Dolardan TL'ye Geçişin Nedenleri ve Sonuçları Üzerine

Yerel seçimlerden sonra döviz kurlarında sabitleşme eğilimi oluşunca döviz bozdurma eğilimi hızlandı. Son haftalarda yabancı para mevduatındaki (soldaki grafik) ve Türk Lirası mevduatındaki (sağdaki grafik) eğilim şöyle (grafikler BDDK günlük bültenden alındı):

Görüleceği gibi yabancı para mevduat gerilerken TL mevduat yükseliyor. İnsanlar ellerindeki, banka mevduat hesaplarındaki dövizlerini bozdurup TL mevduat hesabı açıyorlar. Bunun iki nedeni var: (1) Bankalar döviz mevduatına faiz vermiyor. (2)  USD/TL kuru son zamanlarda sabitleşme eğilimi gösteriyor ve yakın gelecekte kurun gerileyeceği tahmin ediliyor.

 Bu durumu bir tablo eşliğinde anlatalım. Burada dolardan TL’ye çevrilen paranın üç ay süreyle (yıllık yüzde 50 üzerinden) üç ay süreyle yüzde 12,5 net faizle hesapta kalmasını örnek aldım.

Bankada sıfır ya da sıfıra yakın faizle 100.000 dolar mevduatı bulunan bir kişi bu parasını bugünkü 32,20 USD/TL kurundan TL’ye çevirdiğinde 3.220.000 TL’si olur. Bunu bankaya üç aylık TL mevduat olarak yatırdığında (yıllık yüzde 50, üç aylık yüzde 12,5 vergi sonrası net faiz hesabıyla) üç aylık vade sonunda eline anapara + faiz olarak 3.622.500 TL geçer.

Eğer bu dönem sonunda USD/TL kuru değişmeden kalmışsa bu parayı tekrar dolara çevirdiğinde (3.622.500 / 32,20 =) 112.500 doları olur. Aynı miktarı dövize dayalı bir yatırım fonuna yatırmış olsaydı üç ay sonunda (üç aylık ortalama yüzde 1,25 net getiri hesabıyla) 101.250 doları olacaktı. Bu durumda bu kişi parasını TL’ye çevirip mevduat yaparak fonda tutmaya göre (112.500 – 101.250 =) 11.250 dolar daha fazla kazanç sağlamış olur.    

Buna karşılık bu dönem sonunda USD/TL kuru 35,80’e yükselmişse anapara + faiz toplamı 101.187 dolara gerilemiş olursa parayı dolar fonunda tutmaya göre oluşan avantaj ortadan kalkmış olur ve parasını mevduata yatırmakla fonda tutmaya göre 63 dolar zararlı çıkar.  

Benzer işlemleri yurt dışından dolarla borçlanıp yapanlar da var. Buna carry trade deniyor. Carry trade; bir yerden düşük faizle kredi alıp başka yerde yüksek faizle borç vererek aradaki faiz farkından yararlanma işlemidir. Bunu da bir örnekle açıklayalım.

Bir Amerikan fon şirketinin ABD’deki bankasından yüzde 5 yıllık faizle 1.000.000 dolar çekip Türkiye’ye getirdiğini, 32,20 kuru ile bozdurup 32.220.000 TL aldığını varsayalım. Bu fon şirketinin bu parayı aynı gün (üç aylık yüzde 12,5 net faiz hesabıyla) üç ay vadeli olarak bankaya yatırdığını varsayalım. Tablo şöyle olacaktır:

Bu şirket üç aylık vade sonunda bankadan anapara + faiz olarak (32.200.000 x 1,125 =) 36.225.000 TL alacaktır.

Eğer bu üç ay sonunda kur değişmeden 32,20 olarak kalmışsa bu şirketin anapara + faiz toplamı (36.225.000 / 32,20 =)  1.125.000 USD, buna göre kazancı (ABD bankasından aldığı anapara + faiz olan 1.015.000 dolar düşüldüğünde) 110.000 dolara denk gelecektir.

Buna karşılık bu üç ay sonunda kur 35,69’a yükselmişse bu fon şirketi aynı hesapla gidersek 10 dolar zarar etmiş olacaktır. 

Doları, TL’ye çevirerek TL mevduata yatırıp yüksek faizden yararlanarak dolar kazancı elde etmenin iki koşulu var: (1) TL mevduat faizinin yüksek olması. (2) Kurun üç aylık süre sonunda 35,70’i aşmaması. 

Son dönemde dövizdeki çözülme ve TL mevduattaki artış burada anlattığım şekilde yapılan işlemler nedeniyle oluyor. Böylece kur sabit kalıyor hatta geriliyor. Bu gelişimin ilk olumlu görüntüsü dolarizasyon oranındaki gerileme olarak karşımıza çıkıyor. Bu dövizler bankalara oradan da Merkez Bankası’na geldiği için rezervleri arttırma gibi olumlu bir görünüm de yaratıyor. Kurun düşük kalması dolar cinsinden hesaplanan GSYH’nin ve kişi başına gelirin yüksek görünmesini sağladığı için sanal bir iyileşme sergiliyor. Öte yandan kurun düşük kalması üretiminin önemli bölümü ithalata bağlı olan ekonominin ithal girdi maliyetlerinin düşmesine ve dolayısıyla maliyet enflasyonunun frenlenmesine yol açıyor. Buna karşılık bu işlemlerin ciddi riskleri var: (1) Kurun sabit kalması ya da gerilemesi Türk Lirasının aşırı değerli hale gelmesine yol açarak ihracatı sıkıntıya sokarken ithalatı teşvik edici etki yaratıyor. Bunun etkilerini önümüzdeki dönemde yaşayacağız. Merkez Bankası bu durumu önlemek için bu kez döviz satın almaya yöneliyor. (2) Şirketler, dövizle borçlanıp bu işlemi yapmak için döviz pozisyonu açma (açık pozisyon) yolunu seçiyorlar. Ki bunun yarattığı sorunlar Türkiye’yi 2001 krizine getirmişti. (3) Ülke, yeniden sıcak para cenneti haline geliyor. Kurda biraz hızlı yukarı yönlü hareket olması halinde bu akım hızla tersine dönebilir ve bu kez kur hızla yükselir ve döviz sıkıntısı yaşanabilir. 

2021 yılında, enflasyon yükselme eğilimindeyken faizleri düşürmeye başlamanın sıkıntılarını çözmek için önce kur korumalı mevduat denendi. Bu deneme bir faciaya yol açtı: Faiz vermeyelim derken çok daha fazla paralar ödendi Merkez Bankası tarihi bir zarar yazdı. Henüz o mesele çözülemeden bu kez de yakın geçmişte yaşadığımız carry trade olayı tekrar canlandı ülke yeniden sıcak para cenneti haline geldi.

Hep söyledik: Eğer rezerv paraya sahip değilseniz ve enflasyonunuz yüksekse tek başına faizi düşürerek ekonomiyi bozabilirsiniz ama tek başına faizi yükselterek ekonomiyi düzeltmezsiniz.

Ya da yüzlerce yıl önce Çinli bilgelerin dediği gibi “bin doğru adım bir yanlış adımı düzeltmeye yetmez.”


Yorumlar

  1. Hocam konu anlaşılıyor fakat tabloda 100.000 dolar yazıda 1.000.000 dolar yazılmış. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Düzelttim, teşekkür ederim.

