12 Ay Sonra Enflasyon Ne Olur?

Ekonomide gidişi belirleyen en önemli etkenlerden birisi beklentilerdir. Rasyonel beklentiler kuramı, beklentilerin ekonomideki ağırlıklı yerini “beklentiler, gerçekleşmelerin öncüsüdür” tespitiyle ortaya koyar. Genellikle beklentilere göre hareket edildiği için beklentiler büyük ölçüde gerçek olur. Karar alıcıların, özel kesim kuruluşlarının yöneticilerinin enflasyonda artış olacağını beklediklerini varsayalım. Bu durumda bu yöneticiler, mal ve hizmetleri ucuza satıp zarar etmemek ya da kardan fedakârlık etmemek için bu ürünlerin satış fiyatlarını henüz enflasyon artmaya başlamadan önce artırmaya başlayacaklardır. Bu da sonunda fiyatların artmasına yani enflasyonun yükselmesine yol açacaktır.

Merkez bankaları, enflasyonla doğru bir şekilde mücadele edebilmek için bu beklentileri önceden görerek ona göre tavır almak durumundadırlar.  Bu gidişatı önceden görebilmek için için de süreklilik taşıyan anketler düzenlerler.

TCMB, bu amaçla her ay bir takım anketler düzenliyor. Enflasyon beklentilerini ölçebilmek için düzenlediği anketleri piyasa katılımcıları, reel sektör temsilcileri ve hane halkına sorarak yürütüyor. Aşağıdaki tablo, TCMB’nin eğilim anketleri içinde yer alan ve her ay uygulanan Sektörel Enflasyon Beklentilerinin 2024 Eylül sonuçlarını gösteriyor (kaynak: TCMB, sektörel enflasyon beklentileri):

Anketin kapsadığı gruplardan piyasa katılımcıları grubu finansal ve reel kesimde karar alıcı ve uzman konumda bulunanlar arasından seçilmiş kişilerden oluşuyor, reel sektör grubu imalat sanayinde çalışan işyerleri arasından seçiliyor, hane halkı grubu da hane halkları arasından seçilmiş 4.484 haneyi temsil ediyor.

Burada, fiyatlar üzerinde en önemli etki sahibi olan grup reel sektörü temsil edenlerdir. Çünkü fiyatları belirleyenler büyük ölçüde onlar. Ekli tablodaki tahminlere ve 12 ay sonra gerçekleşen enflasyon oranlarına baktığımızda gerçekleşmeye en yakın tahminleri reel sektör grubunun yaptığını görebiliyoruz. Son üç yılda hane halklarının tahminlerinin de gerçekleşmeye yakın olmaya başladığını görebiliyoruz. Tahminleri gerçekleşmeye en uzak kalanlar ise piyasa katılımcıları grubu olmuş. Bu durumda reel sektör grubunun beklentisi enflasyonun 12 ay sonra bugünkü düzeyinde kalmaya devam edeceği yönünde olduğuna göre enflasyonla mücadeleden olumlu sonuçlar çıkması pek de mümkün değil demektir.  

Ne desek boş: Kassandra Laneti[i] etkisiyle olsa gerek karar vericiler bize inanmıyor.

 

Ek Tablo: Grupların Tahminlerinin Gerçekleşmeye göre durumu (Veriler için kaynaklar: TCMB, EVDS, Sektörel Enflasyon Beklentileri Tablosu ve TÜİK, TÜFE Verileri):






Yorumlar

  1. çok haklısınız Hocam kimse enflasyonun plana göre düşürülecegine inanmıyor düşen bir şey varsa borsa onunda çok sallantı da olmasının enflasyonla aynı sebepleri olduğunu düşünüyorum. açıkcası güven ortamı oluşturulamamasının etkisini hem enflasyonda hemde borsa da çok ciddi görüyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin İsminiz Ve Resminiz kullanılarak Borsa Danışmanlıgı yapacağnız arzu edenlerin kayıt olmaları Instagramda duyuruluyor GERÇEKMİ??

      Sil
    2. Gerçek olmadığını. Bunları dolandırıcı olduğunu her platformda duyurdum.

      Sil
    3. Hocam youtube'un gücünü hafife alıyorsunuz.Bir kanal kursaydınız hem milyonlu takipçi sayılarına ulaşır , hem de bu tür durumlarda hızlı bir şekilde doğru bilgiyi takipçilerinize ulaştırırdınız.

      Sil
    4. Mahfi hocam youtube kanalı konusunda arkadaşımıza katılıyorum. Sonuç olarak bu dijital platformlar geniş kitlelere ulaşmak için günümüz dünyasında çok büyük bir kolaylık. Daha önceleri insanlara ulaşmak çok zordu. Ama artık çok kolay. Değişen dünyanın ve teknolojinin sunduğu imkanları kullanmak değişen yeni koşullara adapte olmak demektir. Evrim teorisi der ki, en güçlü en büyük yada en zeki olanlar değil değişen şartlara en hızlı adapte olabilen türler hayatta kalır. Saygılarımla..

      Sil
  2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  3. Hocam beklentilerin iyi olması için yakın zamanda seçim olması lazım. Çünkü seçim olunca Gabar'daki petrolden, doğalgaz fiyatlarına kadar bir sürü vaatlerde bulunuluyor. Şimdi de mesela seçim öncesi kademeli emeklilik vaadinde bulunanlar bir adım öne geçerler. Çünkü insanlar artık boş vaatlere değil, gerçekçi vaatlere sarılıyorlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Seçim bile beklentileri düzeltemez.

      Sil
    2. Seçim düzeltemese de, belki o seçimin sonuçları düzeltebilir hocam diyeceğim ama, son padişahlık seçimlerine bakınca, diyemiyorum :-(

      Sil
    3. Dezenformasyonla Mücadele Timi30 Eylül 2024 18:25

      Adsız28 Eylül 2024 00:03Türkiye'de padişahlık seçimi yapılmıyor. Ayrıca padişahlar seçimle gelmezler.Babadan oğula veraset usulü tahta geçerler.Verdiğiniz bilgiler doğruyu yansıtmıyor.

      Sil
    4. Dezenformasyonla Mücadele Timi30 Eylül 2024 18:25 Taht demişsiniz :) Taht yerine külliye diyecektiniz sanırım. Zira sarayın günlük gideri 26 milyon lira. Bu durumda yıllık gideri 26 milyon x 365 = 9.5 milyar lira yapar. Saray 29 Ekim 2014'te açılmış. O tarihten bu yana 10 sene geçmiş. 10 x 9.5 = 95 milyar yapar. Bu, 10 yıllık saray harcamasının günümüzdeki değeridir. Sarayın, Kasım 2014'te açıklanan resmi yapım maliyeti ise o tarihe göre 612.7 milyon dolara denk geliyordu. Günümüz fiyatıyla 612 milyon x 34.15 = 21 milyar yapar. Ki iddia edilen yapım maaliyeti bu rakamın 3.5 katıdır. Fakat ben resmi rakamı baz alacağım. 95 milyar + 21 milyar = 116 milyar yapar. Bu rakamı 12500'e böldüğümüzde 9 milyon 280 bin kişinin emekli maaşına denk gelir. Eğer 3.5 kat iddiası doğruysa 13.5 milyon emekli maaşına denk gelir. Avrupa ülkeleri içerisinde bu nüfusa ulaşamamış 39 ülke vardır. Dünyada ise bu nüfusa ulaşamamış ülkelerin sayısı 122'dir. Dolayısıyla karşımıza çıkan tablonun maaliyeti bir padişahın tahtından çok daha ötedir.

