolar eder. Kur 50 TL olursa ücreti 2.000 dolar eder. Yani kuru baskılarsan her şey dolar cinsinden iyi görünür.
      Aslına bakarsanız dolar kuru savunulmuyor ama faiz böyle olunca insanlar dolar bozdurup TL'ye döndüğü için kur da yükselemiyor.

      Sil
    2. Hocam savınız pek inandırıcı değil.Dolar kuru bir yerdeyse bunun illa ki bir sebebi olacak.Sebeplerden birini beğenip diğerini beğenmemek oluyor sizinki.Sonuçta serbest piyasadaki kur bu.

      Sil
  22. Mevcut ekonomi yönetimi, asgari ücret tesbitinde ne yaparsa yapsın, ister geçmiş enflasyonu baz alsın, isterse beklenen enflasyona göre artış yapsın...asgari ücretlinin sofrasında bir dilim ekmek kadar etkisi olacaktır. Yapılacak zammı piyasa ve devlet, asgari ücretlinin cebine girmeden fazlasıyla geri alacaktır. Cebe giren kağıt para miktarı artacaktır ama alım gücü daha da azalacaktır. Merkez Bankası'ndaki beş PPK üyesine devredilmiş enflasyonla mücadele anlayışı ile maalesef bu kadar olur...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer bu yetkiyi baştan beri beş PPK üyesine devretmiş ve işlerine karışmamış olsaydık şimdi buralarda olmazdık. Siyasetin karıştığı her teknik konu bir faciayla sonuçlanıyor.

      Sil
  23. Mahfi bey ‘tercihin’ KADERİNDİR! 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru ama bazen insanlar zorunlu olarak tercih etmedikleri bir kadere sürüklenirler. O zaman başkalarının tercihi sizin kaderiniz olabilir.

      Sil
  24. Mahfi hocam. Asgarl ucret - patron / işveren ilişkisi zor bir konu. Her iki tarafta hakli. Ölçeklenemeyen bir sanayimiz var. Birim Maliyetleri çok yüksek. Hersey ordan başlıyor. Ne zaman yapılırsa yapılsın, sanayinin üretim maliyetlerini fazlasıyla artıriyir. Robotlaşma ve yüksek teknoloji üretimde hala oran olarak x̌ok düşük sevlyede. Adnan dalgakıran ın kitabını herkese tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burada iki taraf haklı değil. Asgari ücretliye bir ücret takdir edilmişse o ücretin satın alma gücünün enflasyon karşısında korunması lazım. Aksi takdirde ücret karın tokluğuna çalışmayı bile karşılayamaz olur.

      Sil
  25. Kamu harcamalarını denetlemeyen bir millete %25 zam gayet mâkul. Devlet hazinesinin kendine ait olduğunu ve sahip çıkması , gerektiğini bilmiyorsa üzülme hocam. İnan beyaz yakalılar artık öyle yapıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bana böyle durumlarda üzülmenin eğitimi verildi. O nedenle üzülmekten kendimi alamıyorum. Koskoca bir ülkenin, güzelim bir memleketin her geçen gün biraz daha batağa batmasını sindiremiyorum. Bunu sindirip sesini çıkarmayanları da anlayamıyorum.

      Sil
    2. Ses çıkaranlar ya öldürüldü, ya hapiste ya da coplanıyor veya açlıkla terbiye ediliyor , kim sesini çıkaracak ? Kim???? Yere batsın öyle devlet ve topluluk , yıkılmazsa kimsenin içi ferahlamaz! Yıklısın !

      Sil
  26. Emeğinize sağlık hocam. Sayenizde bilgi sahibi oluyoruz. Sağlık ve afiyet diliyorum. Yeni bir yazınızda görüşmek üzere.

    YanıtlaSil
  27. Hocam merhaba; sizi ve kitaplarınızı uzun zamandır zevkle takip ediyorum. asgari ücretin söylediğiniz gibi yüksek olması ile birlikte genel eğilim, patronların asgari ücretin artışına bağlı olarak sattıkları ürünlere zam yapması olmayacak mı ? Sizce bu durumda patronlardan kaynaklı arz yönlü bir enflasyon mu yoksa işçilere bağlı olarak talep yönlü bir enflasyon mu gerçekleşir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer yapılacak zam kaybedilen satın alma gücünü yerine koyacak şekilde yapılacaksa ikisinin de olmaması lazım. Ama tabii biliyoruz ki böyle bir artışta bile asgari ücret arttı diyerek herkes fiyatları artıracak.

      Sil
  28. Hocam enflasyonda geri çekilmeler bekliyormusunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kısmen olabilir ama yüzde 35'in altı zor.

      Sil
    2. %35'in üstü mümkün mü peki?

      Sil
  29. Hocam ben 1.5 yıldır asgariye gelen zammın üzerinde zam yapıyorum personele, aralikta yine devam edeceğim. Devlet mendeburu vakti gelince bana hesap sorar mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sadece siz değil bunu yapan birçok iş insanı var. Devletin hesap sorması gereken siz değilsiniz, asgari ücreti veriyor gibi görünüp de verdiğinin bir kısmını elde geri alanlar.

      Sil
  30. Değerli Hocam,
    Analiziniz her zaman ki gibi çok aydınlatıcı, çok değerli.
    Arjantin örneğinden yola çıkarak teorik bir sorum olacak. Bize çok benzeyen, daha doğrusu kendimizi benzettiğimiz bu ülke şu anda peso’yu kaldırıp USD’ye geçmeyi konuşuyor. Biz de dolarize olmuş bir ekonomi olarak, TL’yi USD’ye sabitlesek ya da kuru USD yapabilseydik, etkileri ne olurdu; örneğin, enflasyon düşer, asgari ücret hesapları azalır mıydı? Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu dediğiniz sabit kur rejimi. Günümüzde herkes dalgalı kur uyguladığı için bunu sürdürmek mümkün olmaz.

      Sil
    2. Hocam, ünvanında TCMB, TÜSİAD baş ekonomisti falan olan iktisatçılar hala faiz artışını ve talep azalışını sürekli analiz eden yorumlar yapıyorlar sürekli. Ülkedeki verimsiz,
      Batık mega projeleri, kamudaki hortumları ikincil planda değerlendiriyorlar. Kitaba körü körüne bağlı kalma hatasındalar. Kitabın dediğini yapıp enflasyonu %25 e düşürsen ne olacak? Denge denetleme mekanizmalarının çalışmadığı tek kişi yönetiminde batış kesin. Sen istediğin kadar dar gelirlinin talebini kıs. Bunlar birilerine yaranma çabası mı? Yoksa mesleki körlük mü?

      Sil
    3. Bu dediğiniz sabit kur rejimi. Günümüzde herkes dalgalı kur uyguladığı için bunu sürdürmek mümkün olmaz. yazmışsınız
      peki TL basmayı bırakalım TL yi dolara eşitleyip bütün hesapları dolara çevirelim fiziki dolar a izin olmadan para sanal olarak bankalar ve kredi kartları ile bir sistem kurulamazmı bu sayede kara para vergi kaçırma her türlü yolsuzluk usulsüzlük de sonlanmış olmazmı?

      Sil
    4. Bilim dışına çıkmazsak bu tür mucize arayışlarına gerek kalmaz.

      Sil
    5. Hocam bi deneyelim.Deneme-yanılma metodu da bilimsel bir metoddur.