      Sil
    2. Hocam çok teşekkürler güzel yazınız için. Ben Ocak ayında yurt dışından ittibaren ithal ürünler getirip ülkemizdeki fabrikalara satışını gerçekleştiriyorum. Tekirdağ/ Çorlu bölgesinde öfisim ve burada genelde ihracatçı firmalar var. Yeni bir firma olmamız zaten süreci zor kılıyorken ekstra bu faiz oranları ve kur çok negatif etkiledi. Piyasada canlı para yok ve firmalar üretimlerini düsürüp çalışanlarını ya işten çıkarıyor ya da ücretli izin veriyor. Bu da haliyle olumsuz etkiliyor. Hem moralmen hem maddi olarak zorlanıyoruz. Şu an döviz üzerinden kazanıyoruz ama inanılmaz bir durgunluk var. Bu dönemlerde nasıl bir süreç izlenebilir bir fikriniz ya da öğüdünüz var mıdır? :)

      Sil
    3. Bünyeye serseri yorgun mermi girer bu dengesiz olayı onlarca doğru tıbbi müdahale düzeltemez..

      Sil
    4. Hocam sanırım gelecek ay baz etkisi ile birlikte "sınırlı politikalarını" makyajlamak için uğraşıyorlar. Böylece yerliler ikna olacak ( yaprak+mızrak). Aslında sermayeyi kastetmiyor, bedeli ödeyen katmanları kastediyorlar..açığı Turizmden beklenen 60 milyar dolarla kompanse etmeye uğraşacaklar Eylül'e kadar. Bu sırada carry trade edenler vadeyi doldururlar. Sonra yandı gülüm keten helva. Babamın bir lafı var, Pantalonluk kumaştan takım elbise dikemezsin...Bir de Borsa'da endeks aldatıcı çoğunlukla Banka hisselerinden gidiyorlar ama usd bazında bilançolarını incelediğinizde özkaynaklarının eridiğini, karlılıklarının geriye düştüğünü görüyoruz üstelik enflasyon muhasebesi de uygulanmadığı halde. Bu bilanço ile bankalara yabancıların değil, bıyıklı olanların köpürtüğünü düşünüyorum. Yani borsada çok seçici olmak gerekiyor. Üzücü olabilir sonuçları

      Sil
    5. üretim konusunda sıkıntı yaşatacağı aşikar. Bu yüksek enflasyonda hem üretimi azaltıp hem ithalatı patlatınca bakalım nasıl sonuçlar doğacak. Deneme yanılma ekonomisi son 4 sene. Yazık gençliğimize

      Sil
  2. Hocam,

    Lütfen söyler misiniz:

    Gençken, enerjimiz ve zamanımız var ama para yok.

    Yaşlıyken, enerjimiz ve zamanımız yok ama para var.

    Bu durum adil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bana yaramayan devrin izzet-i ikramını demiş sayın abimiz:)

      Sil
    2. "Yaşlıyken paramız var" beklentisi, fazla iyimser bir beklenti.
      Aslında durum sizin sandığınızdan daha kötü görünüyor

      Sil
    3. Maalesef. Haklısınız.

      Sil
    4. "Doğuyoruz, yaşıyoruz, ölüyoruz. Bu adil mi? " gibi bir soru olmuş.

      Sil
  3. SAYIN HOCAM,BORSA YÜKSEK,FAİZ MEVDUAT YÜKSEK,ALTIN YÜKSEK SEYREDIYOR.BU DURUMDA KAYBEDEN KİM.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunlardan yararlanma imkanı olmayan herkes.

      Sil
    2. Hocam elinizde döviz olsa beklermiydiniz yoksa 2-3 aylığına tl mevduattan yararlanırmıydınız?

      Sil
    3. 2-3 aylığına TL mevduattan faydalanırdım. Hatta faydalandım dahi. Sevgiler

      Sil
  4. Uygulanan politika halkın %90 ini zaten yatırım yapamayacak noktaya getirdi. Şimdi ise hangi yatırım aracına yatırsan yatır, piyasa araçları ile kalanı iç etme dönemindeyiz. %5 lik hırsız ve sömürgenler hariç ülkede para kazanma, değerini koruma mümkün değil. Oranlar tartışılabilir. O yüzde 5 de zaten parasının önemli bir bölümünü ülkede tutmuyor.

    YanıtlaSil
  5. 1 no.da anlattığınız şekilde dövizin düşmesini engellemek için merkez bankasının döviz satmaya değil, almaya yönelmesi gerekmez mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız, satın almaya yazacak yerde satmaya diye yazmışım. Düzelttim, teşekkür ederim.

      Sil
  6. Faydası ile meşgulüz :) sorunun çözümü ve çabası gelecektekine iteleme ana politikamız.

    YanıtlaSil
  7. Hocam "Merkez Bankası bu durumu önlemek için bu kez döviz satmaya yöneliyor." cümlesindeki sözcük "satmaya" değil de "almaya" olabilir mi acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satın almaya olacaktı, düzelttim. Sağ olun.

      Sil
    2. Rica ederim hocam.. Elinize sağlık..

      Sil
  8. Tek başına faiz yeterli değilse, kısa ve uzun vadede başka neler yapılmalıdır?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yapısal Reformlar ve Türkiye adlı kitabımda yapılması gerekenleri madde madde anlattım

      Sil
  9. Hocam bilgilerinizi bizimle paylaştığınız için öncelikle teşekkür ederim. Bu sıcak para girişi hem mevduata hem de aynı paralelde borsaya girmekte. Peki faizlerin düşmesi aynı paralellikee borsayı olumsuz etkiler mi?

    YanıtlaSil
  10. İkinci durumda dolar 35.8 olduğunda tl faizden dolara dönünce yaklaşık 101.173 oluyor. Doların artacağına inanan pozisyonunu bozmaz. Tl'leşme arttığında kkm'ler çözülünce kontrollü tl nin değersizleştirilmesini görürmüyüz

    YanıtlaSil
  11. Hocam gene kur çıpası atılmış gözüküyor bu işin sonu* belli değilmi?
    (2001)*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, uzun sürerse sıkıntı çıkar.

      Sil
    2. 1994- 2001...Geliyor gelmekte olan.$🚀

      Sil
  12. Hocam , bu carry trade sureci sizce kac ay sure devam eder?

    YanıtlaSil
  13. Tek adam yönetiminde,liyakatın,hukukun,kurumlarasi bağımsızlığın,eğitimin, olmadığı,din üzerinden tucccarlik yaparak maneviyatin devsirildigi,yalan dolan ile pis siyaset uygulandığı,tamamen kişisel menfaat üzerine yapılan yatırımların sonuçlarından sadece biri bu.

    YanıtlaSil
  14. Asıl soru ne olursa bu durumdan vazgeçilir ya da ne kadar daha sürer bu carry trade hocam

    YanıtlaSil
  15. Değerli fikirleriniz için çok teşekkür ederiz hocam. Halk dili ile konuşmak gerekirse mevcut durumda halk hangi pozisyonda durmalıdır sizce?

    YanıtlaSil
  16. Bu işin sonunda yeterince döviz birikince addaa.
    Daha öncede oldu. Her kes döviz bozurdu ev araba sattı faize koştu. Sonra develüasyon oldu hiç bir şey yerine geri gelmedi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ve bunlardan ders alınmıyor.