      Sil
    5. Dezenformasyonla Mücadele Timi
      Padişahlarda bile olmayan yetkilerle donatılmış bir insan seçtiğimiz için padişahlık seçimleri tanımını kullandım. Aynı yetkilerle başka biri seçilirse ona da padişah derim. Ayrıca Sayın cumhurbaşkanımıza padişah denmesinden bir rahatsızlığınız varsa lütfen kimlik bilgilerinizi yazın da bu rahatsızlığınızı CIMER e bildirelim.

      Sil
    6. Dezenformasyonla Mücadele Timi1 Ekim 2024 19:24

      Padişahların yetkileri herhangi bir mekanizma ile sınırlandırılmamıştır. Cumhurbaşkanı ise yetkileri ise anayasa tarafından kendisine tanınan yetki aralığının dışına çıkamaz. Dolayısıyla şimdiki cumhurbaşkanı yetkilerini padişah yetkileriyle karşılaştıran benzetmeler yanlış bilgi içermektedir.

      Sil
    7. Mesela ne gibi bir sınırlandırma var? Anayasa mı? Dinlemiyor. Yasa mı? Uygulamıyor. Kim kontrol edecek?

      Sil
    8. Dezenformasyonla Mücadele Timi2 Ekim 2024 12:23

      Anayasa, cumhurbaşkanının yetkilerini net bir şekilde belirlemektedir. Bu yetkilerin aşılması durumunda Anayasa Mahkemesi'ne müracaat yolu açıktır. Bunun dışında , halkta seçimle iş başına gelen cumhurbaşkanının görevini ifa edemediği düşüncesi hasıl olursa, yine seçimle görevden uzaklaştırılabilir. Dolayısıyla padişahlık ile anayasal cumhurbaşkanlığını kıyaslayan ve birbirine benzeten yorumlar yanıltıcı ve manipülatif nitelik taşımaktadır.

      Sil
    9. Siz olması gerekenleri yazıyorsunuz biz ise olanları yazıyoruz. Dezenformasyon dediğiniz doğru enformasyon. Bence siz dezenformasyonla değil hukuka uymayanlarla mücadele timi kurun.

      Sil
    10. Dezenformasyonla Mücadele Timi2 Ekim 2024 14:03

      Mahfi Eğilmez2 Ekim 2024 12:51 Dairemiz bünyesinde hukukla da ilgili bir platform kurmak için çalışmalarımızı yürütüyoruz. İlk gayemiz de, dezenformasyon yoluyla hukuksuz itham ve karalama kampanyalarına karşı mücadele etmek olacak.Bu konuda siz değerli akademisyenlerin desteği bizler için çok önemli.Dezenformasyonun da bir tür saldırı olduğu ve kişilik haklarını hedef aldığı ,dolayısıyla mücadele edilmesi gerektiği algısı toplumda yerleştirilmeli.

      Sil
    11. Hükümet yetkililerinin ve bürokratların yapığı dezenformasyonla mücadele edemeyecekseniz bu işe hiç girişmeyin.

      Sil
    12. Dezenformasyonla Mücadele Timi
      Kimsenin inanmadığı enflasyon rakamlarını açıklayan TUIK denen kurum konusunda da bir çalışmanız var mıdır? Yalan yanlış hayali vaatler de bulunan siyasetçilerle mücadele etmeyi düşünüyor musunuz?
      Dezenformasyonla Mücadele Timi diye oraya buraya korku salmaya çalışan bir Tim YOK. Eğer varsa da sağa sola manipulatif yorumlar yapmaz direk gereğini yapar. Burada kimsenin kişilik haklarına saldırı yada müdahale yapılmıyor. Anayasadan bahsediyorsunuz. O halde düşünme ve düşüncelerini açıklamanın anayasal bir hak olduğunu da biliyor olmanız gerekir. Dezenformasyonla mücadele tuz kokmaz diye yorum bırakarak yapılmaz. Eğer gerçekten bu işi yapıyorsanız vay halimize durum sandığımızdan da vahim demektir. Eğer sanrısal bir bozukluk ürünüyse bir psiikyatri uzmanına görünmenizi öneririm. Bekleme yapmayın burası bekleme alanı değil. Hakkınızda suç duyurusunda bulunulmadan önce vazgeçmenizi tavsiye ederim.

      Sil
    13. Dezenformasyonla Mücadele Timi3 Ekim 2024 09:55

      Adsız3 Ekim 2024 00:08 TÜİK enflasyon hesaplama sistemi uluslararası standartlara göre belirlenmekte ve TÜİK tarafından kendi internet sitesinde açıklanmaktadır. Ayrıca hesaplamaya baz teşkil eden fiyat sepeti de yine kamuoyuyla paylaşılmaktadır. ENAG hesaplama metodu kamuyla paylaşılmamaktadır ve hangi uluslararası standartları baz alarak enflasyon hesaplaması yaptıkları bilinmemektedir. Kamuoyunda TÜİK'in açıkladığı enflasyon rakamlarının hatalı olduğuna dair oluşturulmaya çalışılan algı yanlış ve manipülatiftir.

      Sil
    14. Dezenformasyonla Mücadele Timi3 Ekim 2024 10:35

      Mahfi Eğilmez2 Ekim 2024 14:34 Bilimsel metotlarla yapılan anket araştırmalarına göre dezenformasyonun büyük bölümü muhalefet partileri ve destekçileri üzerinden yayılıyor. Dolayısıyla ilk aşamada yoğunlaştığımız kesim burası. İlerleyen süreçte bahsettiğiniz kesim de incelemeye alınabilir böyle bir durum oluşursa tabii.

      Sil
    15. Dezenformasyon tanımlarınızı bir kez daha kontrol etmenizi öneririm. Ya da anketinize dahil ettiğiniz kesimleri.

      Sil
    16. Adsız1 Ekim 2024 06:39 26 milyon 2023 verisiydi. 2024'te en az %50 artmış olduğunu varsayarsak, yapmış olduğunuz hesaba göre toplam maliyet yaklaşık 17.5 milyon emekli maaşına denk geliyor. Tablo gerçekten de çok vahim.

      Sil
  4. Hocam eğer olur da 2025 sonunda erken seçim olursa, bu durum enflasyonu nasıl etkiler sizce? Şu anki ekonomi yönetimi, daha önce uygulanan irrasyonel nas politikasının etkilerini birilerine rağmen bertaraf etmeye çalışıyor, lakin, olur da 2025 yılı sonunda erken seçim yapılma ihtimali doğarsa, bu durumda iktidarın 2023 seçimlerinden önce yaptığı gibi faizi indirip geçici bir rahatlama ortamı yaratma olasılığı var mı sizce? Beklentilere göre %50 civarında olması öngörülen bir enflasyon için, ekonomi yönetiminin son çeyrekte olası bir faiz indirimine gitme ihtimalinden vazgeçeceğini düşünebilir miyiz? Ek olarak, Cary Trade sizce tahmini ne zaman canımızı yakmaya başlayacak?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hükümetin, faiz indirimine gidip gitmemesi veya hangi zamanda gideceği büyümenin ve işsizliğin onlar için ne zaman sorun oluşturmaya başlayacağıyla ilgili.