      Sil
  31. Hocam abd nin en kalabalık eyaletleri olan new york ve californiya da saatlik ücreti 16 dolar. Bence bu baz alınarak hesaplanabilir. Haftalık ücreti 640 dolar çıkıyor 2024 yılı için. Dolar kurundaki olağanüstü gelişme olmazsa 640 dolar ve doları da 36 hesaplasak 23 bin civarı bir sayı ortaya çıkıyor. Asgari ücreti aşağı yukarı bu şekilde endeksleyerek ve ortalama dolar kurunu baz alarak hesaplanabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bütün bunların nedeni kendimizi kandırmamız biz ne üretip ne satıyoruz patent sayımızdan belli ülke olarak dış ticaret açığına mahkum bir ülkeyiz yasaklar-yolsuzluk-yoksulluk u en ağır yaşayan ülkelerden biriyiz demokrasi hukuk bilimin uygulanamadığı sadece gelişmemiş ekonominin uygulandığı bir ülkeyiz iç piyasada emlak-inşaat-rant ekonomisi ile GYSH yi arttıran ama dış ticaret de müşteri olan bir ülkeyiz bunu kırmak için bilim-hukuk-demokrasi ile halkın tamamını arge-patent desteğine katarak yurt dışına satıcı pozisyona geçmeliyiz.Bunu yaparsak GYSH dolar olarak artar ve işçilik ücretleri kendiliğinden artar.
      Hiçbirşey yapmadan emlak rantıyla emlak fiyatlarını arttırıp müteahhidelr lüks inşaat yapıp iç piyasada zenginlere evleri kiralamaları için satarak daha kaç sene bu şekilde kendimizi kandırabiliriz.

      Sil
    2. Neoliberal kapitalist politika dünya da yaşamın pahalılaşarak maddi gücü zayıfların üreyememesi ile nüfusun kendiliğinden azalması düşüncesi bunun çeşitli nedenleri var hayatın uzaması işçilik ve ordu yerine mekatronik,bilişim ve robotik çağının gelmesi artan nüfusa ihtiyacı ortadan kaldırıyor.
      Türkiye bu politikanın başarı ile uygulandığı bir ülke nüfus artış hızımızdaki erimeden politikanın başarılı olduğu görülüyor.
      Emeklilere ve çalışanlara ihtiyaçlarının altında verilen parada bu politikanın eseri az maaş alan eskiden çalışmayan kişiler eskiden beğenmedikleri işlerde çalışıyorlar çok yoğun emekli çalışan var.
      Konut fiyatlarının konut ihtiyacı olanların satın alamıyacağı fiyatlara gelmesi konutların kiralamak amaçlı varlıklılara satılması da neoliberal politika ürünü kredi ve kiralama ile çalışanları sistemin sadık kişileri yapmak da diğer bir neoliberal düşünce.

      Sil
    3. Sayın Adsız27 Ekim 2024 17:39
      Genel olarak size katılıyorum ancak bir çelişki var o da şu ki; en çok üreyenler en parasız olanlar!!
      Keşke maddi gücü zayıf ve umudu da olmayanlarda, ben zaten köle olarak yaşıyorum bari üreyip te bu sisteme 2 çocuk köle daha getirmeyeyim diyecek beyin olsaydı..

      Sil
    4. zaten bizim gibi gelişememiş ülkelerin gelişmesinin önündeki engel ve ortalığı karıştıran aşırı üreme ve aşırı üreme nedeniyle iyi yetiştirelemeyen genç nesil oluyor gelişmiş ülkelerde ise üreme hızı düşük ve nesil iyi yetiştiriliyor gelişmemiş ülkelerde üreme hızına piyasanın büyümesi yetişemiyor gelir adaleti sağlanamıyor varlıksız kısım sürekli fakirleşiyor üreme düşüşü ile nüfus artışı nüfus gerilemesine dönüşeceği gelecek yıllarda tahmin ediliyor gelecekde nüfus azalınca sorunlarda muhakkak azalacakdır.

      Sil
  32. Tek sorun vergi adaletinin olmaması, gelir vergisi kanunun amacı ücretliyi yolmak ama gvk hakkında konuşulunca artan oralı olduğu böylece en adaletli vergi olduğu söyleniyor bir de akademisyenler bunu söylüyor:)
    Parası olandan vergi alınmadıkça hiç bir şey düzelmez.. çünkü zenginler verdikleri verginin hesabını sorabilecek yetkinliktedir..
    Hesabı sorulmayan vergi yanlış harcanır dememe gerek yok herhalde..
    Harcama ve tasarruflar gelirin unsuru olmadıkça kimse bir şey demesin..
    Tamam nerden buldun demeyelim ama "burdan buldun" diyebiliriz..
    Saygılar hocam

    YanıtlaSil
  33. Berkan Kobal27 Ekim 2024 15:54

    Yazınız için teşekkürler.
    Hocam,maaşları arttırmadan alım gücümüzü yükseltmenin bir yolu yokmudur?asgari ücreti 17 binden 34 e çıkartsalar çözüm olmayacak,sarmala girdik piyasa aynı oranda her ürün hizmet kira vs de yükseliyor ve hatta fazla yükseliyor,fırsatçılık yapanlar da var zorunlu arttıranlar da.2005 2010 2015 yıllarında aldığımız maaşlar yanında bugün herkesin maaşları 5 10 15 kat artmasına rağmen o dönemdeki hayat standartlarımızı tutturamıyoruz.bizim yüksek maaştan çok aldığımız maaş ne olursa olsun alım gücümğü yükselmediği sürece rahat edemeyeceğiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tek yolu var enflasyonu yüzde 3 - 5 düzeyine düşürmek.

      Sil
    2. Berkan Kobal27 Ekim 2024 16:29

      O zaman sizden bir cevap veriyim,sadece faiz enstrumanı ile enflasyonu 3 5 seviyelerine getiremezler,acil olarak yapısal reformlara başlanılması gerekiyor.

      Sil
    3. Berkan Kobal28 Ekim 2024 16:31

      Peki ne gibi yapısal reformlar yapılmalı?

      Sil
  34. Ozgur Uyanik27 Ekim 2024 15:57

    Hocam Arjantin'de kira artışlarının sınırlanmasının 50 yıllık bir geçmişi yok. 1983'e kadar askeri diktatörlük piyasacı politikaları uygıladı. Ondan sonra 2001 krizine kadar da alabildiğine neoliberal bir rejim vardı. Fiyat artışlarundaki sınırlama bu krizden sonra gündeme geldi. Fakat zaten o dönemde piyasada para olmadığı için kira artışı diye bir şey de pek yoktu. Esas olarak 2009-2015 arasında bazı yasalar çıkarıldı ama bunlar hiçbir şekilde etkili olmadı. Zaten bu fiyat sınırlamaları başkent yani Capital Federal'e yöneliktir. Ülkenin diğer eyaltlerinde uygulanamaz. Başkentte de emlak tekeli olduğundan asla uygulanamaz. Bir kiracı olarak benim gördüğüm başkentte Reel Kiralarda düşüş ya da artış enflasyonla ters orantılı işliyor. Enflasyon arttıkça ve Pesos'un değeri düştükçe kiralar rakamsal olarak yükseliyor ama bunun USD karşılığı düşüyor. Ne zaman ki ekonomi stabil bir hal alıp enflasyon düşüyor, para değerleniyor o zaman rakamlar sabit kaldığı için kiralar da USD olarak yükseliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu makalelere bir bakın isterseniz:
      https://theorie-regulation.org/wp-content/uploads/2012/12/aa-sgard.pdf
      https://www.researchgate.net/publication/358442208_One_hundred_years_of_rent_control_in_Argentina_much_ado_about_nothing

      Sil
    2. Ozgur Uyanık28 Ekim 2024 16:33

      Hocam makalelere bakmama gerek yok.30 yıldır Arjantin'de yaşıyorum. Sizinki biraz tereciye tere satmak oluyor.