      Sil
    2. Hocam ders alınır ,alınmasına da,muhalif görünen ekonomistler bile sosyal medyada mevcut durum sürdürülebilirmiş gibi paylaşımlar yaparak insanların kafasını karıştırıyor.Sizin gibi riskleri de anlatan çok az kişi var.Organize işler sanki.

      Sil
    3. Hocam,ülkemiz için hangisi daha riskli?Swap mı ?Carry trade mi?

      Sil
    4. İkisi de .

      Sil
  17. Gri listeden çıkış,rezervlerin 2024 sonuna kadar iyileşmesi,yeni not artırımları : biz borsacılar açısından aralığa kadar sorun yok diyebilirmiyiz..,yada en azından enflasyonu yenebilirmiyiz?

    YanıtlaSil
  18. Hocam 2001 krizi öncesi de yanılmıyorsam merkez bankası kur cipasi nedeniyle yoğun sıcak para akışı sebebiyle döviz toplayıp kur düşüşleri olmasın diye cabaliyordu. Ancak bu aynı zamanda piyasaya döviz karşılığı lira vermek zorunda olduğu için para arzı artışına neden olup enflasyonu düşme hızını yavaslatip faizlerin normalden hızlı düşüşünü getirdiği için reel faiz hızla gerilemiştir. Bu da zamanla dövize yönelmeyi getirmişti. Hatta merkez bankasından milyarlarca dolar para çekmişti spekulatorler. Sanki benzer bir piyasa iklimi oluşmaya başladı. Ne dersiniz Hocam.

    YanıtlaSil
  19. Elinize emeğinize sağlık hocam çok güzel açıklayıcı ve öğretici bir paylaşım🫶

    YanıtlaSil
  20. Hocam yüksek faiz giderleri maliyet enflasyonuna olan etkisine kurun sabit kalması yada gerilemesi ne kadar yardımcı olabilir ki teşekkürler

    YanıtlaSil
  21. Hocam,
    TL mevduata geçiyorlar okey,
    Peki bu tl mevduat sonrası ödenecek faizde enflasyon yaratıp paranın değerinin düşürülmesi gerekmez mi

    YanıtlaSil
  22. Bu yazının geleceğini tahmin etmiştim.

    Hocam bence mevcut koşullar carry trade için elverişli değil. Sıcak para yatırımcısı gerçekten bu riski alıyor mu yoksa gözden kaçırdıkları şeyler mi var? :) İçeridekileri bir nebze anlıyorum; fazla seçenekleri yok.

    Bu döviz açığıyla TL'nin değerli tutulması bir sorun. TL zaten bol. Bütçe açığı dağlar kadar. 1 ay sonra o bütçe açığı daha da büyüyecek.

    Kısa vadede enflasyon frenlenir doğru. İthalattaki rahatlama nefes aldırır. Peki o çıkıştaki 12500 dolar nereden gelir? Bu para kimin parasıdır?

    Bütçe açığı da cari açık da katlanıyor ve hala birileri carry trade peşinde.

    Benim aklıma yatmıyor hocam. Bu ülkede olan biten hiçbir şey benim aklıma yatmıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O para bizim paramız.
      Aklınızın yatmaması çok normal, çünkü hiçbir konu şeffaf değil.

      Sil
  23. Hocam geleceğe yönelik ekonomik olarak hepimiz karamsarız. Allah uzun ömür verir ve yaşarsak emeklilik döneminde de en azından kimseye ihtiyaç duymayacak şekilde yaşayacak ekonomik durumumuz olması için sizce ne yapmalıyız. Bes, borsa, doviz, fon sepeti

    YanıtlaSil
  24. Hocam sanırım yazı içerisinde küçük bir yazım hatası olmuş. 1 milyon doların faiz borcu 115 bin değil 15 bin olacak. Tabloda doğru belirtilmiş.

    YanıtlaSil
  25. Şimdi doları olan bozdurup mevduata mi gecmeli

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilmem, ben durumu anlattım ondan ötesi kendi kişisel durum ve tercihinize göre karara bağlamanız gereken konular.

      Sil
    2. İyi günler.Bilmediğim için soruyorum;ihraç ara maddeleri hariç ithalat ürünlerine yüksek gümrük vergileri getirilemez mi?Bir de TCMB dövize son günlerde alım yönünde müdahale ederek kurun düşmesine mi engel omak istiyor. Ya da tek amacı rezerv toplamak mı?Doların yükselmesi için faizi mi düşürmesi gerekir?Uygulanan politikalar sonucunda oluşan bu kısır döngü ve enflasyon sorunu nasıl çözülebilir acaba?

      Sil
    3. Bu fırsattan istifade edilmeli.

      Sil
  26. Hocam enflasyonist politikalarla ne amaçlanmakta nereye varılmak istenmektedir?

    YanıtlaSil
  27. Hocam üstte verdiğiniz örnekte 1m dolarını Türkiye'ye getiren carry tradeci yabancı 3 ay sonra kazanacağı 110b dolar getirisi ile Türkiye'dn çıkarsa bu 110b dolar bizim kasamızdan çıkmayacak mı? Bence bu çok yanlış bir politika.

    YanıtlaSil
  28. Hocam kıymetli yazılarınız için çok teşekkürler. Peki dövizi bozup tl mevduat açmak ne kadar doğru. Yani yıl sonuna kadar dövizin bugünle ayni oranda kalması mümkün mü sizce de

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bu tercihe bir şey diyemem.

      Sil
    2. Yıl sonu max. USD/Try max 33-34 olur.

      Sil
  29. Değerli hocam bu ortamda Kur Korumalı Mevduat mantıklı olmaz mı? Dövizde yıllık %1.25'ten daha fazla getiri imkanı sağlaması gerekir mantıken...

    YanıtlaSil
  30. Hocam Yazınız için çok teşekkür ederim.
    Yukarıda aslan, aşağıda ejderhanın beklediği bir durum.

    Peki benim sorum, bu süre ne kadar devam eder , mayıs başlangıç sayarsak 90 gün mü ? Yoksa 180 gün bu şekilde devam eder mi?

    Veya da bu işin denge noktası KKM rezerv ve Tl mevduatta ki tutar gibi bir nokta mıdır ?

    Sanırım içerdeki mevduat sahipleri kur patlamasına yaklananlar olacak!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne yazı ki bu sorularınızın yanıtı bende de yok.

      Sil
    2. Bu oyunun olayı zaten bu işin ne kadar devam edeceğini doğru speküle edebilmek. Doğru zamanda doğru enstrumana dönen oyunu kazanır. Yanlış zamanda dönen ise oyunu kaybeder. Burdan tüm oyunculara iyi şanslar diliyorum.

      Sil
  31. Hocam,
    Carry Trade ne kadar sürer ?

    YanıtlaSil
  32. Hocam yazınız için teşekkürler. Bu KKM belası sizce tam olarak ne zaman gündemden çıkar?

