2023 Büyümesi, Deflatör ve Enflasyon Hesapları Üzerine Açıklamalar ve Bazı Düşünceler

Bir ekonominin cari fiyatlarla (yani enflasyon arındırması yapılmadan) büyüme hızı, içinde bulunulan yılın fiyatlarıyla hesaplanmış GSYH’sinin bir önceki yıl GSYH’sine oranlanmasıyla bulunuyor. Buna nominal (ya da cari fiyatlarla) büyüme oranı deniyor:

Nominal Büyüme Oranı t+1 = (Nominal GSYH t+1  - Nominal GSYH t)  / (Nominal GSYH t) x 100

İki yılın zincirlenmiş hacim endeksine göre hesaplanan GSYH’si (sabit fiyatlarla GSYH) arasındaki pozitif fark bize reel büyüme oranını verir. Reel büyüme, ekonomindeki fiyat artışlarından (enflasyondan) arındırılmış büyümeyi, bir başla deyişler fiziksel büyümeyi gösterir. t+1 yılı için reel büyüme hesabı şöyle yapılır:

Reel Büyüme Oranı t+1 = (Zincirlenmiş Hacim Endeksine Göre GSYH t+1 -  Zincirlenmiş Hacim Endeksine Göre GSYH t) / (Zincirlenmiş Hacim Endeksine Göre GSYH t) x 100

Türkiye’nin 2022 ve 2023 yılı GSYH verileri aşağıdaki tabloda gösterilmiştir (Kaynak: TÜİK, Dönemsel Gayrisafi Yurt İçi Hâsıla, IV. Çeyrek: Ekim-Aralık ve Yıllık, 2023):


Şimdi de yukarıdaki denklemleri ve bu tablodaki verileri kullanarak 2023 yılına ilişkin nominal ve reel GSYH büyümesini hesaplayalım.

Nominal GSYH Büyüme Oranı 2023 = (Nominal GSYH 2023 – Nominal GSYH 2022) / (Nominal GSYH 2022) x 100 = (26.276,3 - 15.011,8) / (15.011,8) = 175

Buna göre Türkiye’nin 2022 yılı nominal GSYH’si 100 kabul edildiğinde 2023 yılında 175 olmuş yani cari fiyatlarla (enflasyon dâhil olarak) yüzde 75 (0,75) oranında artmıştır.  

Reel GSYH Endeks Değişimi 2023 = (2023 yılı Zincirlenmiş Hacim Endeksine Göre GSYH x 100) – (2022 yılı Zincirlenmiş Hacim Endeksine Göre GSYH)  / (2022 yılı Zincirlenmiş Hacim Endeksine Göre GSYH) = (22.040) / (210,9) = 104,5

Buna göre Türkiye’nin, 2023 yılında 2022 yılına göre reel GSYH endeksi 104,5 olmuş yani 2023 yılında GSYH reel olarak yüzde 4,5 artmıştır.

GSYH zımni deflatörü; cari fiyatlarla GSYH’nin bir önceki yıla göre artış endeksinin sabit fiyatlarla GSYH’nin bir önceki yıla artış endeksine oranlanması ile hesaplanır. Bunu da formüle edelim:

GSYH Zımni Deflatörü = (Nominal GSYH Endeksi / Zincirlenmiş Hacim GSYH Endeksi) - 1

Şimdi Türkiye verilerini bu denklemde yerlerine yerleştirelim:

GSYH Zımni Deflatörü 2023 = (175 / 104,5) – 1 = 67,5

Demek ki 2023 yılında GSYH zımni deflatörü de yüzde 67,5 olmuştur.