      Sil
    3. Siz yine de bir bakın.

      Sil
    4. Gazeteci Özgür Uyanık'ın, Mahfi hoca ile ilgili yazısı:

      "Arjantin'den Türkiye'ye, Mahfi Eğilmez'den Jorge Fontevecchia'ya:
      'Ekonomik krizler', sosyolojik-kültürel yapının ürünü mü?"

      [14 Ağustos 2023]

      Link:
      https://www.indyturk.com/node/654686/t%C3%BCrki%CC%87yeden-sesler/arjantinden-t%C3%BCrkiyeye-mahfi-e%C4%9Filmezden-jorge-fontevecchiaya-ekonomik

      Sil
    5. Güzel yazmış ama ne demek istediğimi tam anlamadığı için yanlış değerlendirmeler yapmış.

      Sil
  35. Saygıdeğer Hocam,
    Değerler, kavramlar öyle birbirine girdi ki; Haziran 2013 ayında aldığım ilk emekli maaşı o günün asgari ücretinin 3.9 katı iken, günümüzde bu farkın 2.5 kata düşmüş olmasını sorguladığımda, milletin büyük çoğunluğunun açlık sınırında olduğu aklıma geliyor ve sanki yanlış bir şey yapıyormuşum gibi neredeyse kendimi suçlu hissediyorum! Halbuki ödediğim primler ve prim ödeme gün sayısı gibi değerler baz alınarak yasalara uygun şekilde hesaplanan ve tabiri caiz ise anamın ak sütü gibi helal olan emekli maaşımdaki bu azalmanın nedeni; en düşük emekli aylığına ve asgari ücrete yapılan artışların emekli aylıklarına yapılan zamlardan yüksek olması gibi hakkaniyete sığmayan bir yanlışlar dizisinin sonucu!... Sonuç itibariyle emekli maaşım reel anlamda neredeyse % 50 kadar azaltıldı ve düzeltilmesi artık mümkün değil!... Bu da madalyonun bir diğer yüzü...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynı şey beyaz yaka ve orta gelir grubu içinde geçerli. 2010 yılında10 asgari ücret maaşım 2025 e girerken olmuş 4 asgari ücret. Bu durumda asgari ücretli mi fakirlemiş yoksa ben mi?? Sırf seçim kazanmak için yapılan populist politika ve sadece asgari ücrete zam yapa yapa işte bu hale geldik.
      Asgari ücrete hiç zam yapmasan bile o paraya çalışacak milyonlar var peki kalifiye işleri kim yapacak?? Orta kesimin gelir düzeyi sürekli azalarak tabana doğru paraşütsüz düşerken asgari ücretli pek bir memnundu. Bu cahil ve vasıfsız kesim ağzına bedava lokma kondukça kendini de geliştirmeden yaşayıp giderken bir gün sıranın kendisine geleceğini hiç mi düşünmedi. Düşünmediyse?? Şimdi ya ana babalarının attığı oyları yiyecekler yada ana babalarını.
      Saygılarımla..

      Sil
  36. Adsız27 Ekim 2024 16:51

    bütün bunların nedeni kendimizi kandırmamız biz ne üretip ne satıyoruz patent sayımızdan belli ülke olarak dış ticaret açığına mahkum bir ülkeyiz yasaklar-yolsuzluk-yoksulluk u en ağır yaşayan ülkelerden biriyiz demokrasi hukuk bilimin uygulanamadığı sadece gelişmemiş ekonominin uygulandığı bir ülkeyiz iç piyasada emlak-inşaat-rant ekonomisi ile GYSH yi arttıran ama dış ticaret de müşteri olan bir ülkeyiz bunu kırmak için bilim-hukuk-demokrasi ile halkın tamamını arge-patent desteğine katarak yurt dışına satıcı pozisyona geçmeliyiz.Bunu yaparsak GYSH dolar olarak artar ve işçilik ücretleri kendiliğinden artar.
    Hiçbirşey yapmadan emlak rantıyla emlak fiyatlarını arttırıp müteahhidelr lüks inşaat yapıp iç piyasada zenginlere evleri kiralamaları için satarak daha kaç sene bu şekilde kendimizi kandırabiliriz.

    YanıtlaSil
  37. Hocam asgarî ücret tespit komisyonu ne kadar az istese de başkan Erdoğan buna razı olmaz ve kendinden %10-15 koyar ve milletini enflasyona karşı ezdirmez. O yüzden rahat olalım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hep öyle yaptı, doğru.

      Sil
    2. Arkadaş ne saçmalıyorsun siyasi yorum mu yapmaya geldin ben söyleyeyim sana Eylül 2021’de faizi indirme furyası başladığından beri enflasyon %200 oldu o zamanda bir çikolata 4 tl ise aynı çikolata şu an 40 tl civarında ev kiraları o zamanlar 1500 tl şimdi ise 15000 tl asgari ücret ise 6 kat arttı, şimdi anladın mı hükümetin emekçiyi ayağıyla nasıl ezdiğini?

      Sil
  38. Muhterem Mahfi bey, zaman ayirip bu yaziyi yazdiginiz icin cok tesekkur ederim. Musadenizle enflasyona cozum onerilerinize bir dorduncusunu eklemek teklifinde bulunacagim: Kamu sektorunun senelerdir gereksiz yere (cogunlukla politika geregi) sisirilen kadrolarini tekrar sayi ve liyakat yonunde normale getirmek. Son 20 senede nufus artisina ve teknolojik gelismere oransiz olarak 3 milyon kadar bir kadro artisi var, ortalama memur ucretleriyle hesapladiginiz zaman ortaya ekonomik katkisi olmayan buyuk bir emisyon miktari cikiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu dediğiniz çok önemli ve aslında benim ilk madde olarak yazdığı "kamu kesimindeki inanılmaz israfı düşürmek" önerisinin önemli bir bölümü. Çok doğru.

      Sil
  39. Yine bir PATRON dövücü yorumlarla başbaşayız. Tüm ülkedeki sanayicileri koç holding sanmayı bırakın artık. Sağa dön derken sola dönen adamın şu anki maliyeti 35-40 bin bandından, maliyetler sanayiciyi iyice bezdirdi, birçok işveren firmayı kapatma / fabrikasını kiralama derdinde. Burada asıl sorun devletin hiçbir sorumluluk kabul etmemesi, wage ne kadar artarsa o kadar skk primi alıyor. kasa her zaman kazanıyor. İşveren fabrikasını kapatınca çalışan işçiye devlet bakmayacak. Toplumsal bir soruna doğru gidiyoruz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşçiye aç kalmasını söylemek toplumsal sorun yaratmıyor mu?