      Sil
  5. Tuz kokali cok oldu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dezenformasyonla Mücadele Timi30 Eylül 2024 18:26

      Yine bir yanlış bilgi. Tuz kokmaz. İçeriği gereği bozulabilecek bir yapıda değildir.

      Sil
    2. Tuz kokmadığı için durumun feci bir hale dönüşmüş olmasını tanımlamak amacıyla ironik olarak tuz koktu ifadesi kullanılır.

      Sil
    3. Hocam ben onu salatalıklar çürüdü, et bozuldu gibi bir mutfak ifadesi olarak biliyordum. Açıklık getirdiğiniz için teşekkür ederim.

      Sil
    4. Tuz koktuysa gerisini sen anla hesabi..

      Sil
    5. Hee şimdi anladım. Yani diyor ki, normalde kokma ihtimali olmayan tuz bile kokuyorsa, etin çürümesini nasıl önleyeceksin. Artık çare kalmadı demek. Sistemin çürüdüğünü ve "tuz bile koktuğu için "çözüm yolu kalmadığını söylüyor. Çok güzel deyimmiş.

      Sil
  6. Hocam yazınız için öncelikle teşekkür ederim. Hocam, aslinda önce başta dolar olmak üzere kurlarda gerekli düzeltmenin önünü acacaklardi. Yani kurlar reel olarak gelmesi gereken yerlere gelecek ve sonra da faiz artirimlari yapilarak devalüasyon beklentisi ve buna paralel ileriye dönük kur riski algisi ve enflasyonist baski olacak algisi by pass edilirdi. Iste o zaman rasyonel beklentiler kuramini makro iktisadi düzeyde lehimize kullanabilirdi kanaatimce. Bilmem hocam siz katilir mısınız?. Saygilar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sosyla ve siyasal politikalarla devam ederken ekonomi politikası tek başına fazlaca bir işe yaramaz.

      Sil
  7. Mahfi Hoca, bu kadar kötü beklentilerle ekonomiyi nasıl döndüreceğiz? Yani, piyasa katılımcılarının geleceği görememesi bir “kör dövüşü” değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Algı yönetimiyle döndüreceğiz.

      Sil
    2. Bir süre daha böyle gider sonra döndüremez oluruz zaten.

      Sil
  8. Sizce reel sektör temsilcilerinin enflasyonu bugünkü düzeyinde görmesi, “her şey yolunda” demek için bir bahane mi? Yoksa gerçekten gözlerini kapatmış durumdalar mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence bu durum onların hükümetin % 20'nin altına gelecek olan enflasyon tahminine inanmadıklarının göstergesi.

      Sil
    2. Benim reel sektörüm işini bilir maaş artışında enflasyonun yüzde 5 olacağına bile inanır fiyatları belirlerken sağlam olsun diye yüzde yüzden aşağı çakmaz ama her zaman zararına çalışmakta ve tabi ki zarardan da vergi verecek hali olmadığı için üzerine bol bol teşvik ve vergi affını da almadan edemez.

      Sil
  9. Merkez Bankası anketleri sürekli yapıyor, ama sonuçlar neden bir türlü gerçekleri yansıtmıyor? Yani, “belki bu sefer” diyerek umutlanmak boşuna mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çünkü gerçekle açıklanan farklı. Gerçekleri saklamaya başladınız mı her şey yanlış olur.

      Sil
  10. Hane halklarının en kötümser beklentileri, “ne yapalım, her şey çok güzel olacak” diyen hükümetin sözlerine ne kadar uyuyor? Hükümetin bu tabloyu görmemesi bir ironi mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görüyordur ama yapabilecekleri fazla bir şey yok.

      Sil
    2. chatgpt sorusu 2 km öteden belli oluyor:)

      Sil
  11. Mahfi Hoca, bu durumda TCMB’nin hedeflediği yüzde 17,50 enflasyon oranı sadece bir fantezi mi? Yoksa halkın gerçeklerinden kopmuş bir hayal ürünü mü?

    YanıtlaSil
  12. Bu kadar kötü beklentiler varken, enflasyonla mücadelede başarı elde etmek mümkün mü? Yoksa bu, “denize düşen yılana sarılır” misali bir umut mu?

    YanıtlaSil
  13. Bu durumu “Kassandra Laneti” olarak adlandırmak, karar vericilerin inatçılığını sorgulamak için iyi bir neden değil mi? Yani, bu kadar açık bir mesajı duymamakta ısrar etmek ne anlama geliyor?

    YanıtlaSil
  14. Mahfi Hoca, bu tabloya bakınca bir “ekonomik kabus” içinde miyiz? Yoksa biz sadece “her şey çok güzel olacak” masalını dinlemeye devam mı edeceğiz?

    YanıtlaSil
  15. Sizce, bu belirsizlik ve karamsarlık içinde karar alıcıların “bir şeyler yapıyoruz” demesi, halkı kandırmak için bir oyun mu? Yoksa gerçekten bir çözüm var mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çözüm tabii ki var ama hükümetin izlediği yolla o çözüme varılamaz.

      Sil
  16. Sonuçta, bu tablo ve beklentiler ışığında, halk ne yapmalı? “Umutsuzca bekleyelim” mi demeliyiz, yoksa artık sesimizi yükseltip “yeter!” mi demek gerek?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Halk oyunu verdi seçimini yaptı. Artık ne yaparsa yapsın nafile..Ben kendi adıma bin beter olsunlar diyorum.

      Sil
  17. Bu yazınızda rezerv -dış borc oraninada atifda bulunmanizi beklerdim zira mevcut rezerv kisa vadeli borcun ancak %60 felan karsiliyor bu durumda borcun otelenmesi gerekiyor bununda ancak fazla faiz odemesi ile gerceklesecek bu da butcede acik olusturacak bu acigin kapanmasi icinn hazine surekli iceriden ve disaridan borclanaliyor bu borcun odenmesi icin de vergi gelilerinin artmasi lazim bu da perakende urunlere zammi beraberinde getiriyor bundan dolayi enflasyonun düsmesi zor gözükuyor hocam benim dusuncem bu siz ne dersiniz bilmiyorum

    YanıtlaSil
  18. 2025 enflasyonunu, yılsonu emekli, MEMUR ve asgari ücret artışları belli edecek.

    YanıtlaSil
  19. Tüik ENFLASYON yüzde 52, hane halkında,hissedilen yüzde 80.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tahminlerde hane halkı gerçek enflasyonu dile getiriyor.

      Sil
  20. Hocam şu anki enflasyon oranına kimse inanmıyorki, 12 ay sonrasına kafa takalım.