    YanıtlaSil
  33. Mahfi bey cumhuriyet tarihinde ülkeye giren paranın %90'i carry trade mantığında degilmi. Son 20 yilda kalıcı yabancı yatırım aldık mı bilmiyorum. Almissakta çoğu özelleştirme kaynaklıdır. Carry trade finans kurumlarının dış kaynaklı kredi bulmasiysa bunu yönlendirmek mb ve diğer finans kurumlarına dusmezmi gelen paranın hepsi tüketim harcamalarinami gidiyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2005 yılında AB ile tam üyelik müzakerelerine başladıktan sonraki 4 yılda Türkiye'ye 72 milyar dolar doğrudan yabancı sermaye girdi.

      Sil
  34. Turkiyede en ucuz varlık olan Döviz toplamaya devam bedava peynir fare kapaninda olur.Taşima su ile değirmen dönmez.keser döner sap döner haziran sonrası hesap döner diyorum saygılar kıymetli hocam

    YanıtlaSil
  35. Vallahi bu durum hiçte hoş gözükmüyor.kısa vade en fazla yıl sonuna kadar belki o kadarda değil ya ondan sonra ne olacak?Bu bir utuzmadır.Hemde göz göre bunu bu millete yapmamaları gerekir.Yani 94 te oldu 2001 de oldu.Bunda da olsa bir şey olmaz diye düşünüyorlar.Bunu göze almak demek işsizlik,enflasyonun Ağa babası,insanların hayatının mahvolmasıdır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet dönüp aynı hataları tekrarlamak çok üzücü gerçekten.

      Sil
  36. Ne zamana kadar sürer diye soranlara ben cevap vereyim. İşaret fişeği atılana kadar. İşaret fişeği nedir? Carry trade deneyenlerin kar edemeyeceklerini anladıklarında yani. Bu durumda dövizin sabit kalamayacağı ve TL'nin değerlenemeyeceği anlaşılır. TL devalüe edilmek zorundadır. Çıkış başladıktans sonra bekleyenler ciddi zarar ederler. Çünkü 100 bin doların altında bir parayla çıkmaları söz konusudur. Ne kadar sona kalırsalar o kadar altına inerler. Kur şoku dediğimiz şey bu yarıştır. MB rezervleri şoku absorbe edebilecek durumda değilse şiddeti daha yüksek olur. Rezervler güçlü oldukça o şokun şiddetli olmayacağına ikna etmek kolaylaşır. Carry trade yatırımcısı kazanç beklentisi yüksek olduğu için bu riskleri kabul ederek geliyor. En az 10 yıl ödedik o tatlı paraları. Bugüne 1 günde gelmedik. Ekonominin mevcut durumu uzun süre dayanmaz buna.

    YanıtlaSil
  37. Hocam peki döviz borçlanmak mantıklı mu şu dönemde

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer dövizle geliriniz yoksa döviz borçlanmak doğru değildir.

      Sil
    2. Carry trade fırsatı varsa borçlanılmalı.

      Sil
  38. Döviz kurunun sabit kalacağının ya da düşeceğinin garantisi var mı? Hukukun, kuvvetler ayrılığının olmadığı, can ve mal güvenliğinin garanti altında olmadığı bir ülkeye nasıl dışarıdan yatırım gelecek? Kumar oynamayı seven bir milletiz. Kaybedince ağlamak, kurtarılmayı beklemek yok ama. Riski arıyorsanız tamam.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. USD/try yılsonu max 34 olur. Tüm yabancı kuruluşların yorumu bu yönde.

      Sil
  39. KKM il başladığında dolar 18 TL'den 11 TL'ye kadar düştü . Bugün 32,20 TL . 6 ay sonrasını Türkiye şartlarında hiç kimse bilemez. Herkes seçimini yapsın.

    YanıtlaSil
  40. Emekliye, "KYK yurdunda kalabilirsin." Fıkra gibi!

    YanıtlaSil
  41. Hocam çok çok Teşekkürler yazınız için çok iyi anladım en doğrusu Sepet öyle yapacağım

    YanıtlaSil
  42. TBMM de makam araba (130.000) konusunda AKP millet vekilleri ayni savurganllığa devam edici konuşmalar yapıyorlar rahmetli Bülent Ecevit başbakanken fiat tempra makam arabasına binerek örnek olmak istemiş ama bir bakan kibirlenmiş ben bakanım mercedes e binerim demişdi emekli ve asgari ücretli nin durumu şimdiki durumdan çok iyi idi ama tusiad gazetelere ilan vererek Bülent Eceviti halk a şikayet etmişdi o zaman dünyada bir kaç kriz vardı ve dxy 120 binde idi dolar sıkışıklığı vardı kriz o yönetimin değil 6 farklı yönetimin gelmesinden oluşdu sonra bankacılık krizi çözüldü dxy 70e kadar düşdü dolar bolluğunda ülke lux konut beton ülkesi oldu sonra dolar biraz sıkışınca dxy en fazla 106 bine çıkdı yine kur sıçradı ne oldu Tusiad neden yönetimi halk a şikayet etmedi halkın yaşayacak parası yok çünkü bu yönetim zengini çok zengin etdi orta sınıfı yok etdi fakiri de dilenci haline getirdi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bülent Ecevit ülkemizi iskandinav ülkeleri kültür ve demokrasi seviyesine getirmek istiyordu bunun için reformlar yapması lazımdı bu reformlar la demokrasi ve hukuk güçlenecek toplum gelişecek sorgulayan bir toplum olacakdı reformist bir kişi olduğu için Bülent Ecevit halka gazete ilanları ile Tusiad tarafından şikayet edildi sonra ne oldu Türkiyede demokrasi hukuk geriye gitti Atatürk ün savaşdığı gericilik geldi varlıklılar dahada varlıklı oldu varlıksızlar dilenci oldu Tusiad şu anda hayatından memnun demekki istedikleri oldu.

      Sil
    2. Evet hocam bir hedge mekanizması ile en azından 3 aylık bir risk alınabilir. Turizm gelirlerine oynuyoruz bence şu anda hala

      Sil
  43. Hocam carry trade işleminde sigorta yaparak garanti kazanç elde edilir mi? Edilirse yüzde kaç kazanç elde edilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bildiğim bir konu değil.

      Sil
    2. Belki Forex tarafında ters yönde işlem açılabilir kaldıraçlı olarak bilemedim . Bilen birileri varsa destek olurlarsa faydalı olur.

      Sil
    3. Alım yönünde USD forward işlemi yapılabilir. Ama yüksek forward kuru carry trade karının önemli kısmını götürür.

      Sil
  44. Hocam merhaba kkm lle ilgili bir düzenleme gelmedi mi ? artık yeni hesap açılmıyor sadece çıkışı kontrollu yapiyorlar ya da yapmalilar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. TL'den dönüşler için açılmıyor ama dövizden gelenler devam edebiliyor.

      Sil
  45. Hocam klasik olacak ama doğrusu olduğu için yazmakta imtina etmiyorum, asıl mesele dövize bağlı ham maddeyi katma değerli ürünler haline getirip harcadığımız dövizin iki katını geri kazanmadığımız sürece faiz-kur-enflasyon fasit dairesi devam edecek. Faizin düşük tutulduğu dönemde %500 artan ev ve araba fiyatları şimdilerde son yıldaki %70 enflasyon karşısında sabit kalarak reel olarak değer kaybetti 2. Elde piyasa bitik. Ancak faiz politkasında indirim patikası başladığı andan itibaren tıpkı yazınızda verdiğiniz örnek gibi gerek dövizden mevduata geçen gerek Cary den TL faizini alanların eğer merkez bankası hala kura müdahale edip faiz kadar artırmamışsa daha fazla dolar alma şansı olacak, bir yandan hala çözülmemiş kkm deki dövizlerinde kkm sonunda döviz talep etmesi Kuru yeniden sert yukarı yapacak. Faizler tatmin eden seviyelerin altına düştüğünde yeniden ev araba ve tabi mal fiyatları artacak sonuç yeniden enflasyon olacak demek yanlış mı olur ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yanlış olmaz, sonuçta olacak olan budur.