      Sil
    2. Darılmayınız Mahfi bey, ama 'solculuk'a evriliyorsunuz. Benim gözlemim bu.

      Sil
    3. Ben yalnızca doğru bildiğimi söylerim. Bazen beni solcu sanırlar bazen sağcı. Hiçbir gruba, görüşe ait hissetmiyorum kendimi. Fenerbahçeliliğim bile takım hakkında en ağır eleştirileri yapmama engle olmaz. Düşüncemi özgür tutmaya çalışmak, inanmadığım hiçbir şeyi aidiyet duygusuyla desteklememek en önemli ilkemdir. Ayrıca solculuk pek çok açıdan iyidir. Eleştirdiğim yanları olsa da.

      Sil
  40. Asgari ücret ve en düşük emekli maaşı en az bin Dolar karşılığı TL kadar olmalı. Böylece çalışan herkesin kişi başı geliri yıllık 12 bin dolar olur. (çocuklar ve çalışmayanlar elbette bu ortalamayı düşürecektir) .Yıl boyu da bu oran korunmalıdır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında çok iyi bir öneri ama bu yapılırsa çok küçük ve orta boy şirket batar ve kayıt dışı istihdam artar.

      Sil
    2. 1 TL eşittir 1 euro veya 1 dolar olsun , belki düzelir.

      Sil
  41. Mahfi hocam, bu sene 29 Ekim Cumhuriyet yazısı kaleme alacak mısınız?

    YanıtlaSil
  42. 2024 yilinda asgari ucrete yapilan yuzde 50 zammi gozden kaciriyorsunuz..bu zam 2024 zammi ve suana kadar yapilan isci emekli ve memur ile emeklisi zammindan fazla..2024 resmi enflasyonundan da fazla.2025 hedefi kadar zam yapilir bence..ayrica asgari ucrete son 10 yildir enflasyon uzeri zam yapilirken emekli ve memura yalan rakamlar kadar zam yapildigindan emekli maaslari asgari ucretten fazla iken altinda kaldi..sonuc resmi englasyon yalan dolan inandirici degil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bütün ücretler en az yaşanmış enflasyon kadar artırılmalı.

      Sil
    2. Enflasyonda sürekli yukarı doğru beklenti varken yaşanmış olana göre ücret artışı yaşanacak enflasyon farkını nasıl kapatacak? Dünün fiyatına göre yapılacak ücret artışı yarının fiyatını karşısında borca düşmeyecek mi?

      Sil
  43. Sayın hocam herşeyi çok güzel değerlendirmişsiniz ancak UNUTTUĞUNUZ bir şey var.. Bu ülkede 5 milyona yakın memur ve emekli var.. Asgari ücrete yüzde 30 civarında zam yapıldığında, bu her şekilde piyasaya zam olarak dönüyor.. Peki memurlara yapılması beklenen %10 zam ile, memur ve emekli kesiminin, bu gelen zamlar karşısında maaşı erimeyecek mi?

    Diyebilirler ki; memur ve emekli yılda 2 defa zam alıyor.. Ancak kümülatif hesaplandığında ve beklentilerle bu yıl yapılacak zam tutarı bileşik olarak %16 olması bekleniyor.. Bu süreçte memurların çok zayıfladığını eklememiz lazım.. Üstelik Türkiye'de memurların yemek, yol ve iş kıyafeti verilmediğini de hatırlatmak lazım.. Yani iş için ayrı kıyafet almak gerekiyor..

    Burda bir kesimi mutlu ederken, diğer tarafı komple ezmeye giriyor..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bütün ücretler en az yaşanmış enflasyon kadar artırılmalı.

      Sil
    2. Hocam yaşanmış acıların üzerine sünger çekmek gerekmez mi?

      Sil
  44. Problem asgari ücret zammının ne olacağı değil, asıl problem asgari ücretin geniş çaplı asıl ücret olmasında. !
    Emeğin parasal değeri doğru tayin edilemediğinden herkese aynı tip tek hesap ücret ödeme kolaylığına kaçılmıştır.

    ŞİRKETLERE YILLIK KÂRLARINA GÖRE ÇALIŞANLARINA BELİRLİ ORANDA İKRAMİYE ÖDEME ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kamu kesimi çalışanları ve emekliler ne olacak?

      Sil
    2. kamu kesimi? kamu kesimi zaten gereğinden fazla büyümüş halde. Herkesin memuriyete yerleşme arzusu maaş +iş güvencesinden kaynaklı. İşçi kesiminin durumu iyileştirilirse memuriyet bu kadar talep görmez. Aslolan da budur.

      Sil
    3. Kaldı ki kamu kesiminde döner sermaye denen bir kavram var. Kamu geliri bütçesinden de refah payı gibi ödeme de yapılabilir. Yeter ki amaç paylaşım olsun.

      Sil
  45. Mahfi Eğilmez; Asgari ücret 2024 başında bütün yıl uygulanmak üzere 17.002 TL (net) olarak belirlendi. 2024 yılı ortalama enflasyonu % 50'den aşağı gerçekleşmeyeceğine göre yılbaşında 17.002 TL olan asgari ücretin satın alma gücü 2024 sonunda 8.501 TL'ye gerilemiş olacak. Asgari ücrete yüzde 25 zam yapıldığında asgari ücret 21.252 TL'ye yükselmiş görünse de gerçekte satın alma gücü 10.626 TL'ye gerileyecek. Bu durumda yüzde 25 zamla birlikte asgari ücretin satın alma gücü 2024 başındaki satın alma gücünün 6.375 TL altında kalacak. Enflasyonla mücadeleyi ücretliler üzerinden yürütmek zaten güç durumda olan emekçileri felakete sürüklemek demektir.

    Sizin bu yorumunuzu bir çok youtube asgari ücret zammı ile ilgili platformda paylaştım ancak asgari ücret alanlar bunu beğenmedi çünkü idrak edemedi diye düşünüyorum ancak papağan gibi erken seçim erken seçim diye zırlıyorlar. bu ülke gerçekten matematikten bilimden bu kadar yoksun olursa burnu kargadan kurtulmaz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İdrak edilsin edilmesin doğru bildiğimizi söylemeye devam.

      Sil
  46. Peki asgari ucrete yapilacak zammin merkez bankasinin 2025te gerceklesecegini tahmin ettigi enflasyon oraninda yapilmasi gerektigini dusunenlerin, yuksek asgari ucret talebi ve enflasyonu arttirir dusuncesinde ne kadar dogruluk payi var? Bunu olcmek icin ne tarz verileri kullanabiliriz? Bir cok ekonomist bu konuda farkli dusuncelere sahip sizin dusunceniz nedir?`
    Tesekkurler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok açık bir görüşüm var: Cumhurbaşkanı, milletvekilleri, üst düzey bürokratlar ve merkez bankası görevlilerine 2025'de yüzde 25 zam yapılacaksa asgari ücret de o kadar artabilir. Madem bu yöneticiler % 25 artışla enflasyonun düşeceğini düşünüyorlar bunu önce kendi ücretlerine uygulamalılar.

      Sil
  47. Hocam yeni hikayeyi yazmaya başladıkmı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoca bi ara bir hikaye kitabı üzerinde çalışıyordunuz. Onu soruyorum.