    YanıtlaSil
  21. HOCAM 1994 VE 2001 ekonomik krizine giden emareler, şu an ekonomide gözüküyor mu, yoksa biz mi çok korkuyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 94 ve 2001 krizinden daha beter durumdayiz. Neden mi?. 1. Reel ekonomi 94 2001 doneminde asla borç stoku olarak bu donem kadar yuksek değildi. 2. Reel ekonomi tarafi asla bugünkü kadar kur ruski taşımıyordu. O donemlerde sadece bankacilik yani mali ekonomi tarafinda ciddi kur riski taşınıyordu. 3. Hane halklari 94 2001 dönemlerinde borçlu değildi. Oysa su anda neredeyse 100 milyar dolara ulasan bir hane halklari borc stoku birikmiş durumda. 4. Eskiden borcumuza karsilik petkim tekel tüpraş yemsan telekom sümerbank demir celik fabrikalarimiz ve benzeri cok sayida iktisadi degerimiz vardi. Bugun bunların hiçbirisi yok. 5. Eskiden universitelerimizin kalite düzeyi daha yuksekti. Bugün ise cok daha düşüktür. Yani eğitim cok daha kötü durumdadır. 6. Eskiden disariya beyin göçü cok düşüktü. Oysa bu dönem hızla artmaktadır. 7.94 ve 2001 dönemlerinde avrupa birliği hedefimiz vardi. Bugün ise acaba brics üyesi olabilir miyiz düşüncesi taşıyoruz. 8. Eskiden tarim ve hayvancilik daha iyi durumda idi bugun ise kendimize bu alanlarda yetemez duruma getirildik. 94 2001 doneminde reel ekonomi daha güçlü idi yani ekonominin beyin tarafi daha güçlü idi. Mali
      tarafi yani kalp tarafında sikinti vardi. Bunun da nedeni gerek bankaların sermaye yeterlilik rasyolari likidite yönetimi olsun gerekse de yuksek kur riskine dayandirdiklari karlilik maksimizasyonlari ve özellikle kamunun finansörü gibi çalışmaları gibi sorunlarinin olmasındandır. Kemal derviş üzerinden rahmetli ecevit bu sorunu ciddi oranda duzeltmistir. Zaten 2008 krizini birçok ekonomiye nazaran daha çabuk atlatabilmemizde bu yapilanin buyuk katkisi olmuştu. Fazla uzatmayayim. Kısacası bugün 94 ve 2001 donemlerine gire bircok bakimdan daha kötüyüz ki merkezin doviz rezervleri ve kısa vadeli dis borç stoku ve cari acik gibi makro konulari hic konusmuyorum bile.

      Sil
  22. HOCAM kaanatimce,son günlerdeki söylentiler , devalüasyona kapı aralıyor gibi geliyor bana.yanlışmıyım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pek öyle değil. Carry trade dağılırsa işler çok daha kötüye gider.

      Sil
  23. Mehmet şimşek, son açıklamasında 2025 çok kritik demişti.neyi söylemeye çalışıyor HOCAM.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Baktik bir sey olmuyor 2026 derler ben Ona da kabulum.

      Sil
  24. Sayın Hocam,
    Piyasanın dili yok ama beklentisi çok açık;
    piyasalar erken seçim istiyor.

    YanıtlaSil
  25. Mahfi bey

    Yanlış hatırlamıyorsam, 1980'li yılların sonu 90'lı yılların başında Washington D.C.'de Türk Büyükelçiliği bünyesinde çalışmıştınız. [Sorumluluk alanınızı hatırlamıyorum.]

    Vatandaşlık elde etmeye yetecek yıl sayısı kadar orada yaşamaya gerek kalmadan, ABD'de uzun süre yaşadığınız için, başkanlık seçimlerinde oy kullanma hakkınız var mı?

    Şu an Türkiye'de ikâmet ediyor bile olsanız, ABD'deki başkanlık seçimleri için Türkiye'de yetkilendirilmiş oy kullanma merkezlerinden birine giderek oy kullanabiliyor musunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmakça bir soru olduğunu kabul ederseniz ben de bu soruyu sormamış olduğunuzu varsayacağım.

      Sil
    2. Mahfi Bey, soruma bu şekilde aşağılayıcı bir dil kullanmanız hoş bir durum olmadı.Yalnızca merak ettiğim bir hususu sormak istedim.Hayır kullanamıyorum diyip geçebilirdiniz.Yine de size saygımız sonsuz.

      Sil
    3. Ben alay ettiğinizi düşündüğüm için öyle yanıt verdim.

      Sil
    4. Sorun değil hocam.Olur öyle şeyler.Siz de yoruluyorsunuz, arada hata yapma lüksünüz var elbette.

      Sil
    5. Valla ben de beklemiyordum,) ulkede herkesin psikolojisi bozuk gibi😊

      Sil
  26. Ne desek boş: Kassandra Laneti[i] etkisiyle olsa gerek karar vericiler bize inanmıyor.
    Bu yanlış hocam, KARAR VERİCİLERE KİMSE İNANMIYOR. Rakamlardan çıkan sonuç bu.

    YanıtlaSil
  27. ovp nin acilimi orta vadeli piyango olsun. tutma ihtimali piyangodan pek farkli degil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya neydiki? Varsayim yapmissiniz..

      Sil
  28. Hocam enflasyonda sarmal ihtimali % kaç?

    YanıtlaSil
  29. Hocam hükümet zaten enflasyonu çok düşüremiyoruz, sıkılaşmayı bırakalım oylar erimesin deyip faizleri bayağı düşürürse enflasyon patlar mı yeniden?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sefer daha da kötü olur.

      Sil
    2. Hem faizlerin 2 puandan başlayarak düşmesi lazım diyorsunuz, hem de bu yoruma böyle bir yorum yapmışsınız. Siz tam olarak neyi savunuyorsunuz?

      Sil
    3. Soruyu bir daha okursanız bunu sormazdınız. Soru faizleri bayağı düşürsek ne olur diyor. Bayağı düşürmek ile 2 puan düşürmek arasında çok büyük fark var.

      Sil
    4. Demek istediğim faizlerin düşmesini savunuyorsunuz. Hane halkı enflasyonu %100 iken %50 olan faizi daha nereye düşüreceğiz?

      Sil
    5. Bu sistemde % 50 faiz dolar faizidir. Çünkü kur aşağı yukarı sabit. Sizce Türkiye ekonomisi % 50 dolar faizini daha ne kadar kaldırabilir?

      Sil
    6. Bu konuyu tam bilmemekle birlikte,
      Enflasyon, verilen mevduattan daha yüksek olduğu için bankalar kar etmiyor mu? Dolar faizi ile TL faizinin farkı nedir? Dış ülkelerden Türkiye’ye para girişi oluyor bu güzel bir şey değil mi?

      Sil
  30. TÜİK verilerine göre bile 12 ay sonraki enflasyonun bugünün rakamlarının üstünde olacağına eminim. Çünkü ben " ekonomist " değilim....

    YanıtlaSil
  31. Hocam hiç mi umut yok? Olağanüstü farklı bir gelişme yaşanmazsa 2025te Enflasyon %17 olmasa bile % 20-25 arası kapatabileceğini düşünüyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu politikayla umut yok. Enflasyon dediğiniz düzeye düşse bile yeniden yükselir.

