Dolar Niçin Değer Kazandı?
Bu hafta Doların diğer para
birimlerine karşı değer kazandığı bir hafta oldu. Bunu uzun yoldan Dolar
Endekşine (DXY), kısa yoldan da USD / Euro paritesine bakarak anlıyoruz.
4.Mar.19
|
8.Mar.19
|
Değişim (%)
|
|
DXY
Endeksi
|
96,6
|
97,4
|
0,83
|
Euro/USD
Paritesi
|
1,1347
|
1,1233
|
-1,00
|
Buna göre Dolar Endeksi (yani
Doların ABD’nin en önemli ticaret ortağı olan 6 ülkenin para birimlerine –
Euro, Pound, Yen, Kanada Doları, İsveç Koronası ve İsviçre Frangı – karşı
değerini ölçen endeks) bu hafta içinde yüzde 0,83 değer kazanırken, dünyanın
ikinci önemli rezerv parası konumundaki Euro Dolara karşı yüzde 1 değer
kaybetmiş görünüyor.
Dolar niçin değer kazandı? Bunun
birkaç nedeni var.
İlk olarak ABD ile Çin arasındaki
ticaret savaşının bir şekilde çözümleneceğine ilişkin açıklamalar yapılmaya
başlandı. Bu gelişme Dolar açısından olumlu olarak algılanan bir gelişme olarak
öne çıkmaya başladı.
İkinci olarak da Avrupa Merkez
Bankası Başkanı Draghi geçen yıl sonunda kapsamı iyice daraltılan ve bu yıl
kaldırılacağı duyurulan parasal gevşemenin durdurulmak bir yana yeniden
canlandırılacağını açıkladı. Bu açıklama Euro’ya olan talebin düşmesine ve
dolayısıyla Euro’nun değer kaybetmesine buna karşılık dünyadaki en önemli rezerv
para olan Dolara dönük talebin artmasına ve dolayısıyla Doların değer
kazanmasına yol açtı.
TL Niçin değer kaybetti? Bunun da
bazı nedenleri var.
İlk olarak bizim dışımızda
yaşanan ve yukarıda değindiğimiz bazı gelişmeler Dolara değer kazandırdı. Doların
rezerv para olarak değer kazanması bütün dünyada olduğu gibi Türkiye’de de
Dolara talebi artırınca Dolar, TL’ye karşı da değer kazandı. Bu gruptaki
nedenlere karşı bizim yapabileceğimiz pek bir şey yok.
İkinci olarak bizden kaynaklanan bazı
gelişmeler TL’ye değer kaybettirdi. Piyasa dışı yaklaşımlar sergilenmesiyle
ortaya çıkan olumsuz beklentiler TL’deki değer kaybını etkiledi. Olumsuz
beklentilerin yarattığı risk artışını Türkiye’nin 5 yıllık CDS priminde son bir
haftada yaşanan gelişmeden izleyebiliriz.
Grafik bize son bir haftada
Türkiye’nin CDS primindeki artışı açık biçimde gösteriyor.
Günümüzde para politikası Merkez
Bankası’nın kısa vadeli faizleri değiştirmesi, zorunlu karşılıklar gibi dolaylı
karışımlarla yürütülüyor. Faizlere tavan konulması gibi dolaysız karışımlara
başvurulması ise piyasa sistemine müdahale olarak kabul ediliyor. Türkiye’de
son dönemde bankalara faiz indirmeleri yönünde yapılan telkinlerin dolaysız
para politikası uygulamasının öne çıkarılması piyasa dışı uygulamalar olması nedeniyle
dış dünyada güvensizlik artışı yaratıyor. Piyasa sistemini kabul eden bir
ekonomik çerçeve içinde bankalara faizleri düşürmesinin telkin edilmesi ayrı
bir yanlış. Ama eğer bu yöntem izlenecekse bankalara kaynak sağlayan Merkez
Bankası’nın da daha düşük faizle kaynak vermesi en azından mantıksal tutarlılık
sağlayacak bir adım olurdu. Bu da yapılmadı. Bir yandan bankalara düşük faizle
kredi vermeleri telkin edilirken bir yandan da dışarıya karşı Merkez Bankası’nın
sıkı para politikası izlediği izlenimi verebilmek amacıyla Merkez Bankası’nın
faizi yüksek tutulunca bu kez bankalar iki arada kaldı.
Üçüncü olarak hem bizden hem
dışarıdan kaynaklanan gelişmeler söz konusu. Örneğin ABD’nin Türkiye’yi GSP
(Genel Tercihler Sistemi) dışına çıkarması böyle bir gelişme. Türkiye, ABD’ye
olan ihracatının 1,7 milyar dolarlık bölümünü GSP sistemi çerçevesinde vergisiz
olarak yapıyor. ABD, görünür gerekçe olarak Türkiye’nin artık gelişmekte olan
ekonomiler statüsünden çıktığını öne sürerek bu sistemin dışına çıkarılması girişimini
başlattı. Görünür gerekçenin gerçek gerekçesi ise Rusya’dan alınacak olan S –
400 füzeleri. Yılda 170 milyar Dolar ihracatı olan Türkiye için bu karar ilk
ağızda çok da önemli görünmüyor. Ne var ki ABD’nin Türkiye’ye yaklaşımını sergileyen
bu karar başka kararların başlangıcı gibi duruyor (zincirin ilk halkası.) Bu
gelişmeler Türkiye ekonomisine yönelik beklentilerin biraz daha bozulmasına yol
açıyor.
Yorumunuz icin tesekkurler hocam.
YanıtlaSilSağ olun
SilHocam, yazınızda güzelce özetlediğiniz temel verilere ilaveten hiç detaya girmeden şunu yazayım, tüm teknik veriler de hem DXY hem USD/TRY açısından TL aleyhine. MB'nın doları düşük tutma çabaları artık yeteri kadar sonuç vermemeye başladı. Son haftadaki yükselişler oldukça hacimsizdi, bir de hacim artarsa ne olacağını düşünmek istemiyorum.
YanıtlaSilŞu anda ülke olarak hiç ama hiç ihtiyaç duymadığımız tek bir şey var, o da hem içeride hem dışarıda gerginlik. Umarım yöneticilerimiz bunu fark edip kendi bekalarından çok ülke bekasını düşünmeye başlarlar ve en önemli beka sorunumuzun ekonomi olduğunu görüp ona göre hareket ederler.