      Sil
  48. İstihdam ettiği personele 'asgari ücret' ile ödeme yaparken, bunu SGK'ya (yani devlete);
    asgari ücret tutarı üzerinden ödediğini 'gösterip', bu paranın belli bir kısmını personelden geri alan işverenlerin (patronların) olduğu söyleniyor.

    Bu söylenti doğru mu?

    Eğer ispatlanırsa, dava açılmaz mı?

    Sizin görüşleriniz nedir Mahfi bey?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu söylenti son yıllarda hep var. Ama söylentiyle dava açılmaz.

      Sil
  49. hocam, bir de işin usd-eur boyutu var. bu açıdan da baktığınızda 25.500 try bandını göremeyeceğimiz çok ortada.
    2024 yılı asgari ücret, 29 aralık 2023 yılı usd/try 29,4913 kuruyla 577 usd gibi tarihi bir noktayı gördü ki üzerine basa basa ara dönemde zam yapmayacaklarını ifade etmişlerdi.
    31 aralık 2024 tarihi için usd/try 35,5 olsun (abd seçimleri sonrasında hızlı bir yükselme ihtimaline karşı) ve aynı usd karşılığını asgari ücrette koruyacağımızı düşünelim, bu senaryomuzda 20.500 try bile anca oluyor. belki üzerine refah payı (?) ile 22.000 try'e gelebilir ki bu da özetle %30 artışa denk gelmiş olur. aslında bu oran, tcmb enflasyonu ile ovp enflasyon beklentisinin paçalı olmuş oluyor.

    YanıtlaSil
  50. Merhabalar yazının sonunda değindiğiniz 3 madde enflasyon yarattığı için asgari ücrete %250 zam da gelse, %1 zam da gelse bu 3 maddedeki reformları uygulamadığımız müddetçe ücretli çalışan ezilmeye devam edecektir. Kamuda çok ciddi bir israf var. En az 1 milyon gereksiz memur çalıştırılıyor. Bir devlet dairesine gidin 10 kişiden 4ü kesin oturuyor. Bunun yanında lüks makam araçları, boşa harcanan paralar, yolsuzluk vb. cabası. Demem o ki, asgari ücrete %50 zam geldiğini gördüğünde insanlar sevinmesin çünkü bu 3 madde ve beklentiler düzelmedikçe bunlar daha iyi günlerimiz. Bizi bu faiz de kurtaramayacak.

    YanıtlaSil
  51. Mahfi hocam merhabalar ekonomi hakkında bilgim az, bir sorum var.
    Kayıt dışı ekonomi ve kamu israfının asgari ücretin alım gücüyle ne alakası var tam olarak benim maaşımı işverenim belirliyor işverenim israf etmemesi gerekmez mi benim maaşımı devlet vermiyor sonuçta hani devletin kasasının boş olması yapılacak yatırımı azaltabilir evet ama benim hayatımı neden etkilediğini tam anlamadım açıklarsanız çok sevinirim teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kamu kesiminde çalışan yaklaşık 5,3 milyon memur ve işçi var.

      Sil
    2. Yazdığınız üç yapısal reformlar yapılmadıkça Türkiye'de hicbir şey düzelmez.

      Sil
  52. Tümüyle gerçekleri yansıtan bir yazıya neden olumsuz bakış açıları ile tepki verildiğini anlamakta güçlük çekiyorum. Anlaşılan gerçeklerden korkulan bir dönemi yaşıyoruz. Yazınız için sağolunuz...

    YanıtlaSil
  53. Çok kötü bir ekonomi yönetimimiz var. Arz ve istihdamı arttıramayanlar emekli ve asgari ücretlinin gelirini kısarak enflasyonu düşüreceklerini sanıyorlar. Yapılacak zamlarla dahi Emekli ve Asgari ücretlnin enflasyonu arttıracak bir maaşı olmadığı gibi açlıktan ölmemek için sağlıksız koşullarda, hayatla mücadele ediyorlar.

    YanıtlaSil
  54. Saygı Değer Hocam, Özellikle Piyasa Yapıcıları %25 de durdurma olasılığına sebep ne ola ki diye araştırma içerisindeydim. Sadece 5. Paragraf bile tek başına sebebini açıklıyor. 2025 de alım gücünü daha da baskılayan planlamalar acaba Davranışsal Ekonomimizde özellikle Hane Halkını ne kadar baskılayabilir ki! Göz ardı edilen bu durum, en başından beri bende bu OVP'nin çokta sürdürülebilir olmadığı inancını artırıyor. Engin bilgilerinizden daha fazla faydalanmak ümidiyle, sağlıcakla kalın.

    YanıtlaSil
  55. Bu millet çile çekmeye alışkındır, yüzde 25 zam yapılsa da bir şekilde idare eder.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanırım o aşamayı geçtik. Artık açlıkla savaş çizgisindeyiz.

      Sil
    2. Savaş Türk'ün düğünüdür.

      Sil
    3. Ama; savaşan biz; gerdeğe giren bir başkası :)

      Sil
    4. Düğünü değil düğümü olacaktı o.

      Sil
  56. Hocam asgari ücrette insan sağlığıyla kumarmı oynanıyor?

    YanıtlaSil
  57. Hocam kusura bakma lakin buram buram solcusun. Bunu seni tanıyan herkes biliyor. Maaş zamlarının etkisini yapay zekaya senaryosal olarak yaptırdım kendin de check edebilirsin.


    ""
    Bu senaryoda, gerçekleşen enflasyon %50 ve beklenen enflasyon %20 ise, her iki seçeneğin farklı enflasyonist etkileri olacaktır:

    Gerçekleşen Enflasyona (%50) Göre Zam Yapılması:

    Eğer maaşlar %50 oranında artırılırsa, çalışanların alım gücü geçmişteki enflasyon kayıpları nedeniyle büyük ölçüde toparlanmış olur. Bu seviyede bir maaş artışı, genel tüketim talebini hızla artırabilir.
    Yüksek orandaki bu maaş artışı, piyasadaki para arzını artırarak enflasyonu yukarı çekebilir. Firmalar da iş gücü maliyetlerindeki artışı fiyatlara yansıtmak isteyebilir.
    Sonuç olarak, gerçekleşen enflasyon oranında (%50) bir maaş zammı, yüksek talep artışı ve maliyet baskısı yaratacağından enflasyonu artırma potansiyeline sahiptir.
    Beklenen Enflasyona (%20) Göre Zam Yapılması:

    Maaş artışı %20 seviyesinde tutulursa, çalışanların gelirleri gerçekleşen enflasyon (%50) karşısında yetersiz kalır. Bu durumda, çalışanların alım gücü düşer ve talep artışı daha sınırlı olur.
    Bu, enflasyonist baskıyı azaltır; çünkü piyasada talep fazlası yaşanmaz ve maliyet artışları da daha sınırlı kalır.
    Sonuç olarak, beklenen enflasyon oranında (%20) bir maaş zammı, daha sınırlı bir enflasyonist etkiye neden olur.
    Sonuç: Bu senaryoda, gerçekleşen enflasyona (%50) göre yapılan zam, enflasyon üzerinde daha fazla yukarı yönlü baskı yaratacaktır. Çünkü yüksek oranlı zam, piyasada talebi artırarak fiyatların yükselmesine ve maliyet baskılarının artmasına neden olur. ""

    %50 ve %20'yi yuvarlayarak kullandım.