      Sil
    2. Sayin Mahfi bey,herkes uzun süre sürdürülemez diyorda,tam tarihleri hatirlamamakla beraber,2001 ile 2013 arasi 13 yil boyunca sürdürülmemis miydi???

      Sil
  46. Usta, dolardaki alis satis makasi 2 tl civarinda.

    100 bin dolar satan bir Turk vatandasi bankaya 31e verince eline 3,1 milyon geciyor. Ancak TL faizi alsa da 32 gun sonra dolar almak istese 100 dolardan az geciyor eline.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Usta, merkez bankasi dolar satis kuru 32,3den asagi dusmedi ve biz vatandasa bankalarin uyguladigi kur dolar satisi 33 tl altina dusmuyor.

      Sil
    2. O da düşecek.

      Sil
  47. Hocam merhaba, öncelikle değerli yazınız için teşekkür ederim. Benim sorum biraz konu dışı olacak ama hep merak etmişimdir; 1970lerden önce para basmanın karşılığı var diyorlar ya altına endeksli, sahip olduğun altın rezervi kadar para basılıyormuş galiba, ülkemiz tekrardan böyle bir şey yapabilir mi, teorik olarak mümkün mü? Bu yapılırsa enflasyon, paranın değerini koruma, dış finansal riskler gibi konularda çok korunaklı olmaz mıyız? Saçma olabilir sorum ama hep merak ettiğim bir konu, şimdiden teşekkür ederim 🙏

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Piyasadaki TL karşılığı kadar altınımız yok bugün için.

      Sil
    2. Sorunuz saçma değil ama bu yapılsa da anlamı olmaz. Çünkü artık her şey merkez bankasının bastığı parayla dönmüyor.

      Sil
  48. Mahfi Bey, Merkez Bankası dolar alımını bir yerde yavaşlatıp hatta durdurursa kur daha ivmeli düşer mi ? TL fiyatlar geri gitmeyeceğine göre işte o zaman ülkede dolar bazlı her şey çok pahalı olur ve ihracatta rekabetçiliğimiz dibi görür mü ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Diğer Yandan...19 Mayıs 2024 07:07

      Diğer Yandan ithal girdi maliyetlerinin düşmesiyle bazı sektörlerde rekabet avantajı da sağlanabilir.

      Sil
    2. 30 bin TL'ye Avrupa'da 1,000,000 Euro'luk bir daire alabiliyor olurduk!

      Uzun süredir, bir Avrupalı ve bir Türk vatandaşı için döviz kurlarının etkilerini vurgulamak ve anlaşılır kılmak amacıyla bu tweet'i belirli aralıklarla ve bazı güncelleme ve değişikliklerle Twitter'da paylaşıyorum.

      Bugün itibarıyla;
      1 Euro = 35.11 TL

      Anlaşılması için, biraz farklı bir bakış açısı sunayım (çünkü tam olarak anlaşılmadığını düşünüyorum):

      Eğer tam tersi olsaydı, yani TL'nin böyle bir değeri olsaydı, yani;

      1 TL = 35.11 Euro olsaydı

      Avrupa'da 1 milyon Euro'luk bir daireyi

      1,000,000/35.11= 28,482 TL'ye, yani yaklaşık 30 bin TL'ye satın alabilirdiniz!!!

      Evet yanlış duymadınız, 30 bin TL'ye Avrupa'da 1,000,000 Euro'luk bir daire alabilirdiniz!

      120,000 TL'ye Avrupa'da 4 tane 1 milyonluk Euro'luk ev alabilirdiniz.

      Yine zihninizde canlandırabilmek adına, Türkiye'de en ucuz sıfır aracın fiyatının 1 milyon 200 bin TL'den başladığını düşünürsek, bu aracın fiyatının 10'da 1'i olan 120,000 TL'ye Avrupa'da 4 tane 1 milyonluk Euro'luk ev alabilirdiniz.

      İşte Avrupalı bunu Türkiye'de yapabiliyor...

      Sil
  49. Mahfi Bey devlet memuruyuz ama piyasalar herkesi ekonomist olmaya itiyor. Kendi alanında uzmanlaşıp devlete katkı sağlayacak milyonlarca insanımız tası tarağı bırakıp endeksleri takip ediyor. Bu ülke için büyük talihsizlik.

    YanıtlaSil
  50. Hocam, çok güncel bir noktaya değindiniz...TL deki yüksek faiz yüzünden dolardan kaçıp TLye kaçanlar herhalde çok arttıki dolar bir aydır frene bastı. Ancak naçizane bir düzeltme yapmak isterim. Verdiğiniz örnekte TLden kazanılan faiz 402.500TL şayet 35,80 kurdan dolara dönünce 11.243 dolar yapmakta ve yine de dolar faizinin çok fevkindedir.
    Ancak bence makalenin sonunda belirttiğiniz tehlike üzerinde durulması gereken çok önemli bir noktadır. Günü kurtarma pahasına hatalar zincirinin devam ediyor olması tedirgin ediyor insanı.

    YanıtlaSil
  51. 3 yıldır yüksek enflasyon ile karşı karşıyayız. Bu fiyat güvensizliği tüketiciyi ne kadar önden alırsam daha ucuza alırım güdüsüne , ne alırsam alayım yarın daha pahalı olacak algısına yöneltti. Herkesin ekonomik öngörüsü, yatırım tasarruf planlaması bozuldu. Onun için önce enflasyonla mücadele . O düzelmeden hiçbişey düzelmiş sayılmaz . Enflasyonun düşmesi maliyeti ne pahasına olursa olsun katlanılması gereken bir maliyet diye düşünmek yanlış mı hocam…

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maliyeti çok ağır. Pek çok kuruluş batar, işsizlik çok artar.

      Sil
    2. Konkordatolar artar

      Sil
  52. İhracatçılara...19 Mayıs 2024 01:57

    "Kazanın doğurduğuna inanan kazanın öldüğüne itiraz edemez..."

    YanıtlaSil
  53. Hocam diyelimki iki ülke var, A ve B.
    A ülkesinde %3 enflasyon B ülkesinde ise % 70 enflasyon var.
    Fakat enflasyonu %70 olan ülkede iki ülkenin para birimlerinin kur değeri sabit kalıyor.
    Matematiksel olarak bir yıl sonra 1 APB (A Para Birimi) değeri 0.97 APB'ye düşecek BPB ise 0.3 BPB'ye düşecek. Böyle bir hesapla B ülkesindeki APB kur değeri 0.97/0.3=3.23 ile çarpılması kadar etkilenmesi gerekmez mi?
    Kur mekanizmasının başka parametreleri olduğunu biliyorum ama böyle bir etkinin bir şekilde yansımasının olması gerekmiyor mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buradaki doğru tespit kur mekanizmasının başka parametrelerinin olduğu gerçeği. Özellikle bizim gibi ülkelerde kura çok karışan oluyor.