Çok haklısınız ama maalesef öyle hareket etmiyor tam tersini yapıyorlar.
SilHocam ecb nin aldigi kararda maalesef ihracatımızı oneöne derecede etkiliyecek görünüyor. İran ambargosu ve halk bankası olayi da onumuzdeki dönem masaya yatırılacak gibi . Risk primini olumsuz yönde etkileyen faktörler olarak masada duruyor.
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilYani siz elinize geçen avantajlı süreçleri değerlendirmeyip ekonomik açıdan güçsüz kalırsanız, dün bronsun bugün s-400 yarın başka şeyler adı altında ekonomik-siyasi baskılarla karşılaşırsınız. Bu durumda ya istenen tavizi verirsiniz ya da çeşitli siyasi-ekonomik saldırılara maruz kalır, bedelini ödersiniz.(Tabii ki burada en büyük bedeli ödeyen toplum olmaktadır.)
YanıtlaSilHOCAM ekonomi zor da FİRMALAR işçi çıkarıyor alım gücü baya azaldı ilim bilim sanayi demediğimiz sürece geri gidiyoruz sonumuz VENEZUELA gibi olur mu ?
YanıtlaSilVenezuela'nın petrolü var.
SilMahfi Bey, Venezuela dan daha kötü mü oluruz demek bu?
SilTeşekkür ederiz.
YanıtlaSil"Ne var ki ABD’nin Türkiye’ye yaklaşımını sergileyen bu karar başka kararların başlangıcı gibi duruyor (zincirin ilk halkası.)" Bunu biraz daha açabilir misiniz?
YanıtlaSilİş ambargoya kadar gidebilir.
SilHocam ellerinize sağlık çok güzel bir yazı olmuş.
YanıtlaSilTeşekkürler
SilSevgili hocam bu konuya girmeniz iyi olmuş. Bence esas mesele tam da merkez bankasinin kararindan sonra dolarin yükselmesiydi. Yanliş bilmiyorsam Türkiyede dolarin fiyatini Türkiyedeki yabanci fon sahipleri belirliyor.Çünkü ellerinde çok dolar var istedikleri zaman TL ye gecip borsaya ve tahvile giriyorlar istedikleri zaman dolara gecip mevduat faizi aliyorlar. Yanlisim varsa düzeltin lütfen. Diğer bir husus artik faiz indirme zamanina girdik beklenti bu yönde. Bunu bilen yabanci fonlar tabiri digerle faiz lobisi faizlerin düşmemesi için kuru ziplatti diye düşünüyorum.
YanıtlaSilFaiz bankalara baskıyla indirilmez. İndirilirse mutlaka bir yerde bir şeyler bozulur.
SilHocam merhaba, saygılar. Bir sorum olacak. Tl değer kaybının önemli sebebi dışarıdaki gelişmelerden kaynaklı oluyor. Eğer yapma imkanımız olsaydı bu spekülasyon kaynaklı, dış gelişme kaynaklı değer düğmelerini ayrıştırdığımızı var sayalım. Tl nin, Dolar 'a karşı değeri nasıl olurdu?
YanıtlaSilTL'nin Dolara karşı değer kaybı bizden kaynaklanıyor. Eğer sadece dışarıdan kaynaklansaydı hiçbir şey yapmadan beklememiz gerekirdi.
SilAnladım hocam, sağ olun.
SilBu Türkiye IMF ye gidip para isteyip, Amerikanın her dediğini yapmasına kadar gider ki:/
YanıtlaSilVakıflar havuz hesabının asgari bakiyesini1500den 3000 e çıkardığını bildirdi,diğer bu tutarı tatbik eden bankalar var.Bu banka için faizsiz para olup yüzde 2 ile satışa 60 TL kar demek ve iktidar buna ışık yakıyor.Bu konuda yazar mısınız.
YanıtlaSilBence bir şey yazmaya gerek yok.
SilNeden gerek yok banka mudinin sırtından ayda 50 tl kazanıyor,yılda 720 tl yapar.Ne o sözde masraf almıyor,bu gizli masraf ,lktidar masrafa karşı çıkıyor bu duruma ses etmiyor hatta belki baskıyla faiz düşürmesi karşılığı bu imkanı kullandırıyorsa,bu düpedüz milleti kandırmaca ve soygundur,yazmak için yetmez mi?
SilHaklısınız, önemli bir konu ama ne yazık ki benim elimde bu konuda bilgi ve kanıt yok. Anladığım kadarıyla siz konuyu iyi biliyorsunuz, uygun görürseniz kendi adınızla siz yazın ben de burada yayınlayayım.
SilSinan Celebi, banka silah zoruyla paranizi tutmuyor.
SilBankalarla is yapmak zarari goze almak demektir. Eger goze almiyorsaniz banka disi yontemlerle varliklarinizi saklayabilirsiniz. Fiziksel olarak altin alarak, ya da crypto para depolayarak birikimlerinizi bankalar disinda deger kaybetmeden saklayabilirsiniz.
Mahfi bey
YanıtlaSilÇin ekonomisi hapşırınca, Türkiye ekonomisi zatürre oluyor.
AB ekonomisi tıksırınca, Türkiye ekonomisi baygınlık geçiriyor.
Trump öksürünce, Türkiye ekonomisi havale geçiriyor.
Niye böyle?
Çünkü biz kışın kısa kolluyla yazın paltoyla gezmek gibi bir gariplik içindeyiz.
SilUkrayna’da Savas olmasına rağmen dolar kuru 3 senedır degısmemıs ...nedenlerı
YanıtlaSilMahfi Bey
YanıtlaSilOrhan Veli'nin şiirlerini sever misiniz?
Evetse, bir tanesini kopyala/yapıştır yapar mısınız?
Çok severim:
SilBedava yaşıyoruz, bedava;
Hava bedava, bulut bedava;
Dere tepe bedava;
Yağmur çamur bedava;
Otomobillerin dışı,
Sinemaların kapısı,
Camekânlar bedava;
Peynir ekmek değil ama
Acı su bedava;
Kelle fiyatına hürriyet,
Esirlik bedava;
Bedava yaşıyoruz, bedava.