    Hocam hakkaniyetli ol. Önce bütçe açığını konuş lütfen, temel sorun şuan burası. Maaş zammı falan değil.






    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bütçe açığını ayardır konuşuyorum. Siz okumayıp okumayıp sadece bu yazımı okuyorsunuz herhalde. Bir de aylardır kamu kesiminde en yukarıdan başlayan büyük israfı (saraylar, arabalar, korumalar, uçaklar, birden fazla ücretler vb) yazıp duruyorum. Bütçe açığını kapatmak istiyorsak önce oradan başlayacağız insanları açlığa mahkum ederek değil. Bunun solculukla hiçbir ilgisi yok. Bu, gerçeklerle ilgili. Eğer gerçekleri konuşmak solculuksa ben solcuyum.
      Yazıyı bir kez daha okuyun. 2024 başında 17.002 lira olan asgari ücretin satın alma gücü enflasyon nedeniyle yılsonunda 8.500 liraya düşmüş bulunuyor. Ben onu eski düzeyine çıkarmaktan söz ediyorum siz insanları açlığa mahkum etmekten.

      Sil
    2. Hocaya solcu diyenlerin hepsi yolcudur.

      Sil
    3. Bana solcu denmesinden hiç gocunmam. Sağcı denmesin de. Ama işin aslı şudur: Ben hiçbir gruba, kategoriye dahil değilim. Her görüşte sayısız yanlış ama bazı doğrular vardır. O doğruları seçmeye çalışırım. Öyle olunca da hiçbir kategoriye dahil olmam.

      Sil
    4. ne olacak size söyleyeyim 17000X20%= 20400 TL/25 gün=816 TL bu parayı gören insanlar sgk emeklilik işlerini umursamazlarsa ki şu andaki emeklilerin durumlarını görüyorlar suriyeliler gibi yevmiye işlerine yönelicekler tam günlük yevmiye 2000 TL den başlıyor yemek var bazı yerlerde servis de var 10 gün çalışsa asgari ücreti alır ve işverenlerde günlük yevmiye ile eleman çalıştıracak bu sayı gittikçe çoğalacak inşaat işlerinde tecrübeli elemena tam gün yevmiye 3000-5000 TL arası yoğun olarak suriyeli çalışıyor tahminim sgk dan vazgeçen asgari ücretliler o işlere girecekler.

      Sil
  58. Kıymetli hocam. Yazınız için teşekkürler.
    Asgari ücrete yapılacak zam oranı elbette çok önemli. Genel olarak kamu ve özel sektör ücretlerini karşılaştırdığımızda bu mevzuda aralık gün geçtikçe artıyor. Benzer tecrübe ve yetkinliğe sahip kişilerin maaşı (eğer çok şanslı değilse ) kamu ve özel sektör arasında farklılık var. Ayrıca, özel sektörde vasıfsız işci ile vasıflı işci arasındaki ücret düzeyi arasında çok fark kalmadı. Hele hele mavi yakalı personele yapılan maaş zamları beyaz yakalıya oranla daha fazla. Örneğin; küçümsemiyorum ancak depocuyla yönetici düzeyindeki personel arasındaki maaş farkı azaldı.
    Satın alma gücümüz giderek azalıyor; dibi görmeden bazı şeylerin düzelmesinin olmayacağını düşünüyorum. Bu olacaksa ekonomiye yön veren ellerin değişmesi ile olacak gibi duruyor.
    Diğer taraftan; hala elden maaş veren firmalar az değil insanlar da işsiz kalacağına bankaya yatan maaşının düşük olmasına rıza gösteriyor. Bu çok ciddi bir sorun. Bu durum; hem vergi kaybına hem de çalışanın ileride emekliliği açısından zararına sebep oluyor. Esasında ülke her türlü badireleri bir şekilde zamana yayarak da olsa atlatmayı şimdiye dek başardı. Çözülmesi gereken sorunlar ve devletin kasasına fayda sağlayacak çözüm önerileri oldukça fazla. Bir kesim giderek zenginleşiyor; bunu da gayrimenkul yatırımları, bir kesime yakın olarak ihale alarak ve az vergi ödeyerek sağlıyor. O nedenle her ne kadar olumlu düşünmek istesem de olması gereken yapısal bir takım esaslı düzenlemeler ve hukuksal anlamda kalıcı reformlar sağlanmadan geleceğe yönelik olumlu düşünemiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız ama onların da en azından şimdilik olacağı yok.

      Sil
  59. Mahfi bey,

    Günümüz gençleri çok şımarık.

    Azla yetinmeyi bilmiyorlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adsız Bey,
      Bizler azla yetinmeyi bildik de ne oldu?

      Sil
    2. Ülkenin en saygıdeğer köşe yazarlarından ve yorumcularından biri oldunuz. Ayrıca sizin hala Fenerbahçe'yi destekleyebiliyor olmanızın tek gerekçesi azla yetinmeyi biliyor oluşunuz. saygılarımla,

      Sil
    3. Güzel espri. Ama Fenerbahçe'nin basketboluyla, voleyboluyla, atletizmiyle, boksuyla dünyanın en büyük kulübü olduğu gerçeği bu espriyi anlamsız kılıyor.

      Sil
  60. Asgari ücrete %25 zam demek, insanlara ölün demek. Evlenemeyin, çocuk yapmayın, barınamayın, barınmak için ailenizin yanında bir sığıntı gibi yaşayın ve en temel gıda ihtiyaçlarından da mahrum kalın demek.

    Asgari ücret minimum tek kişilik yaşam maliyeti kadar olmalı ve yılın hiç bir ayı da bu maliyetin altına düşmemelidir. İş kurmak isteyenler bu maliyete göre iş kursunlar. Eğer kuramıyorlarsa o zaman büyük şirketlerin çalışanı olsunlar. Fakat kimsenin yaşam hakkı yenmesin. Emek, asla bir sömürü unsuru olmasın. Düşük maaş zaten sömürü demek, (düşük maaş) + (yüksek enflasyon) ise sömür üstüne sömürü demek. Tüm bunların müsebbibi, ''hadi bu da benden olsun'' diyerek minnettarlık sömürüsü de yapmasın. Olması gerekeni versin, Allah'tan korksun.

    Kendilerine gelince itibardan tasarruf yapmayanların, ''olan verilir olmayan verilmez'' deme hakları da yoktur. Ülkeyi bu hale getirenler bunun bütün bedelini fakir fukaraya ödetemezler. Önce kendilerinden başlamalılar, Allah'tan korkmalılar.

    YanıtlaSil
  61. Hocam söylediklerinize kısmi olarak katılıyorum. Enflasyon kadar zam sürekli kısır döngü yaratacağı inancındayım. Bunun çözümü ilk olarak enerji fiyatlarındaki vergileri çok düşürmek. Mesela akaryakıt fiyatlarındaki ÖTV kaldırılsa yollardaki aşırı yüksek geçiş fiyatları makul seviyeye gelse. Eminim gıda enflasyonu çok düşer. Enerji fiyatları ve lojistik giderlerinin azalması üretim maliyetlerini düşürür rekabetçi ortam yaratır. Bunun yanında da kamu tasarrufu olursa sizin dediğiniz gibi olsa bile enflasyon hızlı bir şekilde düşer.
    Enflasyon direnci kırıldıktan sonra yavaş yavaş kaldırılan vergiler tekrar yüklenir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kısır döngüyü yaratan enflasyon kadar zam değildir. Kamu kesiminin inanılmaz boyutlara vara israfıdır. Onu kessek meselenin önemli kısmı çözülür.