2023 yılında on iki aylık ortalamalara göre TÜFE enflasyonu yüzde 53,9 olarak hesaplanmaktadır. Buna karşılık yukarıda hesaplanmasını gösterdiğimiz gibi GSYH zımni deflatörü yüzde 67,5’tir. Bu ikisi arasındaki fark kapsanan mal sayısından oluşuyor. TÜFE bir örnekleme sepetidir ve 2023 yılında bu sepetin içinde 406 adet mal ve hizmet bulunmaktadır. Buna karşılık GSYH hesaplanırken ekonomideki binlerce mal ve hizmet ve onların fiyatları hesaba katıldığı için buradan giderek hesaplanan GSYH zımni deflatörü ekonomideki bu binlerce mal ve hizmetin hepsini kapsayan bir endeks konumuna gelmektedir. Dolayısıyla deflatör, TÜFE’ye göre çok daha kapsamlı bir göstergedir ve o nedenle enflasyonu ölçmek için çok daha doğru bir ölçüdür. Tek sorun enflasyonu TÜFE yoluyla her ay ölçme imkânı olduğu halde GSYH zımni deflatörünü üçer aylık olarak ölçme imkânı vardır.

Bütün farklılıklara karşın eğer TÜFE sepetindeki 406 mal ve hizmet gerçekten toplumun en çok tükettiği mal ve hizmetlere ve gerçekten hane haklı bütçelerindeki ağırlıklara dayanıyorsa yıllık ortalama enflasyon ile GSYH zımni deflatörü arasında önemli farklılıklar olmaması gerekir.  

Aşağıdaki tablo TÜFE yıllık ortalamalarıyla GSYH Zımni deflatörünü yıllar itibarıyla karşılaştırmalı olarak gösteriyor (Tabloyu Devlet İstatistik Enstitüsü eski Başkanı değerli arkadaşım Sıddık Ensari’den aldım. Ayrıca hesaplamaları da kendisine danıştım. Teşekkür borçluyum.)

                           

Tabloya dikkat edilirse 2021 yılına kadar yıllık ortalama enflasyon (TÜFE) ile GSYH deflatörü arasındaki fark değindiğimiz gibi fazla yüksek değildir. Son üç yılda ise fark açılmaktadır. Bunun birkaç nedeni olabilir: (1) TÜFE sepetini oluşturan mal ve hizmetler ya da bunların ağırlıkları hane halklarının bütçelerindeki görünümü yansıtmıyor olabilir. (2) TÜFE için yapılan derlemeler doğru yapılmıyor olabilir. (3) TÜFE hesaplamalarında hatalar söz konusu olabilir. (4) GSYH verileri sorunlu olabilir. 

Bu saptamalar çerçevesinde TÜFE sepetinin, fiyat derlemelerinin ve hesaplamalarının yeniden gözden geçirilmesinin gerektiğini düşünüyorum. Bu, yalnızca emekçilerin emeğinin karşılığının doğru verilmesi için değil bütün toplum kesimlerinin enflasyon karşısındaki mağduriyetinin giderilmesi ve enflasyonu düşürecek doğru para ve maliye politikaları izlenebilmesi için de zorunluluktur.



Yorumlar

  1. Hocam merkez bankası anketlerine katılan ve uzun zamandır beklentilerinde sürekli yanılan piyasa katılımcıları kimlerden oluşuyor? İnsanlar bu öngörüleri yapan kişi veya kurumların kim olduğunu bilse olmaz mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bankacılar, bürokratlar, eş-dost tanıdık, eşraftan insanlar.

      Sil
    2. İsimleri açıklansa başka sorunlar çıkar.

      Sil
    3. isimler açıklanırsa, sosyal medyada epey espri konusu olurlar, hele o her sene yüzde 5 enflasyon bekleyenler yok mu?

      Sil
  2. Doğru tespitler,bu veriler unutmayalım Tuik rakamlarına göre .Gerçek rakamlar olsa böyle bir tabloda göremeyeceğiz demektir.Emegine saglik hocam.