Hocam şiire bakışınız da iktisadi)))
SilAklıma şu şiir geldi nedense .Kemal Sunalın Atla Gel Şaban filminden;
Silay başı geldi çattı
memurda şafak attı
nasıl geçeriz çarşıdan
kasaba manava yakalanmadan"
"denizde yüzüyo boy boy odun
evde ne şeker kaldı ne de un
denizde balık gibi yatıyo ay
şinanay yavrum şinanay
böyle giderse pahalılık vay vay vay
kafada ne tahta kalacak ne de yay"
"gökte uçuyo martılar
denizde kum gibi balıklar
bir kilo istavrite 300 lira diyolar"
"kemik yiyo bizim ihtiyar
dört nala gidiyo martılar
hani nerde tutturanlar
beşte kalıp fıttıranlar
sürprizle aklını kaçıranlar
Bir Orhan Veli de ben patlatayim hem bahara uygun olsun
SilGüzel Havalar
Beni bu güzel havalar mahvetti,
Böyle havada istifa ettim
Evkaftaki memuriyetimden.
Tütüne böyle havada alıştım,
Böyle havada aşık oldum;
Eve ekmekle tuz götürmeyi
Böyle havalarda unuttum;
Şiir yazma hastalığım
Hep böyle havalarda nüksetti;
Beni bu güzel havalar mahvetti
O.V
Guncel para piyasasi hareketkerini ozetliyen aciklayici yazinida bizleri bilgilendirdiginiz tesekkur ederiz hocam.Bence gunu kurtarmak adina doviz uzerinde kurumsal baski var.Bu baski surdurulebildigi kadar devam ettirilecek.Ancak genelde dovizde yukselis beklentisi hakim oldugundan piyasada ayri bir doviz talebide yaratilmis olacaktir.Bu durumda ya doviz yukselemiyecek yada yukseldigi takdirde kazanclar realize olamiyacaktir.Bu ekonomik sistem surdurulebildigi takdirde fazla degisen birsey olmaz.Eger yeni bir ekonomik sisteme gecilecekse oda bir gecede olur.Teknik olarakda dovizin alt tarafida ust tarafida bosluk.Boyle durumlarda her iki taraftada hayal edemiyeceginiz fiatlarla karsilasmak mumkun olabiliyor.Burada size ve yorum yapanlara goruslerini paylastiklari icin ayrica tesekkur ediyorum.Saygilar.
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim.
SilHoca kendine yazıo, siz de habire soru soruyorsunuz. S-400 den vazgeçilecek...başka yolu yok gibi. Ya da dolar 8 e doğru yol alır...
YanıtlaSilHocam sizce neden Abd Türkiye'yi GSP'den çıkarmak istiyor?
YanıtlaSilGözdağı
Silgsp ne olur?
SilZor günler
YanıtlaSilHocam. Yazinizla alakasi pek yok ama. Dovizdeki dalgalanma rahip krizi derken konkordatolarinda devreye girmesiyle çeklerini ödeyemeyen 10 binlerce esnaf da hapis cezasiyla karşi karşiya.Silsile yoluya alacakli da borclu da hapse girmek üzere.
YanıtlaSilMaalesef görünüm öyle.
SilHukumet onlar icin bir paket yasa hazirlar.
SilBugün yılsonu için kur tahmini yapmak mümkün değil. Hükümetin seçim sonrasında neler yapacağını bilmiyoruz. 8,90'ın anlamı ne bilmiyorum. Niçin 7,90 ya da 9,90 değil de 8,90?
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim sevgili Tunç ama ne yazık ki zamanım yok.
YanıtlaSilHocam biraz alakasız ama uzun süredir sizi takip ediyorum ve fikirleriniz benim için çok değerli. İktisat 3.sınıfım ve araştırma konusu seçmem gerekiyor. Davranışsal iktisat üzerine araştırma yapmayı düşünüyorum acaba bu konu üzerine yoğunlaşmak mantıklı mı yada tavsiye edeceğiniz bir konu olur mu ? Teşekkürler.
YanıtlaSilGünümüzde oldukça moda bir dal ama kaynak araştırması yapmadan seçim yapmayın derim.
SilKardesim once normal iktisadi coz, sonra davranisli davranissiz kismina gecersin.
Silİngiltere'de elektrik faturalarına açıklama bölümüne bulunduğunuz sitede en yüksek fatura size ait diye yazmışlar. O aile bir sonraki ay elektrik sarfiyatını aşağı çekmiş. Davranışsal ekonomi kavramı insanların diğer insanlarla kendini kıyaslama zaafı üzerine kurulmuş bir anlayış. Geçici bir moda diye düşünüyorum. Çünkü her alana aynı şekilde uygulanamaz. Örneğin su faturalarına da aynı şeyi yazsanız en az su faturası gelen aile komşular bizi banyo yapmayan pis insanlar zannedecek deyip sarfiyatlarını yükseltebilirler.
SilBence is gozdagindan cikti artik cezalandirma fazina gecti. Temmuza kadar cark etti etti yoksa sermaye kontrolu de dahil bir dolu Ekonomik OHAL bizi bekliyor. Muhalefet bunu anlatip, iktidara oy verenlerin bunu goze alip almadigini sorgulatmali. Goze aliyorlarsa alan razi veren razi.
YanıtlaSilhocam, merkez bankası bildiğim kadarıyla piyasadaki likidite sıkışıklığını biraz da olsa azaltmak için faizlere dokunmadan mevduat munzam karşılıklarında indirime gitti. bu da tl cinsinden likiditenin biraz artmasını sağladığından ve piyasaların döviz ihtiyaçları da olduğundan dolayı ellerine geçen likiditelerle biraz dolar toplamış olabileceklerini düşünüyorum. bu da gösteriyor ki merkez faiz indirimi yaparsa kurları buralarda tutmak hayli zor olacaktır. ne dersiniz hocam?.
YanıtlaSilAnladım da o zaman bankalar niçin düşük faiz baskısı yapılıyor?
Silhocam merkeze faizi indirtmeyip kamu bankalarına görev zararı vermelerine karşın düşük faizli kredi kullandırarak özel bankaların da rekabet adına kredi faizlerini ve dolayısıyla kaydi para maliyetlerini indirip likidite artışı sağlamak istiyorlar. kısacası para politikasında sıkı duruş pozunu merkez bankası üzerinden piyasalara vermek istiyorlar ancak tali politikalarda genişleyici olmaya çalışıyorlar. bu da dolarda biraz hareketliliğe neden olmaya başladı.
Silbankalara tl'ye karşı hareket edecek kişilere (yada kendilerine), likidite sağlamaktan vazgeçmeleri için baskı daha doğru olurdu... durum iyi değil tamamda bunlarda merkezden aldıkları tl ile dolarcılık oynuyorlar hocam...