      Sil
  54. Hocam,
    Altyapısı sağlıklı üretim yapan sanayi kuruluşlarımızda yüksek katma değerli ürettiğimiz ürünleri ihraç etmediğimiz sürece işimiz çok zor tek kurtuluş devlet tarafından desteklenen ve takip edilen Ar-ge yatırımları

    YanıtlaSil
  55. TCMB artık hızlı bir şekilde faiz indirmeye başlamalıdır.

    Mahfi bey de umarım indirilmesi gerektiğini düşünüyordur, yanılıyor muyum?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yapılması gereken tek şey yapısal reformlardır. Faizi indirerek yükselterek kesin çözüm elde edilemez. Geçici iyileşmeler sağlanabilir.

      Sil
    2. Yazınızdaki örnek tablolar çok açıklayıcı olmuş. Kurun, 3 ay sonra aynı kalması koşuluyla çok karlı. 3 ay sonunda (ilk vadesi dolanların döviz dönüşümü) vade sonu kazançlarının dolara dönüşümü, kurun yükselme riskini ortaya çıkarıyor. TL de 3 aylık vadeli hesaba son geçenler, bu risk altında kalıyor gibi. Hani hisse de çok kullandığımız "hareket halindeki trene binilmez." sözü aklıma geldi. en azından 3 aylık vadelerde ilk Dolara geçenler çok karlı olacak gibi. Sonrakiler ya daha az kar elde edecek yada zarar edecek gibi izlenim doğuyor.

      Sil
    3. Teşekkür ederim.
      Evet bu tür politikalar sürdürülebilir değil. Geleceğe ilişkin beklentilerin olumlu olması lazım. Ki öyle bir durum söz konusu değil.

      Sil
  56. Hocam ellerinden öpüyorum. İnsan hiç üşenmez mi? Yazınızı ve tüm cevaplarınızı tek tek okudum. Allah sağlık ve uzun ömürler versin ki tecrübelerinizden faydalanalım o diğerler de gizli gizli okuyarak birşeyler öğrensinler. Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim.
      Benim yazıma üşenmeden yorum yapan bir kişinin sorusunu yanıtlamaya üşenirsem ayıp olur.

      Sil
  57. Eğer kkm kalkarsa ve devalüasyon başlarsa, yabancının carry trade için getirdiği milyarlarca dolara çökebiliriz. O zaman carrytrade CRY trade olur.Yabancıyı gözyaşlarıyla geri döndürebiliriz. Şu saatten sonra Merkez bankası tüm Tl pozisyonu kapatıp dolara geçmeli vatandaş da dolar alırsa, geçmişte kaybettiğimiz dolarları geri kazanma ihtimali olur ve cari açık da kapanır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yabancı yatırımcı senin attığın kazığı unutmaz. Geçmişte yapıldı bunlar. M.Şimsek neden yabancı yatırımcı bulamıyor sizce?

      Sil
  58. Realite ile uyumlumu bu yazı ? TL den USD ye geçerken sıfır maliyetle geçilmiyorki (makas, vergi...) Neden bunu gözardı ediyorsunuz ? Bunu da hesaplasaydınız daha gerçekçi olurdu.. yoksa bizim bilmediğimiz bir yöntem mi var ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilmediğiniz bir yöntem yok. O kadar ayrıntıya girerseniz zaten karmaşık olan konu iyice karışık hale gelir. Benim amacım size para kazanma yolunu göstermek değil. Eğer onu tam olarak, bütün kesintileriyle öğrenek istiyorsanız bankacınızla konuşacaksınız. Benim amacım ülkenin başına örülen çorabı ortaya koymak. Belki yöneticiler bir ders çıkarır umuduyla.

      Sil
  59. Hocam kirada tefe tüfeye geçilirmi?

    YanıtlaSil
  60. Üstadım kaleminize sağlık. Carry trade'i yabancı gibi yereller olarak denemek yerine(ne gibi sözler verildş ne süreliğine garantilendi bilemiyoruz, şeffaf değil yerellere piyasa) hazır bu sürdürülemez kur sabitleme dönemine denk gelmişken, mevcut dövizi bozup faizden döviz arttırmak yerine, bu durağan/yatay kurdan birikime devam etmeyi sağlıklı buluyor musunuz? zaman/fırsat riski almaya korkuyor bir çok dth sahibi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi getiri veren döviz fonları var. Onlara bakmakta yarar olabilir.

      Sil
    2. Emeğinize sağlık hocam yıllar önceden tv den takip ederdim sizi Deniz bey Hurşit hoca yaptığınız programlar (ntv)harikaydı..

      Sil
  61. Hocam merhaba, basit ve akici yazilarinizi keyifle okuyoruz. finansal turevler , options ve futures konulari ile amerikan tahvil , eurobond konularinda detayli ve ogretici bir yazi gelirmi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.
      Bu konular bende ziyade finansçı arkadaşların işi.

      Sil
  62. İyi günler.Bilmediğim için soruyorum;ihraç ara maddeleri hariç ithalat ürünlerine yüksek gümrük vergileri getirilemez mi?Bir de TCMB dövize son günlerde alım yönünde müdahale ederek kurun düşmesine mi engel omak istiyor. Ya da tek amacı rezerv toplamak mı?Doların yükselmesi için faizi mi düşürmesi gerekir?Uygulanan politikalar sonucunda oluşan bu kısır döngü ve enflasyon sorunu nasıl çözülebilir acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İthalatımızın yüzde 85'i yurt içinde yapılan üretimde kullanılan hammadde, ara malı ve yatırım malları. Bunların gümrük vergilerini artırmak demek maliyetleri ve dolayısıyla fiyatları artırmak demek. Tüketim malları ithalatında zaten vergiler çok yüksek. Otomobilde mesela otomobilin fiyatı kadar vergi var üzerinde.
      Enflasyon sorunu Türkiye'de artık ekonomi politikasından çok yapısal reformlarla çözülecek aşamaya geldi.

      Sil
    2. Teşekkür ederim yanıt için.O zaman dolarla ara madde ithal eden ihracatçı için kurdaki durgunluk ihracatçıyı olumsuz etkilememesi gerekir diye düşünüyorum.

      Sil
    3. Şöyle etkiliyor: Aldığını ucuz aldığı için mutlu olsa da sattığını ucuz sattığı için mutsuz oluyor.

      Sil
  63. Hocam peki Türk lirası devalüe edilirse yani doların yükselişine izin verilirse, Borsa İstanbul nasıl etkilenir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Borsayı etkileyecek şey kurdan ziyade faizdir.

      Sil
  64. Mahfi bey üretim -faiz- maliyet ilişkisi ve fiat istikrarı - faiz- piyasalarda daralma konuları son gelişmelerden nasıl etkilenecek ? Yazınız için sağolunuz..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ortada henüz olumlu beklenti yaratacak bir gelişme yok. Dövizden çıkıp yüksek faizli TL mevduata dönenler de bunu biliyor. Biliyorlar ki aslında faiz enflasyona göre düşük ama yine biliyorlar ki enflasyon baz etkisiyle en az üç ay düşecek. Bu durumda TL de durup sonra dolar almak akıllıca. O nedenle TL mevduata geçiyorlar. Kendileri için akıllıca ekonomi için sıkıntılı bir dönüşüme katkı yapıyorlar. Bireysel çıkarlar > Ülke çıkarları formülü işliyor.