    YanıtlaSil
  3. Hocam sizin göstergeler tablonuzu ve Tüik'in son açıkladığı büyüme istatistiğini kullanarak, yıllık reel büyümelere 2020 yılı GSYH USD'nin üzerine koyarak 2023'e taşıdım, bununla hesaplanan yıllık GSYD USD'yi karşılaştırdım, sapma 2023 yılında %21 çıktı, şuradan inceleyebilirsiniz https://prnt.sc/R-KHzXIHuFdC bu ne anlama gelir ?

    YanıtlaSil
  4. Bir yazınızın altında bu konu hakkında yazı yazmanızı rica etmistim. Bugün açıklanan veri sonrası çok yerinde bir açıklama olmus hocam. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. (5) Birileri bile isteye böyle olmasını istiyor. Artık ne çıkarları varsa :)

    YanıtlaSil
  6. Enflasyon karşısında magduriyet oluştugunu kabul eden veya etmek isteyen varmı bilmiyorum ama enflasyonun mutlugu ettigi bir azınligın oldgunu düşünuyorum gelir dagılımındaki tablo o kadar netki büyümeden pay alan hatta digerlerinin yani biz ortagelirlerin payını bile alanlar gayet büyümüş sepette ne var ne yok kimin umurunda ...minareyi yerinden sökenler kılıfı dikmiş hocam..beliki büyüdükce fakirlesecegiz...her kim maliye politikasıyla para politikasının eş güdümlü hareket ettirilecegini düşünuyorsa bence yanılıyor bilakis ben harcamaların maliye tarafina bilincli bir sekilde kaydırıldgını bunun artarak devam ettirilecegini düsunuyorum..korkum o ki baz etkisiyle enflasyon düşuyor...diyerek para politikasınıda maliye politikasına alet etmezler umarım o zaman ocagımza incir agacı......ne dersinz sayin hocam.?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız, öyle olacak gibi görünüyor.

      Sil
  7. SAYIN HOCAM,BUGÜN AÇIKLANAN VERİLER IŞIĞINDA SEÇİMDEN SONRA MERKEZ BANKASI SIKILAŞTIRMA ADIMLARI ATARMI.YOKSA YENI ENSTÜRAMANLARLA KARŞILAŞIRMIYIZ.

    YanıtlaSil
  8. Hocam, bu hesabı Enag'ın 2023 yıllık enflasyon oranı ile yaparsak Türkiye aslında gerçekte ne kadar küçüldü. Küçülme oranını hesap edebilir miyiz rica etsem..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayın Adsız küçülme olmaz bizde, negatif büyüme olur. Teessüf ederim.

      Sil
    2. :) Ama hesabı yapan olmuşsa, paylaşır mısınız.

      Sil
  9. Hocam;Bildiğiniz gibi,GSYH deflatörü yurt içinde üretilen tüm mal ve hizmetleri kapsarken, TÜFE fiyat endeksi ithal mal ve hizmetleri de kapsıyor,bu da önemli bir ayrım.

    YanıtlaSil
  10. Teşekkürler hızlı değerlendirme için. Hız typo hatasına yol açmış bir formülde:

    "Reel Büyüme Oranı t+1 = (Zincirlenmiş Hacim Endeksine Göre GSYH t+1 - Zincirlenmiş Hacim Endeksine Göre GSYH t) / (Zincirlenmiş Hacim Endeksine Göre GSYH t+1) x 100" yazılmış. Paydadaki "(Zincirlenmiş Hacim Endeksine Göre GSYH t+1)"in, "Zincirlenmiş Hacim Endeksine Göre GSYH t)" olması lazım galiba.

    TÜFE yıllık ortalamalarıyla GSYH Zımni deflatörü arasındaki fark üretici fiyatlarının bir şekilde tüketici fiyatlarına bir aşamada yansımaması ve/veya istatistiki olarak yansıtıl-a-mamasının sonucu gibi, yazmışsınız. Ama asıl mesele, bu kadar yüksek enflasyon ortamında, büyüme oranının enflasyonun 1/10'undan bile küçük olduğu durumda ne derece doğru hesaplanabileceği konusu sanırım.