Silhocam, işletmelerin faaliyet dışı karlılıkları ve bunun makro iktisadi kırılganlıkları besleme seviyeleriyle ilgili bir yazınızı da burada görebilecek miyiz?. çünkü kanaatimce iktisadımızın sağlığını doğrudan etkileyen etmenlerden birisi de işletmelerin faaliyet dışı karlılıklara dayalı büyüme oranlarının hayli artmış olmasıdır. bu konu üzerinde de durmanızı özellikle rica ediyorum hocam. iyi çalışmalar.
YanıtlaSilBiraz siz daha detaylı bahsetseniz. Siz de sanırım bu konuda bilgi sahibisiniz.
SilÜlkemiz nette borçlu. İşletmelerin toplamının net faiz geliri elde etmesi zor. Bazılarının evet ama çoğunluğun xor. Kısa süreli olabilir ama uzun süreli sürdürülemez.
Nette döviz borçlusu. Yani işletmelerinin tümünün kur farkı geliri elde etmesi de zor. Tümde kur farkı zararı söz konusu.
Bu ortamda faaliyet dışı geliri sağlayan birikimlerini koruması zor. Sıkıntılı dönemlerde nakitte kalmayı düşünmeleri anlaşılabilir bir durum. Yani nakitte kalmayı tercih ettikleri için makro iktisadi kırılganlıkları arttırmıyor.
Belirsizlik ortamında yeni yatırımlara girişmeyip, fonları var ise mecburen faaliyet dışı alanlarda değerlendiriyorlar. O yüzden faaliyet dışı karlılıkları artıyor.
Siz tabi daha farklı bir şeyden bahsediyorsanız, sorunuzu daha da açabilir, detaylı anlatabilirsiniz. Bizlerde faydalanırız.
Hocam merhaba, kamu kurum ve kuruluşlarınin banka mevduat faizleri düşürüldü ucuz kredi için kaynak mi araniyor
YanıtlaSilÖyle anlaşılıyor.
SilYaziktir gunahtir, millet issiz, kredi ucuzlasin ki millet is bulsun.
SilKredi yerine baska yerden ekonomiyi toparlasinlar, doviz fiyati artsin, milletin dovizlik bir seye ihtiyaci yok.
nohut
SilMerhaba Hocam,
YanıtlaSilYazınızdan yeni bir büyük depremin gelmek üzere olduğunu anlıyorum.
Bu gerçekleşir ise ülke ekonomisi ne olur. Tanzimler bizi kurtarabilir mi?
İyi Akşamlar.
Yaşam patates, soğan, salatalık ve domatesten ibaret olsaydı kurtarırdı.
SilOlur mu hic Mahfi hocam,
SilBu urunlere bakliyatlar da katildi.
Zamanla insaaallah, diger urunler de eklenecek. Kurtulacak.
Mesela benim onerim, karne gunleri cocuklara tanzim bisiklet, bilgisayar, senede iki gun yakin okuma gozlugu, senede bir gun de araba kis lastigi tanzim satisi yapilbilir.
Bir bankamızın 5 buçuk yıl vadeli %8.25 faizle 500 milyon dolar borçlanması buna karşılık tdh larına 2.9 faiz vermesi, mevduat faizlerinin düşürülmesi denkleminde nasıl bir katsayı kullanılıyor anlayamadım. Açıklarmısınız hocam?
YanıtlaSilBilim dışı konular bilimsel yöntemlerle açıklanamaz. Öteki yöntemleri de ben anlamam. Dolayısıyla yanlış kişiye soruyorsunuz.
SilSevda Demiralp hoca merkez bankası dolara niye müdahale etsin ki zaten yeterli rezervi yok demişti buna katilirmısiniz
YanıtlaSilSelva hanım doğru söylemiş, ortalıkta trilyonlarca dolar varken eldeki 30 milyar dolarla dolara müdahale etmeye çalışmak Don Kişot'un yeldeğirmenleriyle savaşı gibi olur.
SilHocam merhaba mbnın dolar rezervi%4,8artmış mb dolara olan talebi düşürmeye çalıştığı ortamda kendi neden piyasadan dolar toplar mbnin dolar toplaması kuru etkilemez mi saygılarımla
YanıtlaSilBazen bu artış kendiliğinden olur. Ülkeye döviz girer ve o dövizler bankalar kanalıyla MB'ye gelir.
Sil4 cü çeyrek büyüme verilerinin açıklanması piyasayı ne şekilde etkiler.
YanıtlaSilKötü şekilde.
SilYarin aciklaniyor. Hep beraber goruruz.
SilHocam, affınıza sığınarak çok alakasız bir şey soracağım, sizin uzmanlık alanlarınızdan biri olduğunu bildiğim için doğru mu diye danışmak istedim. Size çok cahilce gelebilir, kusuruma bakmayın:
YanıtlaSilAşağıdaki şiir gerçekten bir Hitit duvar yazısından mı alınma? Eğer öyle ise 4000 yıl önceki insanlar bizlerden çok daha ileriymiş. Her mısra ayrı bir felsefe içeriyor, Anadolu topraklarında o zamanlar bulunan bu bilgelik nereye gitmiş diye düşünmeden edemedim.
Tanrım,
Beni yavaşlat.
Aklımı sakinleştirerek kalbimi dinlendir...
Zamanın sonsuzluğunu göstererek bu telaşlı hızımı dengele...
Günün karmaşası içinde bana sonsuza kadar yaşayacak tepelerin sükunetini ver.
Sinirlerim ve kaşlarımdaki gerginliği,
belleğimde yaşayan akarsuların melodisiyle yıka, götür.
Uykunun o büyüleyici ve iyileştirici gücünü duymama yardımcı ol...
Anlık zevkleri yaşayabilme sanatını öğret;
bir çiceğe bakmak için yavaşlamayı,
güzel bir köpek ya da kediyi okşamak için durmayı,
güzel bir kitaptan birkaç satır okumayı,
balık avlayabilmeyi, hülyalara dalabilmeyi ögret...
Her gün bana kaplumbağa ve tavşanın masalını hatırlat.
Hatırlat ki yarışı her zaman hızlı koşanın bitirmediğini,
yaşamda hızı arttırmaktan çok daha önemli şeyler oldugunu bileyim...