      Sil
  65. Hocam, bir Avrupa vatandaşının bizim mertebesini çok da toplumca fark edemediğimiz Türkiye'deki alım gücünü, yukarılarda yaptığım ya tam tersi olsaydı da "1 TL = 35.11 Euro olsaydı" hesabımla aynı avantaja biz sahip olsaydık Avrupa'da 1,000,000 Euro'luk bir evi 30 bin TL'ye alırdık vurgusu yaptığım değerlendirmeme yorum yapmadınız?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okudum ama yorum yapmam gerektiğine kani olmadım. Çünkü doğru bir tespit vardı o yorumda.

      Sil
  66. Denizin suyunu ülkedeki döviz stoğu gibi düşünürsek, bizim denizin suyu yıllardır bilinçsizce yönetilen ülkem iktidarları yüzünden iyice çekilmişti. Hatta kur korumalı diye bir sistemle şişeyle su ödünç alınıp, sonra kovayla su vermemiz gerekiyordu. Şişeyle su denizi hiç yükseltmedi, sadece çekilmeyi yavaşlattı. Asıl sorun denize akan nehirlerin suyunu tıkayan yıllardır güven vermeyen devlet politikamızdır. Adam kayırmacı, müsrif, devlet kaynaklarını yok pahasına tüketmiş yönetim politikasıdır. Şimdi yeni gelen maliyeyi yönetenler bu nehiri tıkayan ülkemin yönetim aklını değiştiremeyeceğine göre durmakta olan faiz gemisine bağırdı, gemi hareketlendi ve oluşturduğu dalga ile bir nevi denizde gel git başladı. Bu gel git ile denizin suyu hareketlendiğinden iyileşme oluşturduğunu sanıyoruz. Kamu tasarruflarıyla gel gitteki su çabuk tükenmesin diye tedbir alıyoruz. Ama asıl sorun tıkanan nehirlerde hocam. Denize gelen suyun önü açılmadıkça ekonomik tedbirlerle birşey olmaz. Eğitimde ciddi çöküntü var, genç nüfus gelecekleri ile ilgili hiç iyimser değil, yaşlılar adaletsiz tek maaş düzenine hapis olmuş durumda, faiz haramdı şimdi bu enflasyonda ayakta kalmak için bir çare gibi gösteriliyor, ama iktidar muhalefet herkes çözümü sadece tasarrufta arıyor. Servis aracından tasarruf edersin; ama servis hizmetini yapan, insan çalıştıran sana vergi ödeyen işletmelere ne olacak, buradaki tasarrufsa diğer durumda bir kayıp yok mu? Milletvekili maaşı öğretmen maaşıyla aynı olmadıkça (Atam yaşasaydı böyle olurdu), ülkemin tabi kaynakları üzerindeki yabancı güdümünden kurtulmadıkça (toryum konusu ne oldu bilen varmı?), her kurumda kadrolara hakkıyla liyakatlı insanlar oturmadıkça, vatandaşla beraber topyekün tasarruf özendirilmedikçe, yatırımın yönü artık ülkeye getirdiği maliyetiyle sıkışmış İstanbul tarafından Anadolu'ya yönlendirilmedikçe, şimdi mahalle oldu ama köyler tekrar dolmaya başlayıp modernleşmedikçe ve herkes bu doğruları bildiği halde aman ne olacak herşeyimiz var eskiden yokluk vardı dedikçe, sizin hesaplamalarınız hiç bitmeyecek hocam... Bizler dinleyecek olamayan tasarrufumuzla nereye yatırım yapsak hayalini kuracağız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef böyle. Yıllardır hep aynı şeyleri konuşuyoruz, yanlışları, hataları, eksikleri vurguluyoruz ama siyasetçi kendi çıkarlarını (iktidarda kalabilmeyi) ülke çıkarlarının üzerinde tuttuğu sürece hiçbir gelişme sağlayamıyoruz.

      Sil
    2. Erdoğan iyi bir siyasetçi ama kötü bir devlet adamı. Devleti devlet adamları yönetmelidir. Yararı olmuştur ama zararı daha fazladır. Belediye Başkanlığı kadrosu kendisi ve millet için daha hayırlı olurdu.

      Sil
  67. Elinize sağlık. Kur makası ihmal edilmiş görünüyor. Hem kur makası hem de döviz vergisi ekleniyor sanırım. Bunlar hesapları bir miktar etkileyebilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru ama onu da yapsam zaten karmaşık olan hesaplamalar iyice karmaşık hale gelecek okuyanı sıkıntıya sokacaktı.

      Sil
  68. Her şey zamanlamaya bağlı. Eğer kur eşik değere ulaşmadan USD'ye geçilirse kazanılır, ulaştıktan sonra geçilirse zarar edilir. Milyar USD'ler düzeyinde bir Taşıma Su (Carry Trade) oluştuğunda, kurun dürüst biçimde oluştuğundan kim emin olabilir ki? Bir gecede arka kapı kur hareketiyle yükseltilip elde TL ile kalma riskini almak, içeriden bilgi almaya ne denli yakın olduğunuza bağlı. Ama USD sahibine kazandırmak için de düşük kuru uzunca süre düşük tutup, çıkışısa dırsat tanıyacak bir ayarlama da yapabilirler. Gene ütülen mi, üten mi olacaksın oyunu. Yaşayıp göreceğiz.

    YanıtlaSil
  69. TEŞEKKÜRLER MÜDÜR

    YanıtlaSil
  70. Vatandaş döviz satıyor Merkez döviz alıyor.
    Hangisi daha
    Hangisi daha
    Hangisi daha akıllı..
    Hangisi daha akıllı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İkisi de kendi çapında akıllı. Ama sürekli satan ve sürekli alanın olduğu bir sistemde bir zaman gelir taraflardan birisi kaybettiğini anlar. Aslında Merkez kaybederse de vatandaş kaybetmiş olacağı için (çünkü kumar masasında kasa asla kaybetmez) kaybeden vatandaş olacak gibi görünüyor.

      Sil
  71. Alıntıdır . "Devletin borcu olmaz Vatandaşın borcu olur."

    YanıtlaSil
  72. Öyle anlaşılıyor ki, kriz her beş on yılda (sonsuz döngü) yaşanacak; sadık dostumuz, bizi sıcak sevgisinden hiç mahrum bırakmayacak.

    YanıtlaSil
  73. Bizi aydınlatan güzel bir yazı emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
  74. Carry trade nedir sonunda anladim :)) Kaleminize saglik hocam.

    YanıtlaSil
  75. Hocam MB polyannacılıkmı oynuyor?

    YanıtlaSil
  76. “bin doğru adım bir yanlış adımı düzeltmeye yetmez.” Bu atasözü nasıl bir batağın içinde olduğumuzu gayet güzel açıklıyor. Cehaletin gelecek 3 yılı ülkemizden nasıl çaldığı umarım gelecek nesillere ders olur.

    YanıtlaSil
  77. Hocam öncelikle yazınız için teşekkürler. "Bir Amerikan fon şirketinin ABD’deki bankasından yüzde 5 yıllık faizle 1.000.000 dolar çekip Türkiye’ye getirdiğini, 32,20 kuru ile bozdurup 32.220.000 TL aldığını varsayalım." cümlesinde, 1.000.000 x 32,20= 32.200.000 olması gerekmiyor mu?