      Sil
  32. Teşekkürler Hocam, elinize sağlık. Bu yazınız ışığında son 5 sene içinde yukarıdaki üç grubun hangisinin daha iyi tahminde bulunduğunu öğrenmek isterim. Kaynak TCMB midir, eski verileri oradan bulabilir miyiz? Saygılarımla, Kerem Alp

    YanıtlaSil
  33. "Mantık sizi A noktasından B noktasına götürür. Hayal gücü ise her yere ,Albert Einstein ". Mantık yok , hayal gücü ise kalmadı. Yine de hane halkının hayal gücü tam olarak yok edilmemiş gözüküyor.

    YanıtlaSil
  34. Türkiye dışarıya sürekli kaynak aktarmaktadır. Kaynak aktarımı son yıllarda yoğunlaşmıştır. Bu koşullarda gerçek enflasyonun düşmesi olası değildir. Mevcut ekonomi yönetiminin enflasyonun düşeceği konusundaki söylemleri beklentiyi yönetmeye yöneliktir ve beyhudedir.OVPde enflasyonu düşürmeyi hedefleyen hiçbir madde yoktur. Küresel tefecilerin dayattığı ekonomik program uygulanmaktadır. Aksini iddia edenlerin ekonomi bilgisinin sorgulanması gerekir.

    YanıtlaSil
  35. Dr. Coşkun Kılıç28 Eylül 2024 01:34

    Sayın hocam,
    Parasal aktarım mekanizmasında beklentiler kanalının etkenliğini gösteren en önemli verilerden biri de anketler yanında mevduatın vade yapısı .

    BDDK temmuz verilerine göre;
    Mevduatın
    Yüzde 73'ü vadesiz- 3 ay,
    Yüzde 16'sı 3-6 ay,
    Yüzde 7'si. 7-12 ay,
    Yüzde. 4'ü. Bir yıl ve üzeri vade gruplarında toplanmış durumda.
    Bu yapı mevduat sahiplerinin gelecek beklentilerine hızlı aksiyon pozisyonu alma durumunu gösteriyor.
    Koşulların daha stabil olduğu 2006'dan itibaren yüzde 4 ile yüzde 7,5 arası, 2013 ile 2021 arasıda değişmeden her yıl için yüzde 5 enflasyon hedeflemesinin geldiği seviyede parasal aktarım mekanizmasının faiz ve kredi kanalları etken idi, özellikle kamu tarafından faize müdahale ile kontrolsüz kredi genişlemesi hedef sapmalarını diri tuttu. Günümüz koşullarında beklentiler kanalı öne çıktı

    YanıtlaSil
  36. Hocam son günlerde banamı öyle geliyor bilmem bi iyimserlik aldı başını gidiyor ...ekonomi yönetimi gerek yabancilar gülücükler dagıtıyor..artiķ bu iş neolur nezaman düzelir diye sormayacagım size sorum şu..biz dürst olmayı ne zaman becerecegiz?niye bu kadar zor geliyor dürst olmak?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2001 krizi öncesi de böyleydi. 99 da %60 larda olan enflasyon 2000 de %30 lara düşmüştü. 2001 de ise kriz patladı. geçmiş yıllarda iyi paralar kazananlar bunu devam ettirebileceği hayalini kuruyor.

      Sil
    2. 2001 krizi öncesi de böyleydi. 99 da %60 larda olan enflasyon 2000 de %30 lara düşmüştü. 2001 de ise kriz patladı. geçmiş yıllarda iyi paralar kazananlar bunu devam ettirebileceği hayalini kuruyor.

      Sil
  37. Mahfi bey merkez bankasının m1 para arzında son 2 ay keskin bir düşüş var. Ağustos ayında maaş zamları dolayısı ile bir artış bekliyorum. Ama bu keskin düşüş artık para arzında düşüşe gidildiği ve yılbaşında beklenen enflasyona göre zam yapılacağı da hesaba katıldığında bunun enflasyonu baskılayacak etkisi olmaz mı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Talepte ciddi bir daralma olduğu için M1 de geriliyor.

      Sil
  38. Hocam 4484 hane halkı , bunlar konuyu bilen kişiler mi yoksa yarışma programındakiler gibi 100 kişiye sorduk durumu mu söz konusu

    Yani zaten tutturulan bir şey yokta , anketler beklentidir ve beklentiler genelde karşılanır sözünüze de ters düşüyor Türkiye'de en azından öyle

    Bir de benim kurumlar üzerinde herhangi bir güvenim kalmadığından , bilmiyorum belki çoğunluk bu durumdadır ama bu tarz anketlerin önemi var mı hocam .. Yanlış anlamayın lütfen bu tarz paylaşım gördüğüm zaman (sizinkilerden bahsetmiyorum) acaba yine ne uydurmuşlar diye okuyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Toplumu temsil ettiği düşünülen hanelerden seçiliyor.
      Beklentiler gerçekleşmeyi etkileyeceği için bunları önceden bilip gidişatı kestirmek önemlidir.

      Sil
  39. Sayın Eğilmez , mevcut enflasyon rakamlarının gerçeği yansıtmadığını göz önüne alırsak %50 ciarında reel enflasyon öngörüsü başarı olarak değerlendirilmez mi , resmi açıklamaların gerçeğe yaklaşmasını dahi başarı olarak değerlendirmemiz gereken zamanları yaşıyoruz .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer gerçek enflasyona göre tahmin yapılıyor olsaydı başarı olurdu ama TÜİK'in açıkladığı enflasyona göre açıkladıkları için başarı değil başarısızlık söz konusu.

      Sil
    2. 2023 te benzer sikintilar varken secim oldu ve benim gördugum en sakin en sessiz secim diyebilirim, halki sectigi yonetim diyorki biz beklenilen enflasyon göre zam yapacagiz ve kimse bir sey odemiyor ve daha niceleri ne yazikki bu hall o kadar kötü seyleri hak diyorki, bekleyip izlemekte fayda var.. Bu halki hakkini savunmaya gerek yok.

      Sil
  40. Hocam ekonominin temelleri sağlam olduğu için karamsarlığa gerek yokmu?

    YanıtlaSil
  41. 2016 ocak gr altın 108 tl dolar 3.6 tl enflasyon 2016 ocak -aralık 8.24
    2023 ocak gr altın 1160 tl dolar 18.75 enflasyon 2023 ocak-aralık 51.41
    2024 ocak gram altın 2050 tl dolar 29.45
    2024 eylül 27 gram altın 2920 tl dolar 34.15 2024 ocak-agustos 8 ay enflasyonu 28.28
    2016 ocak sigara paketi 7 tl 2024 ocak 50 tl ,süt 3.5 ve39 tl ,yumurta 0.4 ve4.37,dana eti 40 ve 290,tavuk eti 6.25 ve 80, pirinç 6.5 ve 35,zeytinyagı 25 ve 390, elma 3.25 ve 15 tl şeklinde 2016 dan itibaren enflasyon 16 da 100 kabul edilirse eylül 24 sonu yani bugün itibarı ile endeks 712 dir tüik rakamları ile enag ile hesaplanırsa kabaca 2 misli diyebiliriz
    Yani tüik le 2016 da 1 olan ürün bugün 7 misli artmıştir Asgari ücret 2016 da 1.300 tl iken 2024 de 17000 tl olmuştur artış oranı 13 mislidir aynı periyotta dolar 9.5 misli ,gram altın 27 kat artarken bist endeksi 2016 ocak ta 1.95 dolar iken 2024 bugün 2.85 dolar emlak konusuna gelince 2017 ocakta 450 bin tl ye yani 130 bin dolara alınan bir konut bugün itibarı ile 5-5.5 milyon tl ye alınıyor yani 160 bin dolar civarında sonuç olarak
    2015 yılı kişibaşı gelir 11000 dolar 2023 de 13100 dolar oldu ama 2004 de romanya ve bulgaristanın iki misli kişibaşı gelirimiz varken(türkiye 4685 bulgaristan 2711 romanya 2672 dolar) 2023 de türkiyede bu rakam 13100 bulgaristanda 16087 romanyada 18413 dolar oldu
    Sonuçta AB ye girenler demokrasi ve ekonomide ilerlerken giremeyenler her alanda geride kalmış oldu
    Saglıklı başarılı günler dilerim