    YanıtlaSil
  11. Mahfi bey yine bir secim arefesindeyiz. Belediye başkanları yönettikleri illeri uzaya taşımış ama haberimiz yok. Son 20 yilda turkiyede ve dunyada israf ekonomisi arttı bu durum halkın oduna gidiyor. Ülkemizde deniz bitti. Dünya daha yeni farkına vardı. Yaşamın her alanında devletler, toplumlar ve bireyler israfı bırakıp tasarruf yapmazsa suanki rakamların 10 yıl sonra bir önemi kalmayacak

    YanıtlaSil
  12. Bir yorum daha getirmek gerekirse, 2020 yılına kadar TÜFE ortalaması, zımni deflatörün altında kalmış veya anlamlı bir fark olmamıştır. Bu tarihten sonra ise farkın önemli derecede TÜFE lehine düşük olduğu görülüyor. Bu da doğal olarak tüm ücret gelirlerine olumsuz etki yaratıyor.

    YanıtlaSil
  13. Sayin hocam, cok degerli bilgiler icin tesekkürler, rica etsem Zincirlenmis Hacim GSYH Endeksi nedir aciklayabilir misiniz ? Saygilarimla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burada örneğiyle açıklanıyor:
      https://www.youtube.com/watch?v=VFzaaQ3LRic

      Sil
  14. Hocam büyürken mi küçülüyoruz,küçülürken mi büyüyoruz?

    YanıtlaSil
  15. Muhterem üstat , sizin yaptığınız çalışma , eldeki verilere göre çıkan sonuçta , sizin yazınızın son 2 paragrafındaki tespitinizi ortaya çıkarıyor , çok doğru bir tespit olduğu muhakkak , lakin naçiz kanaatimce ne büyüme rakamı doğru , ne enflasyon oranı doğru , ne faiz oranı doğru , ne de döviz kuru doğru , bu kadar yanlıştan doğru bir sonuç çıkmaz, ihracat , tarım ve sanayi üretimi büyümesi olmadan bir büyüme , büyüme değil illüzyondur. teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız. Her şeyden önce enflasyon verisi doğru değil ayrıca kur da bastırıldığı için gerçeği göstermiyor. Bu kadar gerçek dışı veriden gerçeğe uygun bir büyüme verisi çıkmaz.

      Sil
  16. Mahfi Bey,
    GYSH hesaplamalarında anlamadığım bir husus var.
    IMF verilerine Türkiye'nin 2022 nominal GDP'si 905.841 mio USD, 2023 ise 1.154.600 mio USD.(TÜİK verisinin üstünde). Buna göre büyüme %27.4 oluyor.
    Birisi çıksa %4.5 değil %27.4 büyüdük dese haksız mı olur?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Millî para birimi Amerikan Doları olmayan ülkeler için GSYH hesabı dolar cinsinden hesaplanmaz, millî para birimlerine göre yapılır.

      Sil
    2. doların enflasyonu 2023 ortalama +4.2 , Türkiye büyüme +4.5 , dolar endeksi yüzde +0.8 civarı düştü ( 2022 ort: 104 2023 ortalama 103) , Türkiye reel efektif döviz kuru ortalaması değişimi +3.8 , ABD'nin 2022 enflasyonunun gecikmiş etkileri de vardır elbette, yine de maximum %20 artması lazım . dolar gdp sinin tüm dünyada enflasuon üzeri artmasına yoruyorum bu durumu

      Sil
  17. Mahfi Bey, zincirleme hacim endeksi nasıl hesaplanıyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burada çok güzel açıklanmış:
      https://www.youtube.com/watch?v=VFzaaQ3LRic

      Sil
  18. Hocam TÜİK 1.118 mia USD, IMF 1.154 mia USD açıkladı GDP'yi. Bu fark nereden kaynaklanıyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2 kurumun hesaplama tarihlerindeki döviz kuru farkları olabilir.