    YanıtlaSil
  78. Hocam yapısal sorunlar gözardımı ediliyor?

    YanıtlaSil
  79. Sayın Mahfi Hocam,
    Her zaman olduğu gibi açıklayıcı ve bilgilendirici bir yazı yazmışsınız. Teşekkürler.
    Şu an yurt içinde çalışan beyaz yaka maaşları döviz bazında dünyada diğer ülkelerde çalışanları kıskandıracak seviyeye çıkmış görünüyor. (100-150k TL ortalama maaş | 10-15 yıllık tecrübe) Kurun bu şekilde düzenli seyretmesi halinde, bu durum, yurtiçinde çalışanlar için bir avantaj değil midir? (Beyaz yaka, geçtiğimiz 1-1,5 yıllık dönemde enflasyona paralel büyük zamlar aldılar. Elbette enflasyon yüzdesinin altındaydı.) Buna ek olarak enflasyonun da gerileyeceği sözü veriliyor. Bu durum gerçekten makyaj mı ve neden sürdürülemez hakkında biraz daha detaylı bilgi verebilir misiniz? Veya okuyup anlayabileceğim bir link verebilir misiniz?
    Şimdiden teşekkür eder,
    Saygılar sunarım,
    Erdem Dundar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 100-150-200k maaş alan beyaz yaka, şu anki duruma göre o paranın büyük bir kısmını ithal şeylere harcayacak. Türkiye'de şubesi olan, Türkiye'ye mal satan, hedef segmenti beyaz yaka olan yabancı firmalar/üreticiler için çok güzel ve avantajlı bir şey. Ne kadar sürdürülür onu ben de merak ediyorum, Mahfi Hoca cevap verir umarım.

      Sil
  80. manipülasyonu iyi bilen baskın kişiler liyakatsız olsalarda yönetici seçilirler çünkü toplum kolay ve devamlı manipüle edilir ve manipüle edilmeyi sever toplum araştırma yapmaz her zaman kolayı seçer tam tersi manipülasyonu ahlaksızlık olarak gören asla toplumu manipüle etmeyen liyakatlı kişiler ise asla yönetici olamazlar hatta manipüle ile yönetici olmuş kimseden uzak dururlar.

    YanıtlaSil
  81. hocam twitterda sizin adınızı paylaşıp dolar 25 e kadar düşebilir twitleri atılıyor sizin böyle bir söyleminiz var mı merak ettim

    YanıtlaSil
  82. Friedrich Nietzsche20 Mayıs 2024 23:15

    Mahfi hocam merhaba dolar kuru nasıl 25TL’ye düşecek anlatır mısınız sadece faiz artışı yeterli mi ne kadar artırırsa vs hani dış ticaret açığımız vardı 5 dolara alıyoruz 2 dolara mal satıyoruz açığımız var hocam

    YanıtlaSil
  83. Bir kanalda başlik aynen şu ,'mahfi hoca dolar 25 liraya düşecek'yok dedim dememistir hoca hemen bloga girdim yazinizi okudum oncelikle teskur ederim emeginize saglik bence sıraladıgınz 3 riskin olma ihtimali cok yuksek özelikle bankalarin son dönemde aldgı doviz kredileri cok buyuk risk tl kredj yerine doviz kredisi cazip gibi görünsede cok tehlikeli ...hocam her yolu deniyoruz ama niye hem faiz hem kuru aynı anda olması gerektigi yere getirmiyoruz 20221 de kuru bıraktilar faizi baskila simdi faizi yukarı kuru baskıla...bu neyin kafası anlamiş degilim bir onceki yonetim sıcak para girerken iyi cıkarken tehlike derken nereye geldik şimdi... ülkem adına cok endiseliyim uykularım kaçiyor 60 70 bin dolarla alinabilen konutlar 150 bin dolara geldi bu pahalilik bizi batırır...tl degersiz hersey cok pahali diyoruz ama beklenen herkesinin olmasinı istedgi veya savundugu devulasyon olursa maaşlarımzla alabildiklerimizin yarısını belki daha azını alabilir hale gelecegiz bu politika bizi felakete götürecek....bütce bu faiz giderine ne kadar dayanabilecek emin degilm yuksek vergiler bizi bekliyor...siyasiler siyaset zenginler göbegi buyuttukce bize kemer sıkın diyor yahu 1 yıl oldu bir bedel ödüyoruz sonuc yok enflasyon yuzde 70 ..gelecege bilet satmaktan başka bir laf yok koskoca mb başkani cikti dediki kur serbest piyasada olusuyor...yuz tane ulke kuru açiñ bizimki gibi duz bir cizgiyle giden varmıdır...hoca Allah aşkına soyle gercekten paronayakmı olduk yoksa ...cok muşhur bir söz var ya hani """BIR GECE ANSIZIN "Patlarmiýz.Saygılar.

    YanıtlaSil
  84. Hocam "Enflasyon baz etkisiyle en az üç ay düşecek" bunun kesinligi bizim ulkemizde ne kadar guvenilir? 10% kazanabilmek icin Turkiye gibi bir ulkeye para sokmak ne kadar mantikli? Herhangi bir politik krizden dolayi lira cok dusebilir. Daha 2 yil once bir ayda 50% deger kaybetti lira. Ayrica giren para geri cikartilamayabilir..

    Dolayisiyla ben bu isi anlayamiyorum. Sahsen ben 3 ayda 10% kazanicam diye bu riskleri almazdim. Bu riski kim niye aliyor acaba?

    YanıtlaSil
  85. Tüm bu yazıların yorumların sonucunda türk insanının kazık yiyeceği kesin ve siyasetçiler bedel ödemeyecek.Her gün hesap yapmaktan malımızı canımızı korumaya çalışmaktan yoruldum artık.

    YanıtlaSil
  86. Hocam dth yi kkm' ye çevirmeyi düşünüyorum. Yüzde 40 faizle yeyinip kur şoku olursa korunurum diye. Ne dersiniz?

    YanıtlaSil
  87. Döviz kurunun sabit olması yabancı fonlar ve Türkiye'de borsaya sıcak giriş çıkış yapan büyük yabancı bankalar ve yatırım şirketlerinin , Türk borsasında Balina gibi hisseden hisseye dalıp karı aldıkça dolara çevirip çıkabilmesi için avantajlı değil mi? Zaten bu sebeple aldığı karı dolara çevirip yurtdışına çıkarmaya başladığında döviz yükselmiyor mu? Bu sebeple de bu kar işlemini transfer edecekleri günlerde yüklü usd try short sell pozisyonu açarken, türk borsasına girerlerken de yüklü usd try long pozisyonu da açmıyorlar mı?

    YanıtlaSil
  88. Bu ülkede biz gibi küçük birikimleri olan insanlar nereye yatırım yapabileceğini bilmiyorum. KKM olayının açıklandığında küçük yatırımcılarının canını okudular. Önünü hiçbir şekilde göremiyorsunuz. Elinize emeğinize sağlık hocam.

    YanıtlaSil
  89. Teşekkürler hocam elinize bilginize sağlık

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kapitalizm

Paradan Para Kaybetme Dönemi

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!