    YanıtlaSil
  42. Sn.Hocam,
    Her kesim kendi temennisini ifade etmiş adeta.Banka,finans,borsa kesimi zaten düşük enflasyon ister.Reel sektör,mal ve hizmetlerine en az %50 zam yapmazsa çarkı döndüremeyeceğini biliyor.Hanehalkı %70 enflasyona dünden razı,OVP’yi hazırlayanlar da %17,5 gibi çok iddialı ve teknik bir oran belirlemiş ki,maaş zamlarını ona göre yapacaklar.
    Enflasyonun ne oranda çıkması isteniyorsa,o oranda açıklanacağı aşikârdır.Takip edilmesi gereken konu,politika faizi ile her ay açıklanan enflasyon arasındaki korelasyon olmalıdır. Açıklanan enflasyonun altında faiz vererek bu duruma geldik,bakalım enflasyon %50 ve altında açıklanınca faiz ne olacak?Zaten faiz enstrümanı kuru baskılama aracı olarak kullanılıyor ve kur ile mücadele ediliyor,döviz baskılandıkça enflasyonun reel olarak düşüşü de öteleniyor.Toplum enflasyonu sadece mal ve hizmet fiyatlarının artışı olarak algılıyor,oysa yaşanan servet transferi ve fakirleşmedir.
    Enflasyon piyasanın fazla paraya verdiği tepkidir,tıpkı toprağın fazla suya verdiği tepki gibi,ya bataklık ya da sel olur.Halen yüksek oranda süren kayıtdışılık enflasyonun uzun süre devam edeceğinin teminatıdır ki,sisteme sürekli para giriyor.KKM konusu da pek konuşulmuyor,44-45 Milyar $ seviyesine indirildi ve mevduata geçilerek eritilmeye çalışılıyor,ayrıca faiz indirilmesinde baskı unsuru olarak duruyor.Gerçi bizim ekonomimiz için bu tutar “çerez parasıdır” o da ayrı konu.
    Neredeyse tüm mal ve hizmet fiyatlarının İngiltere,İsviçre seviyesinde olan bir yerde ne enflasyon düşer,ne de hayat pahalılığı biter.O ülkeler gibi üretmiyoruz fakat onlardan fazla tüketiyoruz ve onlardan daha pahalı yaşıyorsak bu denklemde bir sorun var demektir.
    Saygılarımla,Fatih Gülşen

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgililer fatih bey, toorak ve su metaforunuz çok hosuma gitti. Aklima baska bir sey geldi umarim heyelan olmaz. Cunku su heyelanin hazirlayicisidir..

      Sil
  43. enflasyondan korunmak için vadeli TL reel faizi negatif,
    dolar alıyoruz, dolar baskılanıyor yine kaybediyoruz.
    likit kalmak zorundayız
    ne yapacağımızı şaşırdık.

    YanıtlaSil
  44. Sayın Eğilmez, İrrasyonel politikaların uygulandığı Şahap Kavcıoğlu döneminde beklenti anketini cevaplayan katılımcıları yüksek enflasyon beklentisi içinde oldukları gerekçesi ile değiştirdikleri haberini okumuştum 3-4 sene önce. Bu haberi duymuş muydunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet duydum, o nedenle de piyasa katılımcılarının tahminleri gerçeği yansıtmıyor.

      Sil
  45. Son yıllardaki tahminlerde Hane Halkının tahminleri de doğruya yaklaşmaya başlamış. Ben bunu şöyle yorumladım hocam “hane halkı ciddi şekilde enflasyonu hissetmeye başlamış, farkındalığı artmış. Bu sebeple yakından takip eder konuma gelmiş” Siz ne dersiniz hocam?

    YanıtlaSil
  46. akp seçimi 2002 kazandığında yan komşum emlakçılar nasıl alkışlıyorlardı sevinçlerine şaşırmışdım yıllar geçince anladım neden bu kadar çok sevindiklerini akp iktidardayken yıllarca emlak işleri rantla devamlı değerlendi ülkedeki bütün araziler sürekli alınıp satıldı Bill Gates e bile trakyada tarlalar sattılar en sonunda 2019 da aşırı rant nedeniyle şişmiş fiyatlarla lüks konutlar alıcı bulamayınca piyasa arz talep sistemi gereği konut fiyatları düşürülmesi gerekirken iktidar piyasanın çalışmasına mani olup enflasyonun çok altında faiz açıklayıp piyasaya lüks konutların satılması için para pompalayınca olanlar oldu bu duruma geldik karlı çıkanlar o zamanki konutları yapanlar ve nas faizi ile alanlar geri kalan herkesi NAS çarptı ve bu NAS daha neleri çarpacak göreceğiz.

    YanıtlaSil
  47. Sayın hocam geçenlerde biz faiz indirilmemeli derken indirenler vardı şimdi çıkmamalı diyoruz tam tersini yapıyorlar demiştiniz beklenti ve eko yönetiminin gelecek yıl yüzde 20 herkes buna göre vaziyet alsın dediği ortamda bu beklenti ve yapılacak indirimlerle bütün bu sıkılaşma ve geçmişte yaşadığımız hayat pahalılığı şoku boşa gideceği gibi yine bir artçı dalga mı gelecek demek oluyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne olcaksa olacak.

      Sil
    2. Hep söylediğim gibi faizle ve kurla hukukun üstünlüğünü, demokrasiyi, liyakati, bilime dayalı eğitimi getirmezsiniz. Bunları getiremezseniz sağlanacak düzelmeler geçici olacaktır.

      Sil
  48. Hocam elinize sağlık... Renkler farklı dertler aynı... Ben kış uykusuna yatmak istiyorum Saygılarımla Fatih Demirtaş

    YanıtlaSil
  49. 2018 yılından beri hızla artan enflasyon sebebiyle 2021 yılında, kanuna göre enflasyon muhasebesi yapılması gerekirdi.. Bu yapılmadığı zaman, özellikle emtia ile çalışan(üretim yapan veya perakende satış,toptan satış yapan) işletmeler ve kurumlar, vermeleri gereken verginin çok daha fazlasını vermek zorunda kalıyordu. Muhasebeciler birliği Türmob, muhasebecilere iş çıkmasın diye enflasyon muhasebesini erteletti, tabi bu durum gelir idaresinin de işine geldi çünkü enflasyon muhasebesi yapılmayınca mükellefler, vermeleri gereken vergilerin çok üstünde vergi vermiş olacaklardı ve vergi gelirleri azalmayacaktı.