Heybetli meşe ağacının dallarından yukarıya doğru bakmamı sağla.
Bakıp göreyim ki, onun böyle güçlü ve büyük olması yavaş ve iyi büyümesine bağlıdır...
Beni yavaşlat Tanrım ve köklerimi yaşam toprağının kalıcı değerlerine doğru göndermeme yardım et.
Yardım et ki, kaderimin yıldızlarına doğru daha olgun ve daha sağlıklı olarak yükseleyim.
Ve hepsinden önemlisi...
Tanrım,
Bana değiştirebileceğim şeyleri değiştirmek için CESARET,
Değiştiremeyeceğim şeyleri kabul etmek için SABIR,
İkisi arasındaki farkı bilmek için AKIL ve
Beni aşkın körlüğünden ve yalanlarından koruyacak DOSTLAR ver...
Bunu daha önce görmüştüm. Kanımca bu şiir Hititlere ait olamaz. Burada tek tanrıya yakarış var. Oysa Hititler çok tanrılı bir dine sahip. Her kentin bir koruyucu tanrısı var ve ona daima adıyla hitap ediyorlar. Sonra kitaptan satır okuma sözü de Hititlere ait olamaz. Zira kil tabletlere yazılı çivi yazısı veya duvarlara yazılı hiyeroglif yazısı bizim anladığımız satır formunda değil.
SilBu şiir çok daha sonraki yüzyıllara ait gibi duruyor ve sanki kızılderili şiiri gibi görünüyor.
Çok teşekkür ederim. Bende de açıklamanızdakilere benzer kuşukular uyandı, o nedenle size danışma ihtiyacı duydum. Yine de çok ilginç bir şiir. Tekrar teşekkürler.
SilThe following is a prayer written by Orin L. Crain in 1957.
SilAma Tansrım'dan sonra gelen son 5 satır ekleme yapılmış, orijinalde yok.
https://mbetharmstrong.wordpress.com/2013/07/08/slow-me-down-lord/
Sayın Meto, çok teşekkürler. Gönderdiğiniz link'teki dua yukarıdaki tercümenin temeli belli ki ama tercüme edilirken de bir takım ekleme-çıkarmalar yapılmış, birebir aynı değiller. Ayrıca da söylediğiniz gibi, son 5 satır orijinalde yok. Halbuki son satır hariç o bölümde de çok ilginç bir felsefe var. "Değiştirebileceğim şeyleri değiştirebilmek için cesaret, değiştiremeyeceklerimi kabul etmek için sabır(huzur) ve ikisi arasındaki farkı bilmek(anlamak)için akıl". Belki sizin verdiğiniz linkteki dua ile yukarıdaki çok iyi olmayan tercümenin de ortak bir kökeni vardır diye düşündüm açıkçası. Saygılar.
SilSevgili hocam emekleriniz için sağolun varolun. Hocam abd de apple ve bir çok şirket aşırı değerli dolar için şikayetçi bu trump 3 gün önce petrol için aşırı değerli buluyorum dediğinde aynı gün %2,5 düşmüştü aynısını tüccar mantığıyla dolar içinde yaparmı birde hocam borsaları kurtarma uğruna fed faizde geri adım attı dahada ileri gidip faiz indirimine gidermi lütfen düşüncelerinizi yazarmisiniz
YanıtlaSilDoların değerlenmesi ABD için iyi değil tabii ama ithalatı ticaret savaşlarıyla denetliyorlar ve doların değerlenmesinin yaratacağı en büyük olumsuzluğu bu yola gideriyorlar. Fedin faiz indirimine gitmesi için an itibariyle bir gerekçe yok. Ama ileride neler olacağı elbette görüşünü değiştirebilir.
SilTeşekkürler hocam iyiki varsınız
SilMahfi bey, Turkiye, vatandasi olmasak aslinda eglenceli bir ulke sozune katiliyor musunuz? Gercekten komik bir ulke, bankalara telkin yoluyla faiz dusurtme, marketlere telkin yoluyla fiyat dusurtme, vs. Bu sekilde enflasyonla mucadele eden bir ekonomi oldu mu tarihte hic hatirlamiyorum. Sizce secimler sonrasi hiperenflasyon riski var mi?
YanıtlaSilNiye?
SilBiz vatandasi olarak ta egleniyoruz, guzel memleket, yazin akdeniz ege, kis aylari evimiz arkadaslarimiz is cevremiz. ..
Turkiye aslinda eglenceli bir ulke, yasamasini bilirsen, ister vatandasi ol ister olma eglenceli.
Bu tespitler ve yorumların birçoğu doğru olmakla birlikte boş!Zira insanımız koyun gibi yetiştiriliyor. Anlayan,anlamaya çalışan kısaca sorgulamadan uzak bir eğitim modeli şuan söz konusu. Ha ne zaman fark ediyoruz. Kamyon yoldan çıkınca. Sonra bir başka kaval sesi herşeyi unutturuyor bize. Beyler! Bu ülkede tek beka sorunu var o da eğitim. Bunu değiştirmeden hiçbir sorunu çözemeyiz. Ve malesef ölüyü diriltmeken daha zor bu ülkede bu sorunun çözümü. İnsanların evrende var oluş amacını ve beynin bize niçin verildiğini çözersek belki yol alabiliriz.
YanıtlaSilHüseyin bey, beğendiğiniz bu tespitler ve yorumların bir çoğunu Amerikalılar ya da Almanlar yapmıyor, bu ülkede eğitim görmüş, bu ülkede yaşayan insanlar yapıyor. Evet, çok büyük bir eğitim sorunumuz var ama bu her ülkede bir dereceye kadar mevcut. Bizde bu soruna ilaveten bir de çok ciddi bir sistem sorunu var. Mevcut sistem eğitimli, yetenekli ama bağımsız ruhlu insanları eleyip yeteneksiz, az eğitimli ama ne emredilirse yapmaya hazır insanları eleğin üzerinde bırakmaya göre kurgulanmış. Bu eskiden de bir dereceye kadar böyleydi ama Mahfi hoca gibi binlercesi de aradan sıyrılabiliyordu. Asıl felaket; nepotizmin kural haline gelmesi, bizden-sizden ayrımının kökleşmesi ve tüm kadroların robot gibi tek tip bilgi-eğitim-kültür düzeyi yetersiz insanla doldurulmasıyla ortaya çıktı. Yoksa Türkiye yetenekli, bilgili, eğitimli, kültürlü insanlarla dolu ama hiç biri ya kafasını çıkarmıyor, bir köşeye çekilmiş oturuyor ya da yurt dışına gidiyor.