      Sil
  62. Hocam kredi kartlarından 750 TL savunma sanayiine aktarılmak üzere kesinti yapılacakmış. Sizce nasıl olur ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O işten vazgeçildiği açıklanalı bir ay kadar oluyor. Yurt dışındaydınız herhalde.

      Sil
  63. "Volkswagen darboğazda: Almanya'da en az üç fabrika kapatılacak"

    Alman otomobil üreticisi Volkswagen'in, Almanya'daki en az üç fabrikayı kapatmayı ve büyük çaplı işten çıkarmaları planladığı bildirildi.

    Volkswagen çalışanlarını temsil eden 'Volkswagen İş Konseyi Başkanı' Daniela Cavallo, konuşmasına şöyle devam etti:

    "Yönetim kurulu ayrıca Almanya'daki diğer fabrikalarını da küçültmeyi planlıyor. Somut olarak bu durum; ürünlerin, miktarların, vardiyaların ve tüm montaj hattının azaltılması anlamına geliyor. Yönetim bu konuda ciddi. Bu; toplu pazarlık turunda kılıç sallamak değildir, Almanya'daki tüm Volkswagen tesisleri bu planlardan etkileniyor. Hiçbiri güvende değil."

    Kaynak:
    https://www.diken.com.tr/volkswagen-darbogazda-almanyada-en-az-uc-fabrika-kapatilacak/

    YanıtlaSil
  64. Merkez Yüzde 25'i İşaret Etti: 118 İktisatçı Asgari Ücrete Zam İçin Harekete Geçti

    https://www.gercekgundem.com/ekonomi/merkez-yuzde-25i-isaret-etti-118-iktisatci-asgari-ucrete-zam-icin-harekete-gecti-496749

    SİZİN ADINIZI GÖREMEDİM MAHFİ HOCAM?

    YanıtlaSil
  65. Devlet asgari ücrete, TCMB'nin 2025 enflasyon tahmini kadar yani %14 zam yapar. Böylece net asgari ücret 17002 liradan 19382 liraya çıkmış olur. Sonra da refah payı olarak ''hadi bu da benden olsun'' diyerek 620 lira daha verir. Böylece asgari ücret 20002 lira olur. O 2 lira da biz tam sayıya göre hesap yaptık dememek için. Bundan dolayı 2 liralık küsurat bırakır. Sonra da ekmek bulamıyorsanız pasta yiyin der.

    YanıtlaSil
  66. Halkı düşünen kim hocam. Siz, ben, o, şu, bu. Başka var mı? Nasılsa seçimlere daha 4 yıl var. Bu yüzden artık bol kepçe vermezler. Sadece umut dağıtırlar. ''Hayat pahalılığının önüne geçmek, vatandaşımızı enflasyona ezdirmemek boynumuzun borcudur'' derler, sonra da %25'ten bahsederler. Oysaki enflasyonun %50 olduğu bir ortamda %25 demek, vatandaşın alım gücünü azaltmak ve onu enflasyona karşı ezdirmek demektir. Hani ezdirmeyeceklerdi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hani ile başlayan o kadar çok cümle kurabilirsiniz ki bu dönemde.

      Sil
  67. Alıntıdır , katılıyorum ." Halk yapılan her şeye müstehak"

    YanıtlaSil
  68. hocam bizim 2inci çeyrek büyüme oranı 2.5 diyor ama aynı zamanda takvim ve mevsimsel etkiden arındırılmış oran 0,10. abd yüzde 3 diye açıklamış 2inci çeyrek buuyme oranını onların açıkladığı oran arındırılmış mı oluyor arındırılmamış oran mı hocam?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yıllık oranın arındırılmaya ihtiyacı yok ama çeyreklik oranların arındırılma ihtiyacı var.

      Sil
  69. Hocam yıllardır takip ederim yazılarınızı. Çok sade ve anlaşılır, oldukça bilgilendirici yazılarınız için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  70. Hocam Avustralya, Belçika, Birleşik Krallık, Danimarka, Hollanda, Japonya, Kanada, Lüksemburg, Norveç, İsveç, Yeni Zelanda gibi ülkeler anayasal monarşi ile yönetiliyor. Bu ülkeler Cumhuriyet karşıtı mı? Düşünceleriniz nelerdir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O ülkelerdeki rejim, birçok ülkede Cumhuriyetmiş gibi duran rejinden çok daha cumhuriyetçidir merak etmeyin. Onların monarşisi sembolik.

      Sil
  71. Herkes faiz arttırırken nass diyerek faizi düşürürsen, şeylerin olağan hale gelmesini beklemek herhalde yarın olmayacaktır. Bence asgari ücretten ziyade, Dövize talebi yönlendirecek gereksiz üst üste saçmalık derecede faiz indirimi ihtimali Enflasyonu ve dövizi azdıracaktır. TL nin değerli durması da develüasyon riskini de arttırıyor malum. Hepsini aynı anda becerebilecek ve enflasyonu düşürecek olay 2008'deki gibi yukardan döviz yağmasıdır. Bizi bu sarmaldan kurtaracak şeyde, Kamu yönetiminin tek merkezden yapılması ve tasarrufun sağlanması (Belediyelerin spor kulübü olmaması, Büyüksehir belediyesi varken ilçe belediyelerinin olmaması, v.s.) Tüm ekonomiyi doğru ölçmek için nakit kullanımının sınırlanması( halk pazarı dahil) olursa (Bunları değil Akp, CHP padişah bile yapar mı ona siz karar verin), komik teşvik, yardım, indirim gibi şeyleri sonlandırılmasıdır. Rasyonel işleri yapmayıp asgari ücretle olacak işler değil bu işler. Ha illaki zam oranı isteyenlere %25 devletten, %5 Cumburbaşkanımızdan toplam %30

    YanıtlaSil
  72. Hocanın yine kalemine sağlık.işveren işçi,evsahibi kiracı,alacaklı borçlu vs ilişkileri berbat bir hal aldı.son senelerde dünyanın en yüksek enflasyonu ile yaşayan 2-3 ülkeden biri olduğumuz gerçeğini henüz insanımız kavrayamadı sanırım.halen enflasyonun en büyük sebeplerini ideolojik bağlılıkları ve siyasetin ötekileştirme politikaları nedeni ile mevcut ve 20 yıldan fazladır yöneten idarede değil de kendi insanında arıyor.mahfi hocanın yazılarının altında da var bolca bu modelleden.
    bu davranış akıl tutulması,fanatik taraftar psikolojisi gibi bir şey...
    yani hintliler,gürcüler,bulgarlar,kenyalılar,ermeniler,yunanlılar,romenler,araplar vs hepsi ahlaklı normal ama türk insanı en büyük sebep öyle mi? 10 milyon güya geçici sığınmacının ülkesine kabul edilmesi politikalarına destek vermiş bir işçi-bordrolu-beyaz yaka sınıfından birinin bunu söyleyebilmesi ise değişimin oldukça zor olacağını tekrar hatırlatıyor.