    İşte Türmob ve gelir idaresi , pandemiyi bahane ederek enflasyon muhasebesi yaptırtmadı. Bunun sonucunda bir çok firma, sanal enflasyon karları sebebiyle çok yüksek vergiler ödedi. Bu yüksek vergiyi ödemeyen işletmelerin muhasebe stokları ise nerdeyse sıfırlandı. Çünkü enflasyon karını göstermeyince düşük kar göstermiş oldular ve satılan mal maliyetleri yükselmiş oldu.

    Bununla birlikte 2023Aralıkta yapılan enflasyon muhasebesi, 2018 yılından beri gelen enflasyon zararını karşılamaktan çok uzak oldu.Çünkü işletmelerin muhasebe kayıtlarında stok falan kalmadı. Olmayan stoğa neyin enflasyon düzeltmesini yapacaksınız?

    Bugün reel sektörün yaşadığı mali krizin ana sebebi,2021 yılında yapılması gereken enflasyon muhasebesinin yaptırılmamasıdır. Kayda geçsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sizin söylediğiniz sebep değil sonuçtur. Reel sektörün karşı karşıya kaldığı krizin nedeni 2021 Eylülünde yükselen enflasyona karşı faizi artırmak gerekirken düşüren yanlış ekonomi politikasıdır. Ve hatırladığım kadarıyla TÜSİAD dışında reel sektörün büyük çoğunluğu da bu kararı desteklemiştir.

      Sil
    2. Hocam dünyada enflasyonu yükselirken faizi düşüren bizden başka ülke varmı?

      Sil
    3. Pandemi döneminde ABD mesela.

      Sil
  50. Hocam hükümet sanal bir kriz yaratıp devalüasyon yapmak isteyebilirmi sizce ? Tek çözüm devalüasyon görünüyor mevcut tabloda .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yapamaz, o zaman carry trade ile gelen paralar geri gider, Türkler de bozdurdukları dövizleri geri alır ve GSYH ve kişi başına gelir hızla düşer.

      Sil
    2. Bende beyefendiye katılıyorum. yapmadıkları birşey değil. yine yapabilirler. Özgür özelde buna hazırdır bence bir yerindende o tutar.sonra patlatır bir KKM daha, bak dövizi düşürdük diye birde ordan voleyi vururlar. Saygılar.

      Sil
    3. Hocam bozdurdukları dövizleri geri alsalar nolur 32 liradan bozduk 64 ten geri alıcaz böyle bir tablo olursa . Bence bu tablo hiç uzak değil hocam .

      Sil
    4. Yabancılar bizim gibi değiller. onlara yapacakları bu soygunun karşılığı ağır olur. daha fazlasını alırlar, ruhun duymaz. bizim umutlarımızı bile çaldılar ne oldu hiç.

      Sil
  51. Sayın hocam ülkemizdeki çok serbest güçlülerin kontrolündeki sistem devam ettiği müddetçe durumumuzda bir değişme olmaz toplum a kolay para kazanma algısı gösterilip kötü eğitilip din istismar edilirse (Kuranda istismarın olacağı çeşitli ayetlerde anlatılmış) ve Atatürk ilerde olabilecekler için gençliğe hitap etmişdi fakat artık toplumsal çürümüşlük o kadar ileri boyutdaki Neo-sömürgecilik hedefine ulaşdı ne yaparsak yapalım hep onlara çalışacağız ( faiz-enflasyon-emeklinin ezilmesi-halkın fakirleşmesi pahalılık bağımlılık sarmalından çıkışımız bu ekonomik sistemde mümkünmü? HAYIR ) toplumsal çelişki gittikçe artacak herkes büyük zevkle Neo-sömürgeciliğin kölesi olacak olmayanlar kötülenecek suçlu olacak asla ekonomik özgürlüğümüze geri dönemeyeceğiz bütün beyinler yıkandı kabüllendirildi bundan sonra iyice ezileceğimiz çılgınca bir dünyaya doğru gidiyoruz.

    YanıtlaSil
  52. Bizim kurumda temizlikçiler ve çaycılar vardı taşeron onlara asgari ücret veriyordu.Asgari ücret alırken ve firma elamanıyken temizlikçiler tuvaletleri ,odaları ve yerleri çok iyi temizler odadaki çöpleri de vaktinde alırlardı. Çaycılarda firma elemanıyken oda oda dolaşır siparişleri alır boşları götürürdü. Seçim zamanı bunları kadroya geçirdiler ve iyi zam yaptılar şimdi temizlikçiler temizlik yapmıyor, çöpleri almıyor, pis su ile oda temizliyorlar. Caycılar kadroya geçince dahili telefon bağladılar her birine ve bütün gün diğer katlarda çaycı arkadaşlarını telefonla arayıp saatlerce lak lak ediyor, iddia kuponlarını ve at yarişinı konuşuyorlar, yeni araba alacaklarından veya babalarının gecekondularının apartmana dönüştüğünden bahsediyor, arada açık öğretim sınavından ve görevde yükselme sinavına gireceklerinden bahsettiklerini ve şaka da olsa ileride genel müdür yardımcısı olacabileceklerini diğer çaycı arkadaşlarına telefonda söylerken de katlardan inerken kulak misafiri olup gülüyoruz. Kamuda çayçılar 8 saatin 4 saatini telefonda lak lak yaparak geçiriyor olmalılar. Hiç yurt dışına gitmedim ama oralarda devlet kurumlarında böyle çaycılar var mı ve de her çaycıya mesela Almanya, Fransa, ABD dahili telefon veriyor mu?

    YanıtlaSil
  53. Yeni vergi koymayacağız sözü, biz vergiyi enflasyonla tahsil edeceğiz anlamına gelir mi ? M1, M2,M3 artması enflasyonu kaçınılmaz kılar mı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir de borçlanacağız anlamına gelir.

      Sil
    2. Borçlanmanın tutarı değil milli gelire oranıdır önemli olan.Türkiye bütün uluslararası kriterlere göre ve gelişmiş ülkelere kıyasla bu açıdan az borçlu bir ülkedir. Ama önemli olan da zaten borç bulabilmek yani finansman yaratabilmektir.Bu eski tür yorumları siz bari yapmayın hocam.

      Sil
  54. Hocam gündeme ilişkin nacizane bir yazı konusu önermek isterim:

    • Savaş Ekonomisi veya Askeri-Endüstriyel Kompleks…

    Yaşanmış geçmişten öğrendiklerimiz bize şu gerçeği gösteriyor;
    Ekonomi/para tarihi ile savaş tarihi her zaman beraber yazılmıştır.
    Sadece doların nasıl ve hangi şartlarda ortaya çıktığına bakmak bile bu gerçeği anlamak için yeterlidir.

    YanıtlaSil
  55. Halk olarak ne yapalım bilmiyorum umutsuzluktan ölücez

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ölmemeye çalışalım.

      Sil
    2. Tamamdır hocam öyle yapalım.

      Sil
    3. Halk olarak 2023 teki secimde umudunu teecih etmedi mi?