SilTeşekkürler bilgiler için. Benim merak ettiğim, bu iktidarın ekonomi danışmanı var mı? Varsa kimler acaba?
YanıtlaSilDamat var
SilJoleli var
SilOhhh rahatladım şimdi
SilHocam öncelikle yazınız için teşekkürler.
YanıtlaSilŞubat ayı hazine mali dengesi açıkladı. Ciddi miktarda açık verilmiş. Siz ocak ayında bu durumu anlatmıştınız. Bu bütçe açıklarıyla nereye kadar gidebiliriz ?
Vatandasa ucuz sebze meyve alindi, vatandasa hastene yol kopru havalani yapildi,
SilVatandasin ihtiyaclari giderildi.
Napsaydi hukumet?
Hocam 94 krizinde bir programda izledim, usd birgünde 0,80 1,60 gelmiş ve o kur 5 yıl 1,60 kalmış. Günümüzde neden kur sürekli yükselişte acaba düşme yada sabit kalma şansı yokmu? 4,50 gelmesi yada ,5,50 lerde sabit kalamaz mı? İllaki yükselmek zorundamı? Merkez faizi indirince usd sert yükselir düşürünce sert düşmüyor düşsede geçen sabit tuttuğunu açıkladı faizi mb 5,40 dan 5,36 gelip sonra 5,49 lara çıktı nasıl bir denklem var anlamıyorum! Diğer gelişmekte olan ülkelerde faiz ve enflasyon düşük kurda bizdeki gb 3 yılda 2 ye katlanmıyor. Şimdiden teşekkürler
YanıtlaSilKardeş, meraklı olup eski krizlerle ilgilenmek güzel bir şey de bence o rakamlarda hata var. 1994 krizinde dolar kabaca 15binden 40bin'e yükseldi, sonra 26bin'lere düştü. Belki böyle onbinli dolar rakamları ters geliyor olabilir, bu nedenle kafan karışmış ama daha güzeli de var, 2001 krizinde 600bin liralardan 1milyon 600bin liralara çıkıp sonra 1 milyon 200binlerde stabilleşti. Bir süre sonra da 6 sıfır atılınca 1,2 oldu.
SilArkın Bey, rakı çok pahalalandı.Rakı dışında uygun fiata kafa bulduğunuz bir şey varsa bizimle de paylaşırsanız sevinirim...Ayrıca dolar 5,5 de durursa rakı fiatlarıda yerinde duracak mı?
SilSevgili Arkin gerek 1994 krizinde gerek 2001 krizinde ki sizin dedigin kriz 2001 krizi rakamlaridir.
SilHer iki krizde de bir gunde kur yukselisi oldu onu izleyen tarihlerde o donemin yoneticileri burokratlari hemen krizi kabul edip; imf uluslarasi kuruluslarin destegini alip kamuoyunu da ikna ederek guven vererek derhal vakit kaybetmeden secim kaybetmneyi goze alarak bir program yapmislardi. Bu programlar dahilinde gerek 94de gerek 2001de kurlar belli bir zaman sonra duruldu ve istikrara kavustu. Bunda krizi kabul edip kollari sivayip yapilan programlarin destegi etkisi oldugu kadar IMF uluslarasi para finans dunyasinin ve halkin guvenini kazanma ikna etmenin de oldugu kanisindayim.
Suan ise boylesi bir ekonomik program disiplin iddia yok varsa da ben bilmiyorum. Olmadigi gibi daha cok populizme kayan adimlar soz konusu dahasi uluslarasi kamuoyu para finans dunyasi ve imf gibi kurumlarin Turkiyeye bakisi son derece guvenden uzak Turkiye kamuoyu ise bolunmus durumda herhangi bir aci-tatli receteye tahammulu yok.
Boyle olunca TL uzerindeki baski istikrarsizlik artiyor sozu edilen rakamlar(5.40-5.50ler) her ne kadar serbest piyasada olussa dahi bugunden yarina hatta 24 saat icinde neyin ne olacagina bu sayfanin yazari da dahil bilmiyor.Hakli olarak tahmin dahi edemiyor...Kisaca dolar dusse bir turlu ayri dert ciksa bir turlu apayri dert...
Ancak bana sorarsan sayet Merkez bankasinin eylul ayinda 625 baz puan degil de 550 baz puan arttirip duruma gore ilerleyen aylarda 25lik dilimlerle arttirima devam edip Dolarin da 6.25lerde kalmasinin daha saglikli olabilecegi dusuncesindeydim.
Saygilarimla
3.7*1.5=5.55*1.5=8.33
YanıtlaSiladam bunu diyor 2001 krizinde önce 0.64*1.5=.96*1.5=1.44 oldu sene sonunda
Hocam Y kuşağına mensup biri olarak merak ediyorum eskiden Türkiye ekonomisi böylemiydi? Şu anda yaşanan sorunlar var mıydı? Eski dönemdeki ekonomik sorunların şiddetine 10 üzerinden değerlendirirseniz kaç verirsiniz?
YanıtlaSilKardes biz eskiler sana bbu durumu aciklariz aciklamasina ancak, su Y kusagi nedir?
SilAnlatabilir misin?
Biz eskiden yasimizi soylerken harf yerine rakam kullanirdik.
Hep boyleydi periyodik olarak her 10 yilda bir kur soku kriz yasar Turkiye ekonomisi bunu da daha cok kendi elleriyle goz gore gore uygulanan yanlis davranis politiklalarla yapar.
SilAncak eskiden bu kadar rekabet is sikintisi yoktu. Insanlarin cogu tarimda calisirdi. Sehirlerde ise imalat uzerine is tutturudu. Okula gitmeyen gitmek istemeyen cocuklar gencler bir ustanin yanina cirak olarak girer isi ogrendikten sonra kalfa olduktan sonra kendi is yerini acardi bu sefer o baska birini kendi dukkaninda istihdam eder vergi stopaj verirdi kisaca isi yerinde ogrenme usta-cirak iliskisi vardi.Insanlarin bir kismi simdiye gore gayet girmesi ve barinmasi kolay olan kamu sektorunde memur ve ya isci statusunde calisirdi.