      Sil
    2. IMF verisi Ekim 2023'e ait. Henüz son 2 çeyrek kesin verileri gelmeden yapılmış bir tahmin. IMF orada ortalama USD/TL kurunu 21,3 almış oysa ortalama kur 23,75 oldu. Yani IMF'nin Ekim 2023'e ait bir tahmin.

      Sil
  19. Timur Soykan@timursoykan-Baron İstilası kitabı-inanılmaz korkunç
    https://www.youtube.com/watch?v=jFNAzodgxhQ

    YanıtlaSil
  20. Hocam saydığınız 4 nedenin hepsi de olabilir ki bence bu daha geçerli gibi :)

    YanıtlaSil
  21. Hocam,
    yurtdışında yaşayan türk arkadaşlarım, tatil için yunanistan ve italya civarlarında rezervasyon yaptırmışlar, türkiye otelleri pahalı diyorlar. geçen senelerde önce türkiyede aile ziyareti sonra bodrum, marmariste tatil yapan kişiler, şimdi yunan adalarını tercih ediyor.

    seçim sonrasında turizm rahatlasın diye kurlarda artış gerekmez mi?

    YanıtlaSil
  22. Üstat merhaba,

    Aşağıdaki paragrafta yılların düzeltilmesi gerekmiyor mu?

    Çok selam ve sevgiler

    “ Nominal GSYH Büyüme Oranı 2022 = (Nominal GSYH 2022 – Nominal GSYH 2021) / (Nominal GSYH 2021) x 100 = (26.276,3 - 15.011,8) / (15.011,8) = 175”

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hemen düzelttim Cafer Bey, teşekkür ederim.

      Sil
  23. İlker Çorgundağ4 Mart 2024 15:08

    Hocam, 2023 yılı Enflasyonu ENAG'a göre %127 , bu durumda deflatörden sapma daha da yüksek değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deflatöre bakınca enag ın hesaplamalarının ne kadar yanlış/uçuk olduğunu anlıyorum

      Sil
    2. Deflatörü doğru kabul ederseniz haklısınız. Ama unutmayın TÜFE ile deflatör aynı kurum tarafından ölçülüyor.

      Sil
    3. neyi doğru kabul edeceğimizi de şaşırdık. yakında buraya dünyayı 6 aile yönetiyor yazarsam şaşırmayın:))

      Sil
  24. Hocam selamlar, öncelikle çok yararlı bu yazı için teşekkür ederim. Ancak merak ettiğim husus deflatör ile TÜFE'yi karşılaştırırken niçin yıllık enflasyon (64,77) değil de ortalama enflasyonu baz aldığınızdır. Önümüzdeki günlerde bir mülakatım var ve enflasyonla ilgili sorular gelebileceğini düşünüyorum. Yazılarınızdan çok yararlandım. Bu soruma da cevap alabilirsem müteşekkir olurum. Saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler.
      GSYH hesaplarında yıllık ortalama deflatör ve yıllık ortalama kur alınır. Çünkü işlemler son gün yapılmamış, yıul boyunca yapılmıştır.

      Sil
  25. Hocam teşekkürler, TÜFE ve GSYH zımni deflatörü arasındaki farkın ne kadar önemli olduğunu bu yazıyla daha iyi anladım. Herkesin hissettiği enflasyonla açıklanan rakamlar arasındaki tutarsızlık, ekonomik kararların doğruluğunu sorgulatıyor. TÜFE sepeti, hane halklarının gerçek harcama alışkanlıklarını tam yansıtmıyorsa, alınan önlemler de etkisiz kalabilir. Enflasyonun doğru ölçülmesi, hem ekonomi yönetimi hem de toplumun refahı için hayati önemde. Bu konuda daha şeffaf ve detaylı bir çalışma yapılmalı bence de.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kapitalizm

Paradan Para Kaybetme Dönemi

Lozan Antlaşması 2023'de Bitecek, Biz de Madenlerimizi Çıkarabileceğiz!