      Sil
  56. Sayın üstadım, 1 yıllık ortalama enflasyon beklentilerinin yüzde 50 olduğu yerde Kasım ayında faiz indirimlerinin başlaması 2021 kasım ayı nas dönemi gibi kur şokuna sebep olur mu? Ekonomi yönetimi FED'in de faiz indirimlerine başlamasına mı güveniyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir iki puanın üzerinde indirim yapılırsa ortalık karışabilir. Çünkü konu sadece faiz indirimiyle kalma kur yükselir. Kurun yükselmesi de ihracatçı açısından iyi olsa da dolar bozduranlar açısından sıkıntı yaratır ve bunlar yeniden dolar alımına geçebilir. O zaman kur daha da yukarı fırlar ve enflasyonla mücadeleyi bozar.

      Sil
  57. Hocam, Vergi geliri aylık,3 trilyon 865 milyar.16 milyon emekli ve artı 5,5 milyon memura ödenen maaş 2 trilyon 960 milyar .Eyt nin verdiği yük ortada.Bu sarmaldan nasıl çıkılır hocam.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vergi vermeyenleri bulup onlardan vergi alarak ve kamu israfını önleyerek.

      Sil
    2. Hocam onları bulmakla uğraşacağımıza kafesteki kuşları yolsak . Daha kolay olmaz mı?

      Sil
    3. Sürekli bu dediğinizi yaptığımız için bu durumdayız.

      Sil
  58. Hocam başta fed olmak üzere ecb faiz indirim dönemine girdi. Buna karşın boj faiz artırımı dönemine geçiş yapacak gibi görünüyor. Bu durum carry trade alımlarını tersine çevirebilir ki bu durumda en cok bizi olumsuz etkiler gibi görünüyor. Japonyanin bol tasarrufları yeniden ana merkeze doğru dönmeye başlayabilir ki bu hem dünya borsalarında hem de sıcak para alımlarında düşüş trendine girişi başlatabilir. Turkiyede bundan en kötü etkileyebilecek ekonomiler arasında ilk sıralarda kanaatimce. Bu riski nasıl görüyorsunuz hocam?.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Faiz indirimleri lehimize olur. Yabancı fonlar yüksek getiri için buraya yönelirler.

      Sil
    2. Hocam japonyanin faiz artırması bize doğru degil de daha güvenilir piyasa olan japonya ya dogru sermaye akışları başlatır derim. Abd ve avrupa ile japonya arasindaki faiz makasi kapanmaya başladığı an kanaatimce oradaki piyasalardan kacan paralar japonyaya doğru hareket eder. Bu bence küresel capli yeni bir borsa çöküşü ve buna paralel yeni bur finansal krizi tetikleyebilir. Ben bank of japan faiz kararlarinin da önümüzdeki dönemde fed ve ecb faiz kararlari kadar önemli olabileceği kanaatindeyim.

      Sil
  59. hocam şu listeye gözatma imkanı buldunuz mu?

    https://guvenilirgida.tarimorman.gov.tr/GuvenilirGida/gkd/TaklitVeyaTagsis?siteYayinDurumu=True

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla çok kötü ama bu daha kötülerin yanında hafif kalıyor.

      Sil
  60. ABD’ye Mehmet Şimşek ve ekibi görüşmeye gitmişti. Onun için basın dört büyük banka birtakım temaslar için İstanbul’a geldi diye haber geçti. Sizinde üzerinde devamlı değindiğiniz gibi carry trade cenneti bir ülkede neleri ucuz alıp çok kazanabilirizi zaten daha önceden etüt etmiş şekilde ülkemize geliyorlar. Ülkemizin kaynağa ihtiyacı var. Bu sebeple sizinde dediğiniz gibi 50% döviz mevduatından asgari daha nekadar yararlanabileceklerini öğrenmeleri ve buna göre aksiyon almaları gerekiyor. Nas sürecinde maalesef belli bir gelir seviyesi üzerinde her kesim düşük faizle ev, araba ve/veya arsa alarak kazandığını sandı ve geliri üzerinde de yaşam sürmeye başlamıştı. Şimdi o tatlı tatlı yemenin acı bir reçetesi var. Burada düşük gelirli daha çok emeğe dayalı çalışanlar o süreçte de sadece hayatlarını bir nebze belki zorunlu ihtiyaçlarını karşılama adına iyi sürdü. Ancak yinede gelişmiş ülkeler seviyesinde refahı yakalamamıştı. Onla bile mutlu olmuşlardı. Gelinen noktada biz ülke olarak maalesef akıl tutulması sonucu yaptıklarımızın bedelini ödüyoruz. Birde 11 ilde yaşanan deprem sebebiyle orada devam eden yapılanma süreci ülke ekonomisinin NAS sebebiyle yaşadığı dar boğaza ilave yük getirdi. 2025 görsek diye herkes mücadele ediyor. Ancak 2025 üçüncü çeyreğin sonuna kadar sıkı para politikasının yamına sizin her yazınızda üzerine basa basa dediğiniz hukukun üstünlüğü, eğitimde kalite ve eşitlik gibi reformlar gelmesi gerekmekte; bunlar tamamlayıcı olarak gelmemsi halinde beklenen sonuç fayda/maliyet
    analizine göre çürük meyvelerle dolu kocaman bir sepet olacak gibi görünüyor..Bunuda en son merkez Bankasının özsermayesinin belli bir seviye üzerinde borçlanma rasyosu içindeki şirketlerin konkordato aldığını gösterir tablosu net ortaya koymakta olup yine 2024/Eylül ayı bir önceki aya göre yazılan çek sayısı 100% oranında artışı piyasadaki daralma sonucunda yaşanan bozulmayı desteklemektedir. Ayrıca PMI ay verileride daralan iç piyasayı göstermekte olup bunun ilerleten süreçte işsizliğe yol açacağını göstermektedir. Mahfi Hocam siz ve belli bir değerli aydınımız bunları uzun yıllar her platformda dile getirdiniz; ancak bu bizim ülkemize özel bir durum olsa gerek doğru söyleyeni sevmemek onun yerine bu süreci bizlere yaşatanların nas masalına inanıp peşinden gitmek. Bizler maalesef bu masala inan kitleler aydınlanmadan ülke olarak ATAMIZIN bizlere sunduğu o güzel ülke refahını yakalayamayacağız o nedenle sizinde üzerinde basa basa durduğunuz eğitim ve hukuk reformu biran önce olmalı. Yoksa bizler gerçek dışı rakamlar üzerinden nasıl çocuklarımızı okutacağımızı ve ayın sonunu getireceğimizi düşünür dururuz.

    YanıtlaSil
  61. Mahfi hocam, adınızı kullanarak WhatsApp grubu kurmaya çalışıyorlar: https://www.facebook.com/share/JUPuaRpHsofBnjvV/?mibextid=xfxF2i

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Defalarca bunların dolandırıcı olduğunu yazdım başkaca yapacak bir şeyim yok.

      Sil
  62. Hocam merhaba, TÜİK bugün enflasyon verilerini açıkladı. Ekonomi Profesörü Steve Hanke:

    "Bugün yüksek frekanslı verileri kullanarak Türkiye'nin yıllık enflasyonunu %28/yıl düzeyinde doğru bir şekilde ölçüyorum.

    TÜRKİYE GÖLGEDEN ÇIKIYOR." Dedi bu sözü nasıl yorumlarsınız hocam?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kapitalizm

Paradan Para Kaybetme Dönemi

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!