Biraz egitimli olan kesim ise kolaylikla iyi paralara kamu ve ya ozel kuruluslarda is tutrurudu. Mesela ornek vereceksek eger egitim ve kamu sektorunden sayet; Atanamayan ogretmen diye bir kavram bir algi bir kaygi vs yoktu. Daha dogrusu "Atanamayan Ogretmen" diye bir sozcuk obegi tamlama tanimlama yoktu. Bu kavram zannediyorum 1998den sonra olustu ve 2001 krizinden sonra kamuoyunda gorunur hale geldi 2004lerden sonra ise de kamuoyunun diline girdi. Daha evvelinde 90larin ortalarina kadar egitim fak. bitiren adam elini kolunu sallaya sallaya ogretmen olabiliyordu hatta ogretmen egitmen acigi oldugu icin bir ara Ziraat muhendislerini ilkokul ortaokul ogretmeni yaptilar...
Hocam OECD 2019 da Türkiye için ,-1.8 küçülme tahmin ediyor ,2020 de ise büyüme tahminini 2.9 dan 3.2 ye çıkardı .2020 de ne gibi olağanüstü değişiklikler olacak biz -1.8 daralmadan ,3.2 büyümeye gecicez.tesekkurler
YanıtlaSilCari açık verdiğimiz sürece dövizin TL karşısında değerlenmesini önlemek mümkün değildir (Açığı borçlanma yoluyla kapattık. 2009 krizinden sonra düşük maliyetli dış finansman dövizin yukarı çıkmasını önledi) Cari açığımız 2018 sonu itibariyle 30 milyar $ seviyesine düştü. 30 milyar $ açık yerine her sene 30 milyar $ fazla verirsek borçlarımızı kabaca 15 yılda kapatıyoruz. Bir an önce yapısal reformlar yoluyla dış dünyaya borç çevirmede bir sıkıntı yaşatmayacağız güvencesi vermezsek çöküş kaçınılmazdır. Bence dövize Ağustostaki atakta müdahale edip aşağı gelmesine çalışmak kendi ayağımıza kurşun sıkmak oldu. O acı ilacı içecektik. İlk kalp krizimizi anjiyo ile atlattık şimdi sanki hiç bir şey olmamış gibi ABD ve AB ile güreş tutmaya kalkıyoruz. İkinci kriz hastayı kaybetmemize yol açabilir. Hollanda ile sorun yaşadığımızda yaptırım uygulama tehdidi savurup en sonunda Hollanda'nın diplomatik uçuşlarına hava sahamızı kapatmıştık. Adamların devletine ait özel uçak olmadığı için çok da tınnn demişlerdi.
YanıtlaSilİyi günler hocam size bir sorum olacak eğer 1980 öncesinde yaşamış bir iktisatçı günümüze gelseydi aradaki 40 yıllık dönemde türkiye ve dünya ekonomisinde neler değiştiğini sorsaydı ne cevap verebiliriz?
YanıtlaSilSoruyu gorunce kactim ben, daha spesifik sorabilir misiniz?
SilEkonomiden sorumlu bakanlar değişti.
SilSayın Hocam, Türkiye nin temel sorunları ile ilgili bir konu varki pek ele alınmıyor. Bu sorunun adı banka kartı (debit ya da kredi kartı ) kullanmadan kağıt ya da madeni para ile alışveriş yapılması. Bu sorunun çözümü ise bu iki sorunu yani kağıt ve madeni parayı dolaşımdan kaldırmak ve banka kartlarını mecbur kılmaktır. Böylece her vatandaş ve işletmenin hesapları digital ortama dönecek ve herkes yüzde yüz vergi ödeyecektir. Ticari işlem yapıyormuş gibi yapan firmalar bunu yapamayacaktır. Elden para ya da kredi kartı ile ödeme almayıp iş yapmıyormuş gibi yapanlarda ortadan kalkacaktır. Bu konu neden gündemde yer almıyor en çok buna kızıyorum. Muhalefetten iktidara, ekonomistlerden sosyologlara herkesin bu konuya dikkat kesilmesi çok önemli...danimarka nakit parayı kaldırma yolunda ve bunun en önemli faydalarından bir tanesini suç ile mücadele olarak görmekte...siz bu konuda ne düşünüsünüz. Şu anda Türkiye boşu boşuna ithal malzemeler ile para basıyor, ATM alıyor, benzin harcayıp bu parayı transfer ediyor ve %40 kayıt dışı ekonomi oluşturuyor...bu konu çok çok önemli...selam ve saygılar
YanıtlaSilSn:Hocam yazılarınızı ilgi ile okuyup anlamaya çalışıyorum, kaleminize sağlık...
YanıtlaSilAnlamaya calistiginiza göre hala anladiginiz birsey yok o Zaman.
SilHocam ekonomi boyle bir akis icindeyken S400 uzerinden Amerikayla acikca restlesmek, Rahip Brunson'dakinden cok daha ciddi bir hamleler zincirine ve net bir sekilde daha agir sonuclara yol acacak gibi gorunuyor; Erdogan'in dis savas dahil tum yollara acik oldugunu dusunduruyor, siz yukaridan bakinca BU SEBEPLERDEN(yontemler+ekonomi) dis savas ihtimali goruyor musunuz?
YanıtlaSilHicbir sonuca yol acmaz. Tam 17 yildir bu danisikli dövüs devam ediyor. Cok da basarili bir sekilde. AKP ABD`ye, ABD AKP`ye muhtac.
SilSecimlerden önce meydanlarda yine ABD ye ve Trump`a meydan okuyan bir Reis izleyecegiz. Dünya lideri ABD ye posta kouyur mansetleri yandas medyada yine yerini alacak. Bu naralar köprüsü, tüneli ve otoyolu olan kahraman Türk halkinin cok hosuna gidecek secimde geregini yapacak.
Secim sonrasi Dostim Trump ile yapilan Telefon görüsmeleri ile gaz alinacak.
Devran dönecek vesselam.
Bu işten Türkiye daha zararlı çıkar. Bölgesel bir güç, global bir güç ile bilek güreşine tutuşurken çok dikkatli olmalı. Mazallah sadece parmaklardan değil omuzdan zarar görebilir. Uzağı gören, vizyoner dış politikaya yönelinmeli. Hamasi sözler, heyt sen kimsinler sonuçta bumerang gibi vatandaşı vurur.