    YanıtlaSil
  73. Enflasyonun %50 olduğu bir ortamda en zengin %20'lik kısma enflasyon kadar maaş zammı yapılıp, diğer kısımlara da sırasıyla, %55, %60, %65 ve en fakir %20'lik kısma da %70 oranında maaş zammı yapılsa, Avrupa ülkeleri gibi zamanla daha adil bir gelir dağılımına ulaşabileceğimizi düşünüyorum. Yüksek enflasyon herkesi etkiliyor. Fakat en azından başta emekliler olmak üzere dar gelirlinin maaş skalası daha fazla yükseltilmiş olsa, zenginin daha fazla zengin ve fakirin de daha fazla fakir olduğu bir ortamda bir denge sağlanmış olur ve en temel ihtiyaçlarını karşılamaktan mahrum kalanlar da biraz olsun nefes almış olurlar. İnsanlar artık ay sonunu getiremez oldular. Toplumda neredeyse borçlu olmayan kimse kalmadı. Buna benzer maaş reformlarının bir an evvel hayata geçirilmesinin artık zamanı gelmedi mi? Geldi. Hem de çoktan geldi. Fakat buna rağmen biz enflasyonun üstünde bir zammı değil de altını konuşuyoruz.

    Oysaki enflasyonun altında bir zam demek, 12 ay önce alınanabilen bir malın, 12 ay geçtikten sonra (yani şimdi) alınamaması demek. Zaten kaybedilmiş olan alım gücünün daha da fazla kaybedilmesi demek. Avrupa'da %3 senelik enflasyonla insanlar 12 aylık alım güçlerini neredeyse hiç kaybetmezken, biz senelik %50 enflasyonla alım gücümüzü zaten 12 ay boyunca her ay kaybediyoruz. Bir de bunun üstüne enflasyonun da altında yapılacak zamla geçen seneki Ocak ayına göre daha da geriye gitmek en iyi tabirle insafsızlıktır. Vaziyet buyken, adil bir gelir dağılımı için dar gelirliye enflasyonun da üzerinde zam yapılması gerektiğini söylemek de doğal olarak bir ütopya olmuş oluyor. Yeni yılda zengin daha fazla zengin, fakir de artık daha fazla fakir olmuş olacak. Gerçeğimiz bu maalesef. Fakat sorsanız enflasyon düşüyordur ve her şey güllük gülistanlıktır. Oysaki ben 12 ay boyunca kaybettiğim alım gücümü geri alamamışım. Yıla zaten eksiyle başlamışım. Geri kalan 11 ayda da daha fazla eksiye düşeceğim. Sonuçta enflasyon ivmesi geçen yıla göre düşse de 0'ın altına düşmeyecek, enflasyon yine her ay artmış olacak. Bu kadar basit bir gerçeği bilemiyor olamazlar. Halkı resmen yoksulluğa itiyorlar. Önce insanlara 12 ay boyunca kaybettikleri haklarını vermeliler, sonra da dar gelirliye daha fazla vermeliler ki gelir adaleti sağlansın. Bu kadar basit bir konu artık bir ütopya olmaktan çıkmalı. 2025'e gireceğiz hala hak hukuktan bahsediyoruz. Bu kadar zor mu arkadaş, insanlara haklarını vermek bu kadar zor mu? Koca bir milleti felakete sürüklüyorsunuz yazıklar olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsanlara 12 ay boyunca kaybettikleri haklarını geri vermemek, milyonlarca insanın hakkını yemektir. Üstelik gerçek enflasyonun değil, düşük gösterdikleri enflasyonun da altında verme gayretindeler. Hak üstüne hak yiyiyorlar. Ondan sonra da Müslümanlıktan bahsederler. Oysaki samimi bir Müslüman asla hak yemez. Dini ne olursa olsun vicdan sahibi bir insan da hak yemez. Bunlar ne samimi bir Müslüman ne de vicdan sahibi bir insandır. Bunlar adalet duygusunu yitirmiş, milyonlarca insanın hakkını yiyen insafsızlardır.

      Sil
  74. Aslında Mehmet Şimşek ekibi, dediğiniz gibi faizlerin yükseltmenin yanısıra kamuda tasarruf ve vergilerin üzerine gitme politikalarını uyguluyor görünüyor, tabi ne derecede bunu yaptıkları büyük bir soru işareti. Son adımda ise üretimle alakalı bir eylem yapılmalı ancak halihazırda görünür birşey yok.

    YanıtlaSil
  75. Hocam elinize sağlık. Ülke olarak insan hakları beyannamesinin altına imza attık mı? Merak ediyorum.
    Kaç yıl geçmiş... Yine sadaka dağıtacaklar... Saygılarımla. Fatih Demirtaş

    YanıtlaSil
  76. Sanayici deniyor lütfen dikkat edelim. Çoğu teknolojik olmayan mallar üreten iş alemimiz ürettiklerinden ne gelr elde edecekler de işçiye verecekler. Teknolojik mallar üreten yerlerde ücret konusu çözülüyor çünkü gelir yüksek oluyor. Bir tekstilci yüksek ücret veremez zaten. Ülkemizin Sanayici dediğimiz grupları maalesef yüksek fiyatlı mallar satan dünyada teknolojik rekabetçiligi olanlar değil. Turizm tekstil marketçilik montaj sanayi arasına sıkışmış bir özel sektör kendi karından ne verebilir. Bu işin çözümü çok derinlerde

    YanıtlaSil
  77. Ocak ayında asgari ücretle 8 gram altın alınabiliyordu, şimdi ise 5 gr alınabiliyor. Alım gücü 3 gr altın kadar düştü. 3 gr altın resmen asgari ücretlinin cebinden alınıyor. Her şeye zam geliyor fakat maaşlara senede bir kere zam yapılıyor. Hiç adil değil. Üstelik yeni yılda enflasyonun da altında bir zam yapılacağı konuşuluyor. Bu durumda alım gücü olarak geçen yılın da gerisinde kalmış daha fazla fakirleşmiş olacağız. Ülke istediği kadar büyüsün, halk resmen yoksulluğa itiliyor. Ülke büyüyor, halkın alım gücü azalıyor, ne anladım ben bu büyümeden? Gerçek enflasyon oranında zammı geçtim, düşürülmüş enflasyon oranında bir zammı bile veremiyorlar. Bir taraftan asgari ücretlinin cebinden her ay 3 gr altın almak diğer taraftan da zenginlere vergi affı getirmek. Ne adil bir dünya. Olan zaten her zaman fakir fukaraya oluyor. Hakkı yenen ve hakkı verilmeyenler hep bunlar oluyor. Peki hak yemek zulüm değil mi? Hakkı vermemek zulüm değil mi? Devlet resmen halkına zulmediyor.

    YanıtlaSil
  78. Asgari ücrette zam olmasın ama devlet 2025 yılı boyunca hiçbir vergi harç altyapı benzin elektrik vs hiçbir kaleme dokunmayacağına söz versin, özel sektör de aynı söze ortak olsun çalışan kesim bu anlaşmadan karlı çıkar.

    YanıtlaSil
  79. Enflasyon Beklentileri; Memleketin nasıl bölündüğünün, kitlelerin birbirinden koptuğunun ve samimiyetin (iyi niyetin) yol olduğunun bir işareti: Birinin 1 dediğine diğeri 2, bir diğeri 3 demiş. Kat kat katlanmış.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kapitalizm

Paradan Para Kaybetme Dönemi

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!