SilTeknik analiz olarak;Haftalık usdtry grafiğine logaritmik olarak bakın altınada bir adet rsi indikatötü koyun.Tam olarak 8.90 a geliyor....Sadece bahanaelerin oluşması gerekiyor onlarda;yok efendim dxy yükseldi yok efendin cdc primi yükseldi yok efendin siyasi canbazların fıçı nöbeti değişti falan filan...Teknik analiz candır...Gerisi bahanedir...Ayrıca klasik analiz dışında da diğer teknik analiz yöntemleri ile de aynı sonuca ulaşmak mümkün...Elliot Dalga Analizi gibi...Haaa Hocam, yayınlar iseniz son bir sözüm var....O da şu ki.....8,90 son durak değil maalesef...
YanıtlaSilSayin Hocam,
YanıtlaSilBestepedeki Sarayin Bahcesindeki bir "Devlet" büyügümüz söyle buyurmus.
""Bugünlerde patlıcan diyorlar, biber diyorlar, soğan diyorlar, patatesten sonuç almaya çalışıyorlar. Patlıcan kışın pahalıysa, yazın ucuzlar. Elbette vakti geldiğinde doya doya yeriz." demis.
Israrla sormaya devam ediyorum.. Sizin bu ülkeden hala bir umudunuz var mi?
Doğru demiş.
SilBu şekil de kur tahmini yapılmaz.Saçmalık ötesi bir şey.
YanıtlaSilBu analize göre 2002 yılı kurun 2.4 olması lazımdı.Gerçekleşen 1.6 ?
Bu analizi Türkiye'nin modern tarihinde deneyin Tutan 1 ya da 2 yıl vardır.
Gobeklitepeye gittiniz mi?
YanıtlaSilgitmediyseniz sayet gidecek misiniz?
Adamlar sen dış savaş yapma veya yapama diye ekonomini bağımlı hale getirdi zaten. Acı kuvvetimiz olan askeri gücümüzü teknoloji ve ekonomiyle bağladilar. Nasıl dış savaş yapacaksın. Demek ki her şeyi barışa göre değil bir dış savaş ihtimaline göre planlayacakmışsin. Dış savaş bizim neyimize onu güçlüler yapar. Şu an bizim güçlünün yanında durmaktan başka çaremiz kalmıyor. Vay be 5 10 sene önce küreselleşiyorduk şimdi savaş ihtimalini konuşuyoruz.
YanıtlaSilMahfi bey, USD/TL paritesi için şu anda normal olması gereken değerde dediniz sanırım. Seçim sonrası bu kadar tutmaya ragmen bence gerçek değerini bulacak. Yabancılar genelde daha iyi tuturuyorlar ekoparazitte dinledim, 8.90 demişler genelde dogru çıkıyor.
YanıtlaSilHocam elinize , kaleminize sağlık . Hani derler ya bir musibet bin nasihatten iyidir diye , bizde ise bin musibete karşılık bir nasihat eden ya da dinleyen yok . Gün geçtikçe de hasar artıyor gibi görünüyor bütçedeki delik , giderek düşen talep , artan fiyatlar ve buna mukabil kişi başına düşen gelirdeki ciddi aşınma . Bir nokta da bankaların yenilenen sendikasyonlarının artık çok ciddi bir maliyet artışına da uğrayacağını düşünüyorum.
YanıtlaSildolarda temel dengesizlik yaratan şey cari açık, enflasyon dolar oranınca artmazsa, bu seviyelerin biraz üstü mesela şu anda 5.60 diyelim, cari dengeyi işaret ediyor, daha üstünde keskin iştah azalması yada çok yüksek enflasyon olması lazım... O nedenle rakamlar gerçekle uyumlu olmalı biraz... Yani dolar 8.90 olur ama enflasyon %20 olarak kalamaz. enflasyon şu şekilde oluşuyor; cari açık veriliyor, kapatacak istekli bulunmayınca dolar artıyor (risk kısmı burada devreye giriyor), dola artınca maliyetler artıyor, enflasyon artıyor. şimdi dolar 8.9 olacaksa enflasyonun kabaca %60 olması lazım. Onların umudu sanırım yazın yapılanki gibi bir hareket, ancak onun yakın zamanda olması zor, mb vadeli piyasaya girdi, elinde yüklüce tl olması lazımki manipülasyon yapabilesin, ama kimse tl tutmuyor yani artık manipülasyon işi zor. Bundan sonraki artışlar cari açık->enflasyon ekseninin dışında kolay kolay olmaz. Tek sorun elinde tl olan vatandaşın ihtiyacı yokken panikle dolar almaya yönlenmesi.
YanıtlaSilHocam,
YanıtlaSilBüyüme rakamlari aciklandi.
Soru 1.. Bu rakamlari gercekci buluyormusunuz.
Soru 2.. Aciklanan rakamlara ragmen Dolar kuru banamisin demedi. Yaprak kipirdamiyor. Neden böyle?
Soru 3.. Dolayli yönden buna bagli olan bir sektör olan Insaat sektörü hakkinda kis bir aciklama rica
edebilirmiyim?
Ögrendigimiz kadariyla Bankalarin elinde 16 Bin adet icralik konut birikmis. Bu rakam gelecekteki bir insaat krizine götürecek miktarmidir?
Adsız 10 Mart 17:20
YanıtlaSilHaftalık grafikte pivot değere göre söylüyorsun sanırım. Elliot'a göre ise şu anda flat pattern'deyiz, daha sonra muhtemelen üçgen pattern gelecek ve Temmuz gibi (ne tesadüftür ki S400 olayının en fazla alevleneceği döneme denk geliyor)gerçek yükseliş başlayacak. Tekniğin bu günden gösterdiği pek çok olayın "gerçek" nedenlerini o zaman öğreneceğiz :)
sayın hocam, tek çare yapısal reformlar demiş.o halde bende yandık diyorum.
YanıtlaSilSayın Hocam ;
YanıtlaSilSeçimden sonraki dönemde göz önüne alındığında eğer KATAR vb.. yakın ülkelerden sıcak USD akışı olmaz ise doların düşürülmesi hususunda Hükümetimiz mevcut piyasada olan veya bankalardaki mevduatlarda olan dövizleri uygun kur ile zorunlu bozma yapabilirlermi ?
seçimden sonra özellikle dolar yükselişe geçecektir hocam benim görüşüm bu yönde. Kendi göbeğimizin bağını kendimiz kesmeliyiz.
YanıtlaSilhttps://krediverenbanka.org/doviz-alim